ارتباط با ما در

عباس هشی اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با جامعه ایرانی تشریح کرد:

چرا تحریم‌های ۱۳ آبان اقتصاد ایران را دچار شوک نکرد؟

هشی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: داستان ارز کشور دقیقا مانند روزه گرفتن در ماه رجب برای پیشواز رفتن ماه رمضان است یعنی آن کاری که دولت عمدا و یا سهوا در فروردین ماه انجام داد یکی از خروجی‌های خوبش همین بود که امروز بعد از تحریم های ۱۳ آبان اتفاقی در بازار ارز نیفتاد.

منتشر شده

جامعه ایرانی عباس هشی کارشناس اقتصادی درباره اینکه چرا تحریم های ۱۳ آبان همانند تحریم های ۱۳ مرداد نتوانست به اقتصاد ایران شوک وارد کند گفت: آن اتفاقی که در تحریم مرداد ماه افتاد یک نوع پیشواز رفتن برای تحریم‌های ۱۳ آبان بود و می‌توان گفت اصلا اتفاقی که در ۲۲ فروردین افتاد یعنی همان کاهش ارزش پول ملی بود، استقبال از این تحریم ها بود از این رو دیگر تحریم های جدید اثر آنی و شوک سریعی به اقتصاد کشور وارد نخواهند کرد.

زمانی که تحریم  های ۱۳ آبان آغاز شد مانند تحریم های مرداد ماه نوسانات شدید ارزی اتفاق نیافتاد خیلی از کارشناسان معتقد بودند که تمامی اتفاقات بدی که می‌خواست روی دهد قبل از تحریم های ۱۳ آبان به وقوع پیوست و امروز دیگر نه تنها اتفاق جدیدی نخواهد افتاد بلکه تمامی بازار ها به روالی که قبل از شروع تحریم ۱۳ آبان داشتند ادامه خواهند داد.

عباس هشی اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با جامعه ایرانی ضمن تایید بی‌اثر بودن تحریم‌هایی که از ۱۳ آبان شروع شد، گفت: آن اتفاقی که در تحریم مرداد ماه افتاد یک نوع پیشواز رفتن برای تحریم‌های ۱۳ آبان بود و می‌توان گفت اصلا اتفاقی که در ۲۲ فروردین افتاد یعنی همان کاهش ارزش پول ملی بود، استقبال از این تحریم ها بود از این رو دیگر تحریم های جدید اثر آنی و شوک سریعی به اقتصاد کشور وارد نخواهند کرد.

ایران کشوری است که اقتصاد زیر زمینی دارد

هشی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و حسابرس معتمد بورس گفت: ایران کشوری است که اقتصاد زیر زمینی دارد بدین معنی که دلالی و واسطه گری نقش مهمی در اقتصاد دارد. دلالان ارز چه با انصاف و چه بی انصاف دنبال منافع شخصی خود هستند. آنچه که در مرداد ماه به بهانه تحریم های جدید اتفاق افتاد هم ناشی از سو مدیریت بود. وقتی که دولت آمد بازار ثانویه را تعطیل کرد سرنوشت مردم را دست دلالان ارزی داد که آرام آرام ارز را به ۱۸ هزار تومان رساندند.

این اقتصاددان مطرح کرد: ۱۴ مرداد دولت بازار ثانویه را راه اندازی کرد خب طبیعی بود که با راه اندازی بازار ثانویه آنهایی که صادرات دارند و شناخته شده هستند باید ارز خود را ۸۵۰۰ تومان به این بازار ارائه می‌کردند ولی خیلی ها به این ۸۵۰۰ تومان قانع نبودند به دو دلیل، اول آنکه نمی‌خواهند اطلاعات شفاف آن‌ها در سیستم ثبت شود و دوم اینکه وقتی بازار جذاب ۱۸۰۰۰ تومانی وجود دارد و هیچ کسی که از آن ها نمی‌پرسد که این پول را از کجا آوردند و این بازار شفافیت هم ندارد باید دیوانه باشند که ارز خود را وارد بازار ثانویه دولت کنند.

