ارتباط با ما در

انصاری در گفت‌وگو با جامعه‌ایرانی:

دلسرد کردن مردم و فروپاشی، خیانت بزرگ به جامعه است/ اصلاحات نیاز به تجدیدنظر دارد

انصاری گفت: اصلاحات باید با توجه به شرایط زمان و مکان نسخه‌ها و تمهیدات جدیدی را برای جامعه جهت صلاح و خیر هم‌وطنان بپیچد، شرایطی که بتوان به آن امید بست تا از ظرفیت‌های بالقوه موجود در کشور برای زیست وزندگی بهتر سود برده شود.

منتشر شده

جامعه ایرانی-  غلامرضا انصاری گفت: اصلاحات نیاز به بحث جدی‌تر در شیوه‌ها، روش‌ها و استراتژی‌ها دارد که قطعاً نیاز به تجدیدنظر است.

یکی از دلایلی که حسن روحانی موفق به کسب آرا موردنیاز برای دستیابی به مقام ریاست جمهوری برای دومین بار شد، حمایت تمام‌قد اصلاح‌طلبان از او بود و در این رابطه به‌خصوص باید تأکید کرد که تکرار “تکرار می‌کنم”سید محمد خاتمی بسیار تأثیر گذاشت.

پس از دولت دوم حسن روحانی به دلیل نارضایتی‌هایی که براثر شرایط بد اقتصادی و عدم ارتباط دولت با مردم پیش آمد، اولین گروهی که در این مسیر موردانتقاد مردم قرار گرفت اصلاح‌طلبان بودند زیرا حسن روحانی هرگز یک اصلاح‌طلب نبود، معتقدان به اصلاحات در کشور تنها به دلیل این سفارش‌ها رأی خود را به نام او داخل صندوق انداختند، بنابراین مردم چنین نتیجه گرفتند که اصلاحات نیاز به اصلاحات دارد.

در چنین شرایطی سید محمد خاتمی باوجودآنکه در دیدار با جوانان اصلاح‌طلب مطرح کرده بود «اصلاحات نتوانسته، گفتمانی که روح اصلاحات را نشان می‌دهد، به‌درستی تبیین کند.» جدیداً گفته است «اگر نظام تن به اصلاح ندهد، حتماً شکست خواهد خورد.» خاتمی در حالی بر اصلاح تأکید می‌ورزد که مردم درباره کارآمدی اصلاحات برای بهبود شرایط نیز دچار شک و تردید شده‌اند.

غلامرضا انصاری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو حزب اتحاد ملت، در گفت‌وگو با جامعه ایرانی درباره توانایی اصلاحات برای بهبود شرایط با توجه به نظر مردم در خصوص این مسئله گفت: شرایط اقتصاد، اجتماعی و سیاسی بین‌المللی امروز دیگر ظرفیت انهدام، انقلاب و فروپاشی را در هیچ جامعه‌ای ندارد و هزینه‌هایی را که برای داخل یک مجموعه فروپاشیده در هر کشوری به وجود می‌آید، هزینه اضافی برای سایر کشورها دنیا ایجاد می‌کند که غیرقابل‌تحمل است.

وی در ادامه اضافه کرد: وقوع انقلاب‌ها، انهدام، شورش و فروپاشی شاید در صدسال یا نیم‌قرن گذشته امکان‌پذیر بود زیرا دوران شکوفایی صنعت محسوب می‌شد که درآمدهای بسیار گسترده‌ای برای صاحبان صنعت به دنبال داشت، اما امروز چنین نیست و باید نسبت به این مسئله اذعان کرد که بخشی از انقلاب‌ها با وابستگی به فرامرزها و بخشی با اتکا ملت‌ها رخ داد.

انصاری در ادامه تصریح کرد: جمعیت جهان در نیم‌قرن گذشته کم بود، امروز بیش از ۷ میلیارد نفر جمعیت دارد که درنتیجه آن منابع حیاتی، کانی، زیستی در معرض تهدید جدی قرارگرفته است. امروز لایه اوزون، منابع آبی، زیستی و غذایی در دنیا شدیداً از مشکلات و چالش‌هایی رنج می‌برد. در چنین شرایطی قطعاً فروپاشی و انهدام یک جامعه نه به مصلحت آن جامعه و نه به مصلحت سایر کسانی که در کره خاکی مشغول زیست و زندگی می کنند.

وی در این خصوص اظهار داشت: امروز نسخه‌ای که برای کشورها و جوامع توصیه می‌شود به‌طورقطع از جنس اصلاحات است. بدین معنا که باید تلاش شود تا روزبه‌روز شرایط داخلی جامعه به سمت اصلاح ساختار، روش و گفتمان پیش رود و آن را گام‌به‌گام به سمت سعادت و تعالی سوق دهد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب دراین‌باره بیان کرد: فروپاشی، انهدام و دلسرد کردن مردم نسبت به ارزش‌هایی که در مجموعه تفکر اصلاحی می‌تواند وجود داشته باشد، خیانت بزرگی به جامعه خود و بشریت است.

انصاری در این خصوص که اصلاحات چگونه باید عمل کند، توضیح داد: اصلاحات نیاز به بحث جدی‌تر در شیوه‌ها، روش‌ها و استراتژی‌ها دارد و قطعاً نیازمند تجدیدنظر است. معنا و مفهوم اصلاحات در درون خودش وجود دارد، با در جا زدن نمی‌توان عنوان اصلاح و اصلاح‌طلبی داد باید متناسب با شرایط زمان و مکان نسخه‌ها و تمهیدات جدیدی را برای جامعه جهت صلاح و خیر هم‌وطنان بپیچد، شرایطی که بتوان به آن امید بست تا از ظرفیت‌های بالقوه موجود در کشور برای زیست و زندگی بهتر سود برده شود.

وی درباره برنامه اصلاحات برای دستیابی به این مسئله ابراز کرد: با شرایطی که امروز در آن قرار گرفتیم نسبت به ده یا پانزده سال گذشته تفاوت ماهوی زیادی پیداکرده است و به‌طورقطع مجبور به پالایش اصلاحات هستیم. علاوه براین مسئله اصلاحات در بطن جامعه قرار دارد و توان خود را از نیروهای علمی و مجموعه انسان‌های خیراندیشی که دارای تجربه و علم هستند، می‌گیرد. این امیدواری وجود دارد که حرکت روبه‌جلو را برای جامعه ترسیم کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب دراین‌باره اظهار داشت: دوران انتخابات ریاست جمهوری در شرایطی قرار گرفتیم که انتخاب حسن روحانی یک گام به جلو بود و دولت هم این پیشرفت را در عملکرد خود (برجام) نشان داد و درصورتی‌که چوب لای چرخ دولت گذاشته نمی‌شد و دلواپسان در جهت انهدام این گفتمان با بالا رفتن از دیوار سفارتخانه‌ها و موشک هوا کردن‌ها برنمی‌آمدند، بستر بسیار جامع و کاملی برای توسعه به وجود می‌آمد.

انصاری در ادامه اضافه کرد: آقای روحانی با تمام انتقاداتی که به او وارد است تا حدودی موفق شد فضای جامعه را باز کند. امروز هم معتقد هستیم اصلاح‌طلبان باید در کنار حمایت از دولت نقد منصفانه او را مدنظر داشته باشند.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.