ارتباط با ما در

جمشید عدالتیان شهریاری عضو اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی تشریح کرد:

بیم و امید عرضه نفت در بورس

عدالتیان شهریاری تاکید کرد: کسانی که نفت را از طریق بورس پیش خرید می‌کنند، مشتری خارجی خود را پیدا کردند.

منتشر شده

جامعه ایرانی عدالتیان شهریاری عضو منتخب هیت نمایندگی اتاق بازرگانی ایران گفت: برای یک عرضه موفق در بورس باید بر اساس ذائقه بازار، شرایط کالا و درنظر گرفتن ملاحظات منطقی خریداران عمل شود که این مهم در عرضه نفت به خوبی رعایت شده است.

دیروز ششم آبان ماه عرضه نفت خام در بورس شروع شد.این عرضه راهکاری برای مقابله با تحریم های ۱۳ آبان است تا شاید این بار برخلاف سال ۹۰ که با شکست مواجه شده و از آن به عنوان عرضه نافرجام یاد میکردند؛ به نتیجه رسیده و فشارهای تحریم را کمتر کند.

به دلیل اینکه آمریکا معاملاتی که توسط دولت ایران انجام می‌شود را منع کرده و حرفی از مردم عادی و بخش خصوصی به میان نیاورده است نظر کارشناسان و صاحبنظران بر این است که می‌توان از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای فروش بی دغدغه نفت استفاده کرد و این شد که علی رغم تمام مخالفت‌ها و نبود زیر ساخت‌های لازم نفت در بورس عرضه شود.

به هر حال چون در شرایط تحریم، اطلاعات مشخص و واضحی وجود ندارد گمانه‌زنی‌های زیادی درباره عرضه نفت در بورس بوجود می‌آید و اینکه آیا دوباره قرار است با دراختیار قرار دادن نفت به اشخاص یا نهادهای حاکمیتی پولی دستگیر کشور نشود؟

جمشید عدالتیان شهریاری عضو اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی ضمن منطقی دانستن ارائه نفت در بورس گفت:