ارتباط با ما در

خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی مطرح کرد:

بنزین آزاد ۱۵۰۰ تومان می‌شود/احتمال تعیین سهمیه ۳۰ لیتری بنزین برای هر ایرانی

برای قیمت دوم سهمیه بنزین یا همان سهمیه آزاد بحث‌هایی شده که قیمت بنزین ۱۵۰۰ تومان می‌شود ولی هنوز تصمیمی برای آن گرفته نشده است.

منتشر شده

جامعه ایرانی– عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: کارت سوخت و سامانه هوشمند سوخت طرح موفقی بود که متاسفانه توسط دولت کنار گذاشته شد و اصرار داشت که از این کارت‌ها استفاده نکند و حتی در مجلس نهم دولت طرحی را ارائه داد که کارت سوخت حذف شود مجلس با آن مخالفت کرد.

با توجه به بازگشت تحریم‌ها و افزایش مصرف و قاچاق سوخت طرح احیا کارت سوخت مجددا کلید خورد. حذف کارت سوخت و حذف سهمیه‌بندی بنزین از دید بسیاری از کارشناسان اقدام بسیار اشتباهی بود که اثرات منفی بر الگوی مصرف جامعه گذاشت.

از طرف دیگر قیمت ارزان سوخت نسبت به سایر کشورها، قاچاق سوخت را تشدید کرده و نیاز کشور به واردات این فرآورده نفتی را افزایش داده است. برای عبور دولت از این موانع تنها یک راهکار وجود دارد و آن استفاده مجدد از کارت سوخت و سهمیه بندی بنزین است.

هدایت الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی با اشاره به احیا مجدد کارت سوخت گفت: قرار است که کارت سوخت احیا شود ولی هنوز در مورد جزئیات آن تصمیم گرفته نشده است.

مجلس افزایش  ۵۰ تا ۶۰ درصدی قیمت بنزین توسط دولت را رد کرد

خادمی ادامه داد: احیا مجدد کارت سوخت از زمان ارائه لایحه بودجه شکل گرفت منتهی از همان زمانی که دولت لایحه بودجه را به مجلس ارائه داد، برای بنزین چیزی در حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش قیمت پیشنهاد داده بود که مجلس آن را رد کرد.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس دهم شورای اسلامی بیان داشت: دلیل رد‌ شدن خواسته دولت توسط مجلس این بود که دولت می‌توانست از سال ۹۲ با یک شیب ملایمی قیمت سوخت را افزایش دهد ولی این کار را انجام نداد. حال دولت می‌خواهد این افزایش قیمت حامل های انرژی را به یک‌باره اعمال کند که مجلس اجازه این کار را به او نداد چرا که این افزایش یکباره، مشکلات اقتصادی فراوانی را ایجاد خواهد کرد.

افزایش قیمت سوخت بر روی افزایش قیمت اقلام مصرفی مردم تاثیر می‌گذارد

وی تاکید کرد: افزایش قیمت سوخت بر روی افزایش قیمت ده‌ها محصول که مورد مصرف مردم هستند، تاثیر می‌گذارد که بنابر همین دلیل مجلس طرح افزایش ۵۰ تا ۶۰ درصدی قیمت بنزین را رد کرد.

خادمی در ادامه گفت: کارت سوخت و سامانه هوشمند سوخت طرح موفقی بود که متاسفانه توسط دولت کنار گذاشته شد و اصرار داشت که از این کارت‌ها استفاده نکند و حتی در مجلس نهم دولت طرحی را ارائه داد که کارت سوخت حذف شود مجلس با آن مخالفت کرد.

این نماینده مجلس افزود: در مجلس دهم نیز دوباره طرح حذف کارت سوخت از سوی دولت ارائه شد که مجددا مجلس تاکید کرد که کارت سوخت وجود داشته باشد. دولت اعتقادی به کارت سوخت نداشت ولی امروز به جایی رسیده که استفاده از کارت سوخت را در دستور کار خود قرار داده است.

محدود کردن مصرف راهکار دولت برای جلوگیری از قاچاق سوخت

خادمی عنوان کرد: استدلال دولت برای اینکه کار سوخت مجددا احیا شود این است که  مصرف سوخت افزایش پیدا کرده و از نظر خود دولت قیمت سوخت ارزان است به خاطر این ارزانی، سوخت قاچاق شده و مصرف افزایش پیدا می‌کند؛ پس دولت باید واردات بیشتری انجام دهد که تنها راهکار موجود، محدود کردن مصرف بنزین است.

وی تاکید کرد: محدود کردن مصرف بنزین یعنی سهمیه بندی؛ دولت چاره‌ای جز استفاده از کارت سوخت ندارد و این موضوع به منزله این است که تاکید مجلس برروی عدم حذف کارت سوخت، منطقی و مثبتی بود. به هرحال دولت چاره‌ای جز سهمیه‌بندی سوخت ندارد ولی بحث‌های متفاوتی در مورد سهمیه‌بندی بنزین توسط دولت وجود دارد که آیا سهمیه را به خودرو‌ها بدهند و یا به فرد سهمیه تعلق گیرد.

این نماینده مجلس اظهارداشت: برخی افراد دولتی صحبت‌هایی مطرح کردند که سهمیه به هر فرد ایرانی دهند یعنی فرضا به هر فرد ایرانی می‌گویند که ماهیانه ۳۰ لیتر سهمیه بنزین خودرو دارد؛ چه خودرو داشته باشد و چه نداشته باشد و مالکان خودرویی که مصرف بیشتری دارند می‌توانند از این افراد بنزین مازاد بر سهمیه را خریداری کنند. این روش واقعا بدی است چرا که مجددا پای واسطه‌ها را به میان خواهد آورد.

سهمیه ۳۰ لیتری بنزین باعث ایجاد فساد و افزایش قاچاق سوخت می‌شود

خادمی گفت: در این سیستم سهمیه سوختی که مردم بدون خودرو در روستاها دارند، خریدار مشخصی نخواهد داشت که برای این مشکل نیز باید گروه‌هایی تشکیل شود تا این‌ سهمیه‌ها را جمع آوری کرده و بعد سهم فروش هر یک از روستاییان را به آن‌ها نقدا پرداخت کنند. خود این موضوع سیستم عجیب و غریبی ایجاد می‌کند که مسلما باعث ایجاد فساد و افزایش قاچاق می‌شود البته این موضوع تصویب نشده است و به طور رسمی توسط دولت اعلام نشده است.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس دهم شورای اسلامی بیان داشت: بحث دیگر این است که به خودرو‌ها سهمیه‌ای تعلق گیرد و سوخت مجددا سهمیه بندی شود. بالاخره تعدادی به سوخت بیشتری نیاز دارند که اگر سهمیه‌بندی و محدودیت ایجاد شود باید برای آنان نیز تدبیری اتخاذ شود. برای این افراد باید قیمت دومی وجود داشته باشد که به نظر حرکت دولت نیز به این سمت خواهد بود که بستگی به شرایط پیش روی کشور دارد.

بنزین آزاد ۱۵۰۰ تومان می‌شود

خادمی ادامه داد: برای قیمت دوم سهمیه بنزین یا همان سهمیه آزاد بحث‌هایی شده که قیمت بنزین ۱۵۰۰ تومان می‌شود ولی هنوز تصمیمی برای آن گرفته نشده است منتهی اگر سهمیه بندی کردند و چنین نرخی هم از طرف دولت تعیین شود؛ مجلس با دولت همراهی خواهد کرد.

این نماینده مجلس افزود: در گذشته برای مقابله با افزایش قاچاق سوخت و همین طور برای عدالت اجتماعی و تضییع نشدن حقوق هموطنانی که خودرو نداشته و یارانه سوخت آن ها بدون استفاده باقی نماند؛ سامانه هوشمند سوخت و کارت هوشمند سوخت و سهمیه بندی بنزین و سایر سوخت ها در نظر گرفته شد.البته موافق سهمیه بندی بنزین نیستیم چرا که مردم باید آزاد باشند تا سوخت مورد استفاده خود را تامین کنند اما چون محدودیت واردات وجود دارد، این طرح عملی شد و بعد از اجرایی شدن آن ثبات نسبی برقرار شد.

احیا مجدد کارت سوخت و سهمیه بندی بنزین تنها راهکار موجود است

خادمی اضافه کرد: گرچه با اجرای این طرح مشکلاتی برای مردم بوجود آمد اما به هر حال در وضعیت بدی که وجود داشت تنها راه حل همین سهمیه بندی و استفاده از کارت سوخت بود البته این روش راهکار منطقی نیست اما باید توجه کرد که در شرایط بد امروز نیز تنها راهکاری که وجود دارد احیا مجدد کارت سوخت و سهمیه بندی بنزین است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پایان از قابل استفاده بودن کارت های سوخت گذشته سخن به میان آورد و گفت: طرحی که جدیدا مطرح شده استفاده از کارت های عضو شتاب به جای کارت سوخت است که هنوز در مورد آن تصمیمی گرفته نشده است. کارت های سوخت قبلی نیز قابل استفاده است و کسانی که کارت سوخت خودروی خود را گم کرده اند می‌توانند تا پایان مهلت مقرر شده نسبت به صدور المثنی کارت سوخت خودروی خود اقدام کنند و تا آن زمان می‌توانند از کارت های سوخت جایگاه‌داران استفاده کنند و از بعد مهلت مقرر مردم باید با کارت سوخت خودشان سوخت گیری نمایند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.