ارتباط با ما در

غلامرضا حیدری در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

مجلس دهم موفق نبود/ بالادستی‌ها اختیارات مجلس را مخدوش کرده‌اند/ دغدغه اصلی نمایندگان تائید صلاحیت است

حیدری در رابطه با ضعف فراکسیون‌ها یادآور شد: زمانی که نمایندگان مجلس دغدغه اصلی‌شان تائید صلاحیتشان باشد، طبیعی است که عموماً به سمتی حرکت می‌کنند که برای دور بعدی با مشکلی مواجه نشوند.

منتشر شده

جامعه ایرانی-  غلامرضا حیدری، نماینده مردم تهران در مجلس گفت: برای تصمیم‌گیری به‌قدری نهادهای بالادستی قرار داده‌اند که اختیارات مجلس هم برای قانون‌گذاری و هم برای وظیفه نظارتی مخدوش است، مانند این هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام که اخیراً درباره آن بحث‌هایی در میان گرفت.

پس از تشکیل مجلس دهم در ابتدا اعلام شد که اکثریت آن به لیست امید تعلق دارد، اما با خروج گروهی که به‌واسطه نام این لیست موفق شدند به خانه ملت راه پیدا کنند و بنا نهادن فراکسیونی تحت عنوان رهروان ولایت، امیدی‌ها (هنوز هم تعداد واقعی اعضای آن رسانه‌ای نشده است)، از اکثریت افتادند.

با این حساب سه فراکسیون در مجلس به نام‌های امید (اصلاح‌طلبان) اصولگرایان و رهروان ولایت شروع به کارکردند که هر یک از آن‌ها مدعی بودند اکثریت را در دست دارند، اما درواقع هرسه در اقلیت هستند.

محمدرضا باهنر که هفت دوره نمایندگی مجلس را بر عهده داشته و در سه دوره از آن نایب‌رئیس بوده است دراین‌ارتباط اعتقاد دارد که مجلس دهم ضعیف عمل می‌کند و دلیل آن‌هم به اقلیت بودن هرسه فراکسیون برمی‌گردد.

غلامرضا حیدری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون امید در گفت‌وگو با جامعه ایرانی در این رابطه که مجلس دهم ضعیف است و همین امر نیز سبب شده است که تاکنون عملکرد ضعیفی از خود ارایه دهد گفت: ضعف و یاقوت مجلس بستگی به شاخص‌های سنجش آن دارد.

وی در این رابطه ابراز کرد: درصورتی‌که با شاخص حل مسائل و مشکلات جامعه موضوع فوق را موردبحث قرار دهیم باید مطرح کرد که موفقیت مطلوبی نداشته است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: بعد نظارتی یکی دیگر از شاخص‌هایی است که می‌توان با آن موفقیت مجلس را موردسنجش قرارداد که دراین‌باره هم باید گفت که اصلاً موفقیتی وجود نداشته است.

عضو فراکسیون امید در این خصوص تصریح کرد: مجلس در ایجاد ممانعت از غارتگری‌های انجام‌گرفته که درنتیجه آن اموال عمومی به شکل‌های مختلف تاراج شده است، با عدم موفقیت روبرو بوده، البته باید این نکته را هم مدنظر قرارداد که خانه ملت در حال حاضر برای تصمیم‌گیری در سطح اول قرار ندارد و شاید آخرهای سطح دوم جای گرفته باشد.

حیدری در ادامه اظهار داشت: برای تصمیم‌گیری به‌قدری نهادهای بالادستی قرار داده‌اند که اختیارات مجلس هم برای قانون‌گذاری و هم برای وظیفه نظارتی مخدوش است، مانند این هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام که اخیراً درباره آن بحث‌هایی در میان گرفت.

وی در ادامه اضافه کرد: مجمع تشخیص مصلحت در قانون اساسی تعریف مشخصی دارد و در واقع شورای نگهبان باید خلاف شرع و قانون اساسی بودن مصوبات مجلس را مطرح سازد، اما اکنون اتفاقات دیگری روی می‌دهد که می‌توان جریان بررسی لایحه FATF را به‌عنوان نمونه مطرح کرد. در حال حاضر اولویت‌ها قابل‌تأمل و بررسی است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در رابطه با ضعف فراکسیون‌ها یادآور شد: زمانی که نمایندگان مجلس دغدغه اصلی‌شان تائید صلاحیتشان باشد، طبیعی است که عموماً به سمتی حرکت می‌کنند که برای دور بعدی با مشکلی مواجه نشوند.

عضو فراکسیون امید در ادامه تأکید کرد: مجلسی با این نگرانی نمی‌تواند قدر باشد، بنابراین منافع ملی بخشی از اولویت‌های آن نخواهد بود و قاعدتاً زمانی که کلیت چنین باشد، فراکسیون‌ها هم بهتر از این عمل نمی‌کنند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.