ارتباط با ما در

مرتضی مبلغ در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

ریشه نارضایتی‌ها به ناکارآمدی در متن حاکمیت برمی‌گردد

مبلغ گفت: دولت‌ها به‌تنهایی توانایی اداره جامعه در این دوران پیچیده مدرن را ندارند، بنابراین باید ارتباط دوسویه و سازنده وسیع و گسترده‌ای با بدنه صاحب‌نظر و کارشناس اجتماعی برقرار سازند.

منتشر شده

جامعه ایرانیمرتضی مبلغ اظهار داشت: مشکلات جامعه ریشه‌های عمیق‌تری از نارضایتی درنتیجه رفتار دولت دارد و برخی از مسائل به ناکارآمدی‌ها در متن حاکمیت برمی‌گردد.

اشرف بروجردی، فعال سیاسی اصلاح‎طلب و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، پس از دیدار حسن روحانی با جامعه شناسان که هفته پیش انجام شد عنوان کرد: «اقبالی که رئیس‎جمهور نسبت به دیدار با استادان علوم جامعه شناسی داشته و زمینه لازم را برای برگزاری این نشست فراهم کرده، نشان‎دهنده این است که وی هم نسبت به کاهش سرمایه اجتماعی و عدم توجه به جامعه‎ای که اعتمادش به حاکمیت کاهش یافته، احساس خطر می‎کند».

حسن روحانی در حالی در این خصوص به ابراز نگرانی پرداخته که بر وجود نارضایتی‌ها از عملکرد دولت او هر روز افزوده می‌شود واز امیدی که مردم را به‌ پای صندوق‌های رأی کشاند، بخش بسیار اندکی باقی‌مانده است.

مردم از دولت روحانی انتظار داشتند به وعده‌های خود عمل کند، اما در عمل مواردی مانند استفاده از زنان، جوانان و اصلاح‌طلبان کارآمد در دولت بی‌توجهی شد و آنچه مدنظر قرار گرفت، تکرار آزمون‌ و خطا بود. به‌طور نمونه وزیر راه و مسکن در دفاع از برنامه‌های خود در مجلس مطرح کرده است، مسکن مهر را که تا به امروز به‌طور جدی مورد نقد این دولت بوده را رونق خواهد داد.

مرتضی مبلغ، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای سیاست‌گذاری در گفت‌وگو با جامعه ایرانی درباره ابراز نگرانی رئیس‌جمهور بابت عدم برگزاری نشست با صاحب‌نظران در زمینه‌های مختلف گفت: نکته مهم این مسئله تأخیر ۶ ساله است و مسئله بااهمیت‌تر هم به فال نیک گرفتن آن محسوب می‌شود که منشأ اثر واقع شود و یک کار ظاهری نباشد تا از آن‌یک جریان سازنده برای اداره کشور به وجود آید.

وی در ادامه اضافه کرد: دولت‌ها به‌تنهایی توانایی اداره جامعه در این دوران پیچیده مدرن را ندارند، بنابراین باید ارتباط دوسویه و سازنده وسیع و گسترده‌ای با بدنه صاحب‌نظر و کارشناس اجتماعی برقرار سازند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب دراین‌باره یادآور شد: ارتباط ازاین‌دست می‌تواند حقایق جامعه را بهتر معرفی کند و از اندیشه و تفکر نخبگی بهره داری کرد. مردم هم با واقعیت‌ها دقیق‌تر آشنا می‌شوند، بنابراین همان‌طور که اشاره شد سؤال در این رابطه به تأخیر در انجام آن برمی‌گردد.

مبلغ در خصوص ارتباط افزایش حجم نارضایتی‌ها و بیان این نقد از سوی حسن روحانی بیان کرد: یکی از دلایل همین مسئله است. دلیل دیگر هم با توجه به مشکلات گسترده‌ای که دامن‌گیر جامعه، حاکمیت و دولت در نحوه اداره کشور شده، انگیزه برخورد جدی با این مسئله و به خود آمدن از غفلت در این زمینه را به وجود آمده است.

این عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درباره تاثیررفتار دولت بر نارضایتی‌ها اظهار داشت: مشکلات جامعه ریشه‌های عمیق‌تری از نارضایتی رفتار دولت دارد و برخی از مسائل به ناکارآمدی‌ها در متن حاکمیت برمی‌گردد. بدین معنا بارها گفته‌شده که حاکمیت با یک انسجام و فقدان اجماع اساسی بر سر منافع ملی مواجه است و دو تفکر متضاد در متن آن شکل‌گرفته که در حال خنثی کردن یکدیگر هستند.

وی در ادامه ابراز کرد: این مشکل اساسی که وارد حاکمیت شده است باید برطرف شود که تمام نارضایتی‌ها هم به این مسئله برمی‌گردد، بنابراین نباید از مشکل اصلی غافل شد و نسبت به آن بی‌توجه بود. باید کل حاکمیت در دیدگاه‌های خود تجدیدنظر کند و تغییرات سازنده‌ای را به مرحله ظهور بگذارد. کل حاکمیت باید بر سر مسائل کشور در زمینه‌های مختلف به یک اجماع پایدار برسد و همه در راستای آن عمل کنند و به گفت‌وگو بنشینند تا اتحاد و آشتی ملی برقرار شود.

مبلغ در این خصوص افزود: دولت هم خطاها و غفلت‌هایی داشته است و درصورتی‌که بخواهیم دو تا از آن‌ها را برجسته‌سازیم در ابتدا به غفلتی که برای سامان دادن نظام مالی کشور از خود نشان دادند، برمی‌گردد. مؤسسات اعتباری که یکی از عوامل اصلی فسادها در کشور هستند، باوجودآنکه عوامل آن عمدتاً خارج از دولت قرار دارد، ولی بااین‌وجود دولت وظیفه داشت که آن‌ها را به هر قیمتی کنترل و مهار کند. مسئله دیگر هم رفتاری است که آقای روحانی پس از انتخابات ۹۶ از خود نشان داد که مردم درنتیجه آن احساس کردند نسبت به برنامه‌ها تغییر جهت داده‌شده است. جامعه به درست یا غلط احساس کرد که چرخشی اتفاق افتاده که درنتیجه آن انفعال و سرخوردگی ایجاد شد.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.