ارتباط با ما در

محمد علیخانی، عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با جامعه ایرانی تشریح کرد:

سرایت «املاک نجومی» به شورای شهر اصلاح‌طلب؟

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: بذل و بخشش املاک نجومی بر مبنای قانون استنادی مدیرعامل سازمان املاک و شهرداری تهران نبوده است این قانون برای تخفیف اجاره مسکن است و اصلا واگذاری در کار نبوده است.

منتشر شده

جامعه ایرانی – محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران گفت: شورای شهر تهران تنها جایی است که در دنیا حقوق یا همان حق جلسه اعضایش نسبت به دوره قبل کمتر شده یعنی حق جلسه بر مبنای جلسات رسمی تعیین می‌شود به طور مثال ما که از ۷ صبح تا ۹ شب جلسه هم اندیشی داریم جزو جلسه رسمی ما حساب نمی‌شود و حق جلسه تنها به جلسات رسمی تعلق می‌گیرد.

اخیرا پرویزی مدیرعامل سازمان املاک و شهرداری تهران ۷۵ درصد تخفیفی که برای اجاره کردن آپارتمانی در شمال شهر تهران به یکی از اعضای شورای شهر داده شده بود را کاملا قانونی دانست. موضوعی که یادآور ماجرای املاک نجومی در دوره حاکمیت اصولگرایان در شورای شهر و شهرداری سابق است؛ ماجرایی که از یک استاندارد دوگانه حکایت دارد. چرا که اگر املاک نجومی و تحفیف‌ها در واگذاری املاک در آن دوره گذشته بد بوده به طریق اولی در این دوره به دلیل انتقاداتی که اصلاح طلبان و اعضای شورای شهر کنونی به روندهای غلط گذشته داشته اند بدتر خواهد بود.

اما اینکه مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران تخفیف در واگذاری املاک را قانونی می داند استناد به موصوبات و آیین‌نامه‌های شورای شهر چهارم و ابلاغیه شهردار اصولگرا دارد که این سوال و ابهام را به وجود می آورد که چرا با وجود گذشت یکسال از دوره شورای پنجم، منتقدان واگذاری املاک هنوز قدمی در راستای اصلاح این مصوبات برنداشته‌اند. همین امر نیز سبب شده است که حالا مخالفان شورای شهر پنجم، با استناد به واگذاری‌های اخیر به فکر انتقام از رقبای خود افتاده‌اند.

محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای شهر تهران در گفت‌وگو با جامعه ایرانی ضمن انتقاد از ترفند اصولگرایان برای شبیه سازی املاک نجومی در شورای اصلاح طلب گفت: این یک بازی است که راه افتاده، من نه ماشین گرفتم و نه خانه از شورا و در تمامی ایام از وسایل شخصی خود استفاده می‌کنم در ثانی چرا نمی‌گویند که به نمایندگان مجلس وام ۲۰۰ میلیونی و یا ماشین و هزاران امکانات دیگر داده می‌شود.

علیخانی مطرح کرد: بالاخره تمامی این امکانات که به نمایندگان مجلس داده می‌شود قانونی است البته که چنین رانت‌هایی نباید داده شود ولی چون بر اساس قانون تحویل داده شده، کسی ایرادی بر آن نمی‌گیرد. شورای شهر تهران تنها جایی است که در دنیا حقوق یا همان حق جلسه اعضایش نسبت به دوره قبل کمتر شده یعنی حق جلسه بر مبنای جلسات رسمی تعیین می‌شود به طور مثال ما که از ۷ صبح تا ۹ شب جلسه هم اندیشی داریم جزو جلسه رسمی ما حساب نمی‌شود و حق جلسه تنها به جلسات رسمی تعلق می‌گیرد.

وی افزود: در ضمن ما در شورا کمیسیون‌های متفاوت داریم و جلسات این کمیسیون‌ها نیز جزو حق جلسات به حساب نمی‌آید و یا ما بازدید و جلسات در مناطق مختلف شهرداری تهران داریم که آنها نیز جزو حق جلسه حساب نمی‌شود. یعنی محدودیت در مزایای مالی که در باقی سازمان‌ها یا ارگان‌ها بدین شکل نیست. یعنی حقوق اعضای شورای شهر با حق جلسه ای که دریافت می‌کنند از بعضی کارمندان و یا مدیران شهرداری خیلی پایین‌تر است و باید اذعان کرد که امتیاز ویژه‌ای به هیچ عنوان برای اعضای شورای شهر تهران وجود ندارد.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای شهر تهران عنوان کرد: در ابتدای پخش خبر اجاره دادن ملک ارزان قیمت به یکی از اعضای شورای شهر، هیچ یک از اعضا اصلا خبری از آن نداشتند؛ وقتی که بررسی کردیم تازه متوجه جریان شدیم. ملک اجاره‌ای که امروز به یکی از اعضای شورا داده شده نشان از این دارد که عضو استفاده کننده از قانون تخفیف اجاره ملک به اعضای شورای شهر، چقدر سلامت زندگی کرده است که حتی یک خانه برای اقامت ندارد. البته یک مدت برای همین عضو شایعه‌ای بوجود آمد که در شمال تهران خانه چند میلیاردی دارد که مشخص شد، دروغ گفتند و این بنده خدا مستاجر است و حتی یک خانه ندارد و آن خانه‌ای که هم به او اجاره دادند گران حساب کردند.

