ارتباط با ما در

پیروز ایزدی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

اروپا می‌تواند سدی در برابر تحریم‌های آمریکا علیه ایران باشد؟

ایزدی دراین‌باره که شرکت‌های دولتی اروپایی تا چه اندازه می‌تواند به کمک ایران بیاید، اظهار داشت: درصورتی‌که شرکت‌های دولتی اروپایی‌ها به مبادلاتی که با آمریکایی‌ها دارند، ضرر زیادی خورد، سود اقتصادی را بیش از هر چیز دیگر موردتوجه قرار خواهند داد.

منتشر شده

جامعه ایرانی- پیروز ایزدی گفت: شرکت‌های خصوصی به دنبال منافع خود هستند و بر آن‌ها کنترل صددرصدی صورت نمی‌گیرد و آن‌ها راه خود را می‌روند، بر همین اساس درصورتی‌که اتحادیه اروپا برای مقابله با آمریکا اراده قوی هم داشته باشند، تأثیراتش محدود خواهد بود.

مهم‌ترین وعده دونالد ترامپ در دوران رقابت ریاست جمهوری در آمریکا خروج از برجام بود که در روز ۱۸ اردیبهشت آن را عملی کرد و بر اساس آن تمام تحریم‌های آمریکا علیه ایران که با توافق هسته‌ای ژنو و بعدازآن اجرای توافق جامع هسته‌ای (برجام) برداشته‌شده بود، بر خواهد گشت.

البته در برابر این کار آمریکا، اروپا ساکت نماند و به دنبال راهکاری برای حفظ برجام راه‌اندازی یک کانال مالی را مطرح کرد که بر اساس آن تحریم‌های مالی و بانکی آمریکا علیه کشورمان تا حدودی با انجام معاملات اقتصادی با یورو تعدیل شود.

اما مسئله اینجاست باوجودآنکه تحریم‌ها آغازشده است، اما هنوز خبر شفاف و روشنی از این «کانال مالی» در دست نیست و درواقع تحریم‌ها کار خود را شروع کرده‌اند، اما تا این زمان هنوز هیچ‌یک از کشورهای اروپایی حتی هم‌پیمانان ایران در توافق هسته‌ای (آلمان، فرانسه و انگلیس) حاضر نشدند میزبانی این «کانال مالی» را بپذیرند.

پیروز ایزدی

پیروز ایزدی، کارشناس روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با جامعه ایرانی درباره تأثیر تحریم‌های جدید آمریکا بر ایران گفت: آمریکا این بار باوجودآنکه قصد دارد تحریم‌هایی که درنتیجه توافق هسته‌ای روی‌داده بود را برگرداند، اما از اجماع برخوردار نیست. ولی با توجه به قدرت اقتصادی آمریکا بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی ازآنجاکه بین ایران و آمریکا مجبور به انتخاب می‌شوند و با توجه به حجم مبادلات تجاری که با آمریکا دارند، ترجیح دادند ایران را ترک کنند.

وی ضمن اشاره به کانال مالی اتحادیه اروپا درباره میزان کار آیی آن ابراز کرد: درباره کانال مالی که قرار است اتحادیه اروپا برقرار کند، باید دید که تا چه حد کارآیی خواهد داشت. شاید در زمینهٔ خرید نفت بتواند به ایران کمک کند تا شرکت‌های کوچک‌تر بتوانند از این فرصت بهره ببرند.

این کارشناس روابط بین‌الملل در ادامه یادآور شد: باید در نظر داشت شرکت و بانک‌هایی که مبادلات گسترده‌ای با آمریکا دارند، احتیاط پیشه خواهند کرد و از معاملات با ایران خودداری می‌کنند.

ایزدی در این رابطه که کانال مالی اروپا مبهم است و هنوز میزبانی برای آن در نظر گرفته نشده است، تصریح کرد: طرح کانال مالی راه‌های فرار از تحریم‌های آمریکا را در برابر پای ایران قرار می‌دهد، اما درباره کارآیی آن باید منتظر ماند و دید.

وی در این خصوص که با توجه به مسئله فوق تا چه اندازه می‌توان به اروپایی‌ها اعتماد کرد، توضیح داد: اروپا برای اینکه با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا درزمینهٔ های دیگر مانند معاهده پاریس و … مقابله کنند به این نتیجه رسیده است که به‌نوعی در برابر این مسئله مقاومت به خرج دهند، اما موضوع اصلی این است کنترلی که دولت‌های اروپایی بر شرکت‌های خود دارند ازآنجاکه خصوصی اداره می‌شوند، کم است.

این کارشناس روابط بین‌الملل دراین‌باره اضافه کرد: شرکت‌های خصوصی به دنبال منافع خود هستند و بر آن‌ها کنترل صددرصدی صورت نمی‌گیرد و آن‌ها راه خود را می‌روند، بر همین اساس درصورتی‌که اتحادیه اروپا برای مقابله با آمریکا اراده قوی هم داشته باشند، تأثیراتش محدود خواهد بود.

ایزدی دراین‌باره که شرکت‌های دولتی اروپایی تا چه اندازه می‌تواند به کمک ایران بیاید، اظهار داشت: درصورتی‌که شرکت‌های دولتی اروپایی‌ها به مبادلاتی که با آمریکایی‌ها دارند، ضرر زیادی خورد، سود اقتصادی را بیش از هر چیز دیگر موردتوجه قرار خواهند داد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.