ارتباط با ما در

رویترز:

اقتصاد ایران ضربه می‌خورد اما از طوفان تحریم‌ها عبور خواهد کرد

یک دیپلمات اروپایی که نخواست نامش فاش شود، گفت: «شرایط ایران به دلیل قیمت بالای نفت و این واقعیت که اینبار آمریکا منزوی شده، بهتر از دوران پیش از ۲۰۱۶ است.»

منتشر شده

جامعه ایرانی– مقامات و کارشناسان می‌گویند ایران احتمالا از طوفان تحریم‌های نفتی آمریکا عبور می‌کند و البته از رکود ضربه خواهد خورد اما به لطف قیمت رو به افزایش نفت و تعمیق شکاف‌ها میان آمریکا و سایر قدرت‌های اصلی، دچار هیچ سقوط اقتصادی نخواهد شد.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از رویترز، یک دیپلمات اروپایی که نخواست نامش فاش شود، گفت: «شرایط ایران به دلیل قیمت بالای نفت و این واقعیت که اینبار آمریکا منزوی شده، بهتر از دوران پیش از ۲۰۱۶ است.»

ایرن اوایل سال ۲۰۱۶ به واسطه یک توافق با قدرت جهان که برنامه هسته ای این کشور را محدود می کرد، از سال ها تحریم جهانی رهایی یافت. اما دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در ماه می سال جاری میلادی با ناقص خواندن توافق و اینکه به نفع ایران بوده، از آن خارج شد و تحریم های سختگیرانه آمریکا را به صورت مرحله ای علیه ایران اعمال کرد و شدیدترین تنبیه های بانکی و نفتی پنجم نوامبر علیه این کشور اجرایی شد.

ترامپ قصد دارد دشمن دیرینه واشنگتن را مجبور به پذیرش محدودیت های سختگیرانه تر در فعالیت های هسته ای، کنار گذاشتن برنامه موشکی و توقف حمایت از نیروهای نظامی نیابتی در درگیری های خاورمیانه از یمن تا سوریه کند.

اما جبهه به شدت متحد قدرت های جهان که در گذشته تحریم ها را علیه ایران اجرایی کردند و این کشور را به سمت محدودیت هسته ای سوق دادند، از زمان روی کار آمدن ترامپ و درگیری وی با متحدان آمریکا بر سر همه چیز از تجارت تا امنیت جمعی، از هم جدا شده است.

دیگر طرف های توافق هسته ای –آلمان، فرانسه، انگلیس، اتحادیه اروپا، روسیه و چین- خروج ترامپ از توافق را محکوم کردند. اتحادیه اروپا در حال آماده سازی سازوکار ویژه ای برای پرداخت پول نفت ایران و سایر صادرات بدون دلار آمریکا هستند.

یک دیپلمات دیگر گفت: «دوره سختی خواهد بود اما اقتصاد ایران به دلایل بسیاری از آن عبور خواهد کرد. از جمله این واقعیت که روسیه تحت تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد، عربستان گرفتار مسائل سیاسی و مالی خود است، و جنگ تجاری میان چین و آمریکا ادامه دارد.»

عدم اتحاد قدرت بزرگ و اتحادیه اروپا باعث دور زدن رژیم تحریم های ترامپ می شود و این مسئله نوعی تقویت روانی برای تهران است –اما تجار خارجی را متقاعد نکرده که بر نگرانی های تجاری داد و ستد با ایران غلبه کنند.

با این وجود، در حالیکه فشارهای آمریکا مسلما باعث آغاز رکود ایران طی سال آینده خواهد شد، سقوط اقتصادی به دلیل حجم صادرات نفتی که علیرغم کاهش باز هم به طور چشمگیر ادامه خواهد داشت، غیرمحتمل است.

آندرین اسکلاند، تحلیلگر فیچ به رویترز گفت: «تهران همچنان می تواند بخش قابل توجهی از درآمدهای معاملات خارجی خود را حفظ کند.»

ضمن اینکه مقامات ایران به امید مقابله با ضربه ناگهانی اقتصادی، اشاره کرده اند که تهران ممکن است نفت خود را با تخفیف به مشتریان خود عرضه کند.

یکی از مقامات بازرگانی بین المللی ایران گفت: «ممکن است درآمدهای نفت کاهش بیابد اما همچنان برای اداره کشور کافی خواهد بود. اگر نفت خود را یک دلار ارزان تر از قیمت بازار بفروشیم، ده ها خریدار وجود خواهد داشت.»

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.