ارتباط با ما در

مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه:

طرح استفاده از کارآگاهان خصوصی اجرایی می شود

مدیرکل پیشگیری های امنیتی انتظامی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: طرح استفاده از کارآگاهان خصوصی در کشور تدوین و اجرایی می شود.

منتشر شده

جامعه ایرانی رضا مسعودی روز شنبه در نخستین جلسه هم اندیشی طرح کارآگاه خصوصی اظهار داشت: هرچند موضوع کارآگاه خصوصی در کشور مسبوق به سابقه نیست اما در برخی کشورها قدمتی صد ساله دارد.

وی با بیان تاریخچه ای از راه اندازی کارآگاه خصوصی در دنیا گفت: شخصی به نام فرانسیس ویدوک در فرانسه در سال ۱۸۳۳ نخستین آژانس کارآگاه خصوصی را راه اندازی کرد.
مسعودی فر درباره پیشینه این طرح در ایران نیز اظهار داشت: کارآگاه خصوصی در ایران تاکنون به شکل قانونمند ایجاد نشده و همین مساله موجب سوءاستفاده برخی افراد سودجو در اینترنت و فضای مجازی شده است.
مدیرکل پیشگیری های امنیتی انتظامی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه افزود: در برخی تبلیغات در فضای مجازی مشاهده می شود که هم پول های کلانی گرفته اند و هم به حریم خصوصی افراد وارد شده اند.
وی گفت: امروزه به لحاظ گستردگی و تنوع روابط اجتماعی، نیاز شهروندان به این خدمات بیشتر شده است؛ همچنین مردم گاهی تمایل دارند برخی موضوع هایی که ماهیت قضایی انتظامی ندارد، با کمک کارآگاه خصوصی برطرف کنند.
مسعودی فر ادامه داد: از آنجا که سازوکاری برای رفع این نیازها در کشور وجود ندارد، این امر موجب برخی سوءاستفاده ها شده است. در خصوص این موضوع در مراحل ابتدایی هستیم و باید به این بررسی و جمع بندی برسیم که آیا قوانین موجود ظرفیت ایجاد چنین نهادی را دارد یا نیازمند قانونگذاری جدید هستیم.

هدف از اجرای طرح کارآگاهان خصوصی متوقف کردن جرم است

سرهنگ کارآگاه هادی مصطفایی معاون سابق مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی در این نشست گفت: در بحث جرم اگر نتیجه مطلوب و نهایی به دست نیاید، همه زحمات انجام شده هدر رفت محسوب می شود.
وی با ذکر مثالی اضافه کرد: فرض کنیم کسی شکایت کلاهبرداری کرد و طرف شناسایی و حکم جلب او هم صادر شد اما اگر پیدا نشود و اموال کلاهبرداری شده بازنگردد، عملا کاری انجام نشده و مانند تیمی است که خوب کار می کند اما گلی به ثمر نمی رساند.
معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی با بیان اینکه برخی افراد از استفاده عنوان کارآگاه های خصوصی اکراه دارند، اظهار داشت: عنوان برای ما مهم نیست منظور ساختاری است که بتواند برخی نیازها و درخواست های معقول و منطقی مردم را رفع کند؛ بنابراین می توان به جای کارآگاه خصوصی از عناوین دیگری مانند دفتر کارآگاهان رسمی، کانون کارآگاهان رسمی، کانون پی جویان، بنیاد پی جویی و دبیرخانه کارآگاهان استفاده کرد.
به گفته وی، در حال حاضر در اغلب کشورهای توسعه یافته به ازای هر پنج هزار نفر جمعیت یک کارآگاه خصوصی فعالیت می کند که با احتساب جمعیت ۸۰ میلیونی کشور، به دست کم ۱۶ هزار کارآگاه برای فعالیت در این زمینه نیاز است.
این کارآگاه ادامه داد: البته سال ۸۸ اقداماتی روی دو محور صورت گرفت و تعدادی بازنشستگان ناجا در برخی پرونده های معوق معرفی شده اند که همکاری بسیار خوبی هم انجام شد.
مصطفایی گفت: فعلا شرکت های بیمه از بازنشستگان برای کشف تقلب های بیمه ای مانند آتش سوزی ها و تصادفات ساختگی استفاده می کنند.
وی درباره ضرورت استفاده از کارآگاهان خصوصی تصریح کرد: توسعه در ابعاد مختلف، درخواست ها و نیازهای جدی، مشروع و قانونی مردم و مشکلات جدی مراجع رسمی در پاسخ دهی به برخی نیازها از جمله ضرورت های اجرای این طرح است که متاسفانه بسیاری سودجویان با استفاده از خلاء موجود و قانونی در رفع نیازهای مردم، به صورت زیرزمینی و غیرقانونی فعالیت می کنند.
مدیرکل پیشگیری های امنیتی انتظامی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، هدف از اجرای طرح کارآگاهان خصوصی را متوقف کردن چرخه جرم و مشاوره دهی در موارد ضروری برشمرد.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.