ارتباط با ما در

محمود جام‌ساز اقتصاددان در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

تحریم‌های ۱۳ آبان حداقل دو ماه دیگر آثار خود را نشان می‌دهند

جام ساز تاکید کرد: اقتصاد بیمار ایران که از چالش ها و ابر چالش های درونی که طی ۴۰ سال کاشته شده رنج میبرد با روبرو شدن با تحریم های جدید بیشتر در معرض شکنندگی قرار می گیرد.

منتشر شده

جامعه ایرانی – محمود جام‌ساز اقتصاددان گفت: اگر تصویب FATF  هم چندان در امر بازدارندگی آثار تحریم ها موثر نباشد حداقل جلوی اقدامات شدیدتر آمریکا را خواهد گرفت و تصویب این لایحه دست اروپا را برای انجام کمک‌ها در جهت تلطیف آثار تحریم‌ها بازتر خواهد کرد.

فردا سررسید تحریم‌های ۱۳ آبان است‌. تحریم‌هایی که علاوه بر نفت و انرژی بر مبنای اطلاعات منتشر شده از سوی خزانه‌داری آمریکا تمامی فعالیت‌های بندرگاهی، کشتیرانی، همکاری با ایران در قالب تعهدات خدماتی، بیمه‌ای و بیمه اتکایی و ارتباطات مالی و بانکی بین المللی را شامل می شود.

مسلما اگر برخورد و اقدام مناسبی در جهت رفع و کم اثر نمودن این تحریم ها نشود مسلما آثار و عواقب تحریم های ۱۳ آبان بدتر از تحریم های مرداد ماه سال جاری خواهد بود.

محمود جام‌ساز اقتصاددان در  گفت‌وگو با جامعه ایرانی، گفت: بعد از اینکه ترامپ از برجام خارج شد فی الواقع آثار مثبت توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک که بین ایران و ۱+۵ امضا شده بود؛ تضعیف شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: اولین سری تحریم‌های ترامپ در مرداد ماه بر ایران تحمیل شد و آثار این تحریم‌ها به سرعت در معاملات خارجی ایران و فروش نفت که هنوز زمان تحریم‌های آن نرسیده بود؛ آغاز شد.

تحریم‌های ۱۳ آبان با گذشت حداقل دو ماه آثار خود را نشان خواهد داد

جام‌ساز تحلیلگر مسائل اقتصادی عنوان کرد: مطمئنا تحریم‌های جدید ترامپ که ۱۳ آبان ماه مصادف با روز گروگانگیری دیپلمات‌های امریکایی هست و شاید به همین دلیل روز ۴ نوامبر برای اعمال تحریم‌های جدید انتخاب شده بود، همانند تحریم‌های مرداد ماه پیشاپیش آثار منفی را در فضای اقتصادی و سیاسی ایران گذاشت. روز ۴ نوامبر مسلما با شروع تحریم‌ها اتفاق خاصی نخواهد افتاد اما این تحریم ها با گذشت حداقل دو ماه آثار خود را مشخص خواهد کرد.

این کارشناس اقتصادی افزود: اتحادیه اروپا بسیار تلاش دارد تا آثار این تحریم ‌ها را به حداقل برساند. این تحریم ها شامل به صفر رساندن خرید نفت از ایران توسط کشورهای خریدار و واردکننده نفت ایران است و برای اولین بار میعانات گازی نیز مشمول این تحریم‌ها شده است. سایر تحریم‌ها نظیر مبادلات پولی و بانکی نیز کم اهمیت تر از تحریم‌های نقتی نیست. تحریم‌های مربوط به کشتیرانی و بیمه‌های بین المللی نیز بر شدن این تحریم می‌افزاید.

ابعاد سازوکار برنامه «SPV» هنوز مشخص نیست

این تحلیلگر مسائل اقتصادی ادامه داد: اتحادیه اروپا در صدد است که برنامه «SPV» یا همان مکانیسم هدف ویژه را سازماندهی کند که بر آن اساس بانک‌های مرکزی اروپایی بتوانند با بانک مرکزی ایران بدون آنکه از کانال سوییفت عبور کنند مراوده مالی و پولی داشته باشند. اما این سازو کار هنوز ابعادش مشخص نیست ضمن آنکه هنوز هیچ کشوری در اتحادیه اروپا نپذیرفته است که مرکز یا مقر «SPV» در آن کشور مستقر شود و این امر خود یک عامل بسیار بازدارنده‌ای در خصوص اجرای «SPV» است.

این اقتصاددان مطرح کرد: از طرف دیگر اجرای این طرح که به نام وسیله هدف ویژه برای بوجود آوردن یک سازوکار تبادل پولی بین المللی خارج از سازوکار سوییفت است که آن را شاید بتوان به عنوان سوییفت اروپایی نامگذاری کرد از ایران درخواست نموده که حساب های بانکی خود را شفاف سازی نماید و این امر سال‌ها از طریق تصویبFATF ،۴ کنواسیون وابسته به آن باید انجام می پذیرفت.

تصویب FATF  جلوی اقدامات شدیدتر آمریکا را خواهد گرفت

جام‌ساز افزود: متاسفانه به سبب تعارضات گروهی و جناحی در داخل کشور با وجود تلاش شدید دولت روحانی در تنظیم این لایحه و تقدیم آن به مجلس متاسفانه عناصر مخالف و بازدارنده تصویب FATF  و مخصوصا لایحه «CFT» را به تعویق انداخته اند که این مسئله اسباب کندی اقدامات اروپا را در مورد دور زدن تحریم‌های امریکا، فراهم کرده است با این وجود کشورهای اروپایی مخصوصا ۳ کشور انگلستان، فرانسه و آلمان ۴ ماه دیگر به ایران برای تصویب FATF  فرصت داده‌اند لذا به اعتقاد من این فرصت را باید مغتنم شمرد زیرا اگر تصویب FATF  هم چندان در امر بازدارندگی آثار تحریم ها موثر نباشد حداقل جلوی اقدامات شدیدتر آمریکا را خواهد گرفت و تصویب این لایحه دست اروپا را برای انجام کمک ها در جهت تلطیف آثار تحریم ها بازتر خواهد کرد.

اقتصاد بیمار ایران که از چالش‌ها و ابر چالش‌های درونی رنج می‌برد

دکترمحمود جام‌ساز اقتصاددان در پایان ضمن تاکید بر تغییر روند سیاست‌های اقتصادی کشور قبل از مواجه با تحریم‌های ۱۳ آبان گفت: علی الایحال اقتصاد بیمار ایران که از چالش‌ها و ابر چالش‌های درونی که طی ۴۰ سال کاشته شده رنج می‌برد با روبرو شدن با تحریم‌های جدید بیشتر در معرض شکنندگی قرار می‌گیرد لذا دولت و حاکمیت از ۲ جهت و از ۲ منظر لازم است با این واقعه برخورد کنند. یکی به لحاظ دوگانگی یا چندگانگی قدرت‌های داخلی و دیگری تلطیف دیپلماسی خارجی که بتواند حداقل کشورهای اروپایی و روسیه و چین کنار خود داشته باشد تا نفت را به طریقی که امکان بازگشت وجوه حاصل از فروش آن نیز موجود باشد بتواند به فروش رساند.

3 دیدگاه

یک دیدگاه

  1. a

    شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۷ در ۱۱:۵۰

    شما روی پادشاهان قاجار رو سفید کردید
    شما ضعیفان و پستان عالم هستید
    اگر از اسرائیل هم دست بردارید تا 100 سال حیات شما را به فنا خواهد داد پس بدانید که عمر خود و ملت را هدر دادید
    انسانیت و شرافت شما در حد صفر
    اصلاح طلب سراسر وجودش خیانت یا حداقل خریت است

  2. ریزبین

    شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۷ در ۱۳:۰۵

    این بابا کیه ؟
    چرا اینقدر ترسیده بخودش ؟ !!!!!!
    یه بررسی کنید حقوقش را کی میده ؟؟؟؟؟

  3. m

    شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۷ در ۱۴:۰۷

    این خودش جاسوسه

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.