ارتباط با ما در

راشاتودی مطرح کرد

کابوس آمریکا؛ همکاری ایران با عربستان

بیانیه روز سه شنبه کاخ سفید از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر «ایستادن کنار عربستان»، محکومیت کامل ایران و گذرگاه آزاد برای عربستان بود.

منتشر شده

جامعه ایرانی– لفاظی های واشنگتن علیه ایران تصویری از یک کشور متخاصم را ارائه می کند که مایل به نابود کردن جهان است. در واقعیت اما مشخص است که تهران گفتگو با رقبای خود را به سایر روش ها ترجیح می دهد و این برای آمریکا قابل قبول نیست.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از راشاتودی، بیانیه روز سه شنبه کاخ سفید از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر «ایستادن کنار عربستان»، محکومیت کامل ایران و گذرگاه آزاد برای عربستان بود.

ایران تقریبا به دلیل تمام مسائلی که در خاورمیانه رخ می دهد، از جمله جنگ در یمن –بر اساس همین بیانیه- محکوم می شود. بمب های ساخت آمریکا و عرضه شده از سوی این کشور بر سر اتوبوس های مدارس یمنی فرود می آید و حدود ۸۵ هزار کودک در این فرآیند جان خود را از دست داده اند، و این فقط بخاطر ایران است. بر اساس این بیانیه، نه تنها ایران مسئول خونریزی ها در یمن است، بلکه از بشار اسد در سوریه حمایت می کند.

در ادامه این بیانیه آمده: «ایرانیان» همچنین بسیاری از آمریکایی ها و سایر مردم بی گناه را در سراسر خاورمیانه کشته اند. ایران نه تنها «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» می گوید، بلکه «حامی اصلی تروریسم در جهان» محسوب می شود.

به اندازه کافی جالب است که نخست، در بیانیه ای درباره عربستان، عبارت «حامی اصلی تروریسم در جهان» به حامیان اصلی القاعده و داعش اطلاق نشده است. دوم، این واقعیت که خود ترامپ این عبارت را در گیومه قرار داده تا نشان دهد حتی او هم کاملا به واقعی بودن آن باور ندارد.

از یاد نبرید که عربستان کشوری است که ترامپ پیش از ریاست جمهوری آن را مبدع حملات ۱۱ سپتامبر خوانده بود. بر اساس بیانیه کاخ سفید، عربستان با خوشحالی از یمن خارج خواهد شد اگر ایرانیان با خروج از این کشور موافقت کنند. درست است، عدم حضور ایرن در یمن باید از این کشور خارج شود تا عربستان راضی به توقف جریان کشتار کودکان، بمباران بیمارستان ها، کارخانه ها، کامیون های غذا، مدارس، زمین های کشاورزی، بنادر استراتژیک شود و تسلط کامل خود بر این کشور را رها کند.

اگر آنقدر ساده لوح بودید که این بیانیه کاخ سفید را جدی بگیرید، واقعا فکر می کردید که ایران باید به آن پاسخ دهد. ایران به هر حال دشمن شماره یک آمریکا است. و در عوض، عربستان مدت ها است که متحد ایالات متحده محسوب می شود، و باید به هر قیمتی از آن محافظت شود.

اما اگر علیرغم تمام نواقص، ایران علاقه ای به جنگ با عربستان نداشته باشد چه؟ اگر کمی عمیق تر بیندیشیم و این سوال را مطرح کنیم چه: راه دیگر رسیدگی به «تهدیدی» که ایران ایجاد می کنند، چیست؟

در ژانویه سال جاری محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران مقاله ای برای فایننشال تایمز نوشت که چارچوب پیشنهادی این کشور برای ایجاد ثبات در خاورمیانه را ارائه میکرد. این مقاله به شکلی گسترده در سطح جهان مورد بی توجهی قرار گرفت، آن هم با وجودی که مولفه های آن می توانست نجات بخش باشد.

ظریف مطرح کرد که روش معمول شکل گیری اتحادها دیگر «منسوخ» شده و پیشنهاد شکل گیری شبکه های امنیتی برای رسیدگی به مسائل را راه بهتری دانست. او پیشنهاد کرد که بجای نادیده گرفتن تضاد منافع، کشورهای منطقه باید تفاوت های موجود را بپذیرند.

آشتی میان ایران و عربستان به نظر دور از دسترس می رسد اما نباید تظاهر کنیم که از وجود چنین فرصتی آگاه نیستیم. این تعامل هر نتیجه ای هم که داشته باشد، باید آن را به عنوان یک گزینه مد نظر قرار دهیم.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.