عضو شورای پنجم شهر تهران گفت: در مورد تخفیف هم من مصوبه‌اش را جستجو کردم، مصوبه برای زمان آقای موسوی لاری بود که از وزارت کشور ابلاغ کرده بودند. به هر حال مصوبه استنادی برای دوره‌های گذشته بود و هیچ تخلفی نیز از این بابت صورت نگرفته است چون کاملا قانونی بوده است و طبق همین قانون نیز باید تخفیفاتی در نظر گرفته می‌شد که متاسفانه گران‌تر از ارزش منطقه نیز به عضو شورا ملک را اجاره دادند.

علیخانی گفت: این همه در گذشته تخلفات نجومی صورت پذیرفته است حال که امروز حتی تخلفی هم صورت نگرفته است آن را رسانه‌ای کرده و بزرگنمایی می‌کنند و می‌خواهند این موضوع را با املاک نجومی که هزاران میلیارد‌ تومان از اموال شهرداری و منافع شهر حیف و میل شد سر به سر کنند و یا حکایت اموال نجومی را با یک تبلت تهاتر کنند و بگویند این به آن در. آخر مگر می‌شود یک تبلت که برای هر عضو فعلی شورا آن هم برای کار شورا خریداری شد را با آن حیف و میل کردن بیت المال مقایسه کرد. برخی رسانه‌ها چقدر روی این قضیه مانور دادند که همان رسانه‌ها در زمان گذشته حتی حاضر نبودند که یک خبر از املاک نجومی را کار کنند یا یک خانه اجاره‌ای معمولی را می‌خواهند با خرید خانه‌های میلیاردی در شمال تهران آن هم با  تخفیف ۵۰ درصدی و با تقسیط کل بها و… که واگذار کردند را مقایسه کنند.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: تا مصوبه ای را لغو نکرده باشید قابلیت اجرا دارد؛ شورای اول هم اگر یک مصوبه‌ای داشته باشد که در چهار دوره بعد از آن لغو نشده باشد، قطعا آن مصوبه ملاک عمل خواهد بود این یک اصل قانونی است به طور مثال یک قانونی در مجلس تصویب شود تا آن قانون لغو نشود و قانون جدید جایگزین نشود آن قانون ملاک عمل دستگاه‌ها است و کسی نمی‌تواند از آن ایراد بگیرد که قانون مجلس اول و ششم و هفتم را شما دارید اجرا می‌کنید؛ مصوبه شورا هم بدین صورت است.

علیخانی گفت: اما نکته مهم این است که بذل و بخشش املاک نجومی بر مبنای قانون استنادی مدیرعامل سازمان املاک و شهرداری تهران نبوده است این قانون برای تخفیف اجاره مسکن است و اصلا واگذاری در کار نبوده است و آن واگذاری داستان خود را دارد. در آن زمان که واگذاری انجام شد اساسنامه‌های بعضی از سازمان‌ها را تغییرات غیر قانونی دادند و اختیاراتی را برای واگذار کننده‌ها و به اصطلاح خریداران قرار دادند و در این غالب اموال شهرداری را به غارت بردند که ما اعضای فعلی شورای شهر آن را قبول نداریم و می‌گوییم آن اساسنامه‌های دستکاری شده باید قانونی تغییر می‌کرد و به تایید وزارت کشور می‌رسید که متاسفانه این‌گونه نبود و لذا اینکه می گویند در مورد املاک نجومی تخلفی صورت نگرفته است نکته‌اش همین است آن‌ها می‌گفتند قانونی بوده است ولی ما معتقدیم که قانونی نبوده و حتی امروز کجا یک ملک واگذار شده وجود دارد که می گویند املاک نجومی دوباره تکرار شده است. امروز حتی یک ملک مانند آن موقع اصلا واگذار نشده است و امروز شفاف‌سازی وجود دارد و یک عدد اجاره نامه که هنوز امضا نشده روی سایت های خبری بود نشان از همین شفافیت شورا دارد.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای شهر تهران در پایان به شبهات و اتهامات وارده به یکی از اعضای شورای شهر پاسخ داد و گفت: اینکه می گویند با استناد به قانون واگذاری املاک یکی از اعضای شورای شهر ۱۰۰ میلیون تومان بهره برداری کرده است دروغ است من به عنوان یک عضو شورا تکذیب می‌کنم. این اخبار جعلی و ساختگی است و اگر کسی مدرکی دارد نمی‌آید شایعه پراکنی کند و تخریب کند یا مستند آن مدرک را به شورا ارسال می‌کند تا ما رسیدگی کنیم  و یا برای دستگاه قضایی ارسال می‌کند.این تهمت‌ها رفتارهای غیر اخلاقی مخالفان شورا است همین آقای حجت نظری الان در یک خانه ۹۰ متری زندگی می‌کند و فرزند شهید است و ممکن است ما با ایشان اختلاف نظر در بعضی موارد داشته باشیم اما این دلیل نمی‌شود که وقتی به او تهمت می‌زنند با آن مقابله نکنیم.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.