عده ای معتقدند که تمامی دلال بازی‌های ارزی کار دولت بوده است

هشی کارشناس مسائل مالی و بازار پول عنوان کرد: از اینکه بازار ثانوی تعطیل شده بود، شبهاتی را بوجود آورد و همگان را نسبت به دولت بدبین کرد. عده‌ای معتقدند که تمامی دلال بازی‌های ارزی کار دولت بوده است. عده‌ای از اویل ماه رجب روزه می گیرند و پیشواز ماه مبارک رمضان می‌روند تا بدن آنها به روزه و به تحمل سختی‌های روزه در دوران ماه رمضان عادت کند؛ داستان ارز کشور هم دقیقا مانند این روزه گرفتن در ماه رجب است یعنی آن کاری که دولت عمدا و یا سهوا انجام داد یکی از خروجی‌های خوبش همین بود که امروز اتفاقی در بازار ارز نیفتاد.

عضو سابق شورای عالی جامعه حسابداران رسمی ایران افزود: تحریم‌های ۱۳ آبان مسلما اثر ندارد چرا که اولا معاملاتی که شامل این تحریم ها می‌شود؛ مدت دار است چرا؟ نفت همیشه دو ماهه تحویل داده می‌شود و خیلی از اقتصادها مانند همان هشت کشور معاف از تحریم وابستگی زیادی به نفت ایران دارند و اینکه بخواهند برای رعایت این تحریم‌ها خود را تحت فشار قرار دهند، دور از انتظار است.

هشی ادامه داد: در گذشته می‌گفتند هر بانکی که با ایران کار کند جریمه می‌شود، خب بانک استاندارد چارتر جریمه شد و یک میلیارد دلار پرداخت کرد آیا فقط بانک استاندارد چارترد بود؟ نه بانک فرانسه هم بود که ۳ میلیارد یورو جریمه شد آن هم برای اینکه با ایران معامله کرده بود.

جریمه های بانک های معامله کننده با ایران را خودمان پرداخت می‌کنیم 

این کارشناس اقتصادی گفت:باید بررسی کرد که این بانک ها چقدر از معامله با ایران سود بردند که حاضر شدند  چندین میلیارد دلار جریمه را با جان و دل پذیرفته و به کار خود ادامه دهند. مجازات امریکا که اعدام نیست؛ مجازات پولی است وقتی گفته می‌شود در دولت نهم و دهم ۶۰۰ میلیارد تا ۷۰۰ میلیارد دلار گم شد خب یکی از جاهای مصرفی این ارزهای کلان گم شده همین پرداخت جریمه‌های این بانک‌ها بود و عملا این جریمه‌ها را  ایران پرداخت می‌کرد.

هشی افزود: دلار نفتی چیزی نیست که یک رییس جمهور و یا یک وزیر کیسه‌ای با خود ببرد و آن را درونش بریزد؛ نه این گونه نیست این درآمدها حساب و کتاب دارد. بالاخره مسیر اقتصاد و مسیر پول را نمی‌توان بست چون نیاز متقابل بر روی آن است پس از یک طرف قطعا ۲ ماه دیگر ممکن است تحریم ها شدیدتر شود و به همان اندازه هم امکان آن وجود دارد که طرفین راه‌های جدیدی برای دور زدن تحریم ها پیدا کنند.

این واقعیت است که تحریم ها فشار بر روی مردم می آورد

عضو جامعه حسابرسان در پایان گفت: بنابراین کشورهای تحریم کننده ایران می‌دانند که تا چه حدی این تحریم ها موثر است چون به هر حال اقتصاد و پول مسیر خود را مانند رودخانه پیدا می‌کند. دل خوش کردن به این تحریم‌ها با این دید که ایران را به زانو در می آورند قدری دور از تصور است البته اینکه همه چیز گران می‌شود فشار بر روی مردم می آورد، واقعیت است و اینکه آیا به آن ۴ درصدی از جامعه که به قول آقای قالیباف اقشار سرمایه دار هستند فشاری می‌آید جوابش خیر است.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.