ارتباط با ما در

مجله اسلیت تشریح کرد

تحریم‌ها رفتار تهران را تغییر نمی‌دهد/ فشار بر مردم ایران جای خوشحالی ندارد

هدف تحریم‌ها فشار بر مردم ایران نیست، بلکه هدف تغییر رفتار دولت ایران است. در این مورد اما فشار بر مردم ایران است که محتمل است و این اصلاً جای خوشحالی یا مباهات ندارد.

منتشر شده

جامعه ایرانی– بله «تحریم‌ها در راه است»، همان‌طور که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به تقلید از سریال بازی تاج‌وتخت روز جمعه در حساب کاربری خود در توییتر اعلام کرد.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از مجله اسلیت، چهارم نوامبر ساعت ۱۱:۵۹ به‌وقت محلی، آمریکا مجموعه‌ای از تحریم‌ها، شامل ممنوعیت‌هایی بر بخش‌های بانکداری و نفت ایران را بار دیگر به جریان می‌اندازد.

همان‌طور که هیز براون از بازفید متذکر شد، این توئیت احتمالاً همان تأثیری که باید را گذاشته و همه توجهات را به این تحریم‌ها معطوف کرده است. این اقدام همچنین باعث کمرنگ شدن این واقعیت می‌شود که این تحریم‌ها آن‌قدرها که تندروها می‌خواستند، سخت نخواهد بود.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد که ایالات‌متحده معافیت‌های موقتی را برای هشت کشور قائل می‌شود تا به خرید نفت ایران ادامه دهند. لیست کامل این ۸ کشور که به‌طور رسمی منتشر نشده، اما بر اساس گزارش‌ها شامل ژاپن، هند و کره جنوبی می‌شود –کشورهایی که همگی از واردکنندگان اصلی نفت ایران محسوب می‌شوند. تایوان و ترکیه نیز ممکن است مشمول این معافیت شوند. مذاکرات در مورد اعطای معافیت به چین، بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران احتمالاً طی پایان هفته ادامه خواهد داشت.

پومپئو گفت که این معافیت‌ها موقت است و تنها به کشورهایی اعطا می‌شود که «اقدامات مهمی» در جهت کاهش خرید نفت خود از ایران صورت داده‌اند. اما همان‌طور که بلومبرگ متذکر شد، این اقدام را می‌توان تلاشی برای «اطمینان از عدم جهش قیمت جهانی نفت، به‌خصوص تنها چند روز مانده به انتخابات میان‌دوره آمریکا» دانست. اوایل اکتبر در پی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه عرضه نفت ایران کاهش خواهد یافت، قیمت نفت به بالاترین حد خود از سال ۲۰۱۴ رسید اما با زمزمه‌ها در مورد اعطای برخی معافیت‌ها، قیمت‌ها تا حدودی افت کرد. روز جمعه پس از اعلام معافیت‌ها نیز شاهد افت قیمت بودیم.

این معافیت‌ها در کنار تصمیم دولت آمریکا به عدم تلاش برای قطع دسترسی بانک‌های ایران از سیستم مالی جهانی سوئیفت، نارضایتی برخی تندروها در ایران شده است. این معافیت‌ها چه وجود داشته باشند چه نه، تهدید تحریم‌ها خریداران را از نفت ایران دور کرده و بر اقتصاد این کشور تأثیر گذاشته است. اما دلایلی وجود دارد که نسبت به دستیابی آمریکا به هدف اصلی خود از این تحریم‌ها تردید داشته باشیم: هدف ترغیب ایران به بازگشت به میز مذاکرات بری رسیدن به یک توافق جدید که نه‌تنها شامل برنامه هسته‌ای ایران شود، بلکه مسائلی چون برنامه موشکی و حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی در سراسر منطقه را نیز در خود جای دهد. هرچقدر هم که شرایط اقتصادی سخت شود،  هیچ رژیم ایرانی با شرایطی که دولت ترامپ مطرح کرده موافقت نخواهد کرد.

همان‌طور که تحلیل تازه گروه بحران بین‌الملل نشان می‌دهد، شواهد تاریخی اندکی وجود دارد دال بر اینکه ایران در زمان افت درآمد نفتی، تصمیمات سیاست خارجی خود را تغییر داده باشد. گروه بحران بین‌الملل رفتار منطقه‌ای ایران و عملکرد اقتصادی این کشور طی ۴۰ سال گذشته را مورد ارزیابی قرار داده و نتیجه اینکه: هیچ ارتباطی میان این دو متغیر وجود ندارد. تهران همان مسیری را دنبال می‌کند که برای امنیت ملی‌اش حیاتی باشد. برای مثال دهه ۱۹۸۰ میلادی را در نظر بگیرید: ایران در جنگ بود و درآمد نفتی‌اش رو به کاهش، بااین‌حال به تعهد خود برای ایجاد شبکه‌های نیابتی و تلاش برای صدور انقلاب ادامه می‌داد.

این‌طور نیست که مردم ایران تأثیر تحریم‌ها را حس نکنند. همان‌طور که رویترز گزارش داده، قیمت برنج، نان، روغن خوراکی و اسیر اقلام از زمان اجرایی شدن دور نخست تحریم‌ها در ماه اوت افزایش یافته و ارزش ریال افت کرده است.

اما هدف تحریم‌ها فشار بر مردم ایران نیست، بلکه هدف تغییر رفتار دولت ایران است. در این مورد اما فشار بر مردم ایران است که محتمل است و این اصلاً جای خوشحالی یا مباهات ندارد.

یک دیدگاه

یک دیدگاه

  1. ن ش

    شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۷ در ۱۱:۵۷

    اگر از این دولت روحانی خلاص شویم وکشور را به یک انقلابی مطمئن بسپاریم بسیاری از مشکلات حل میشو

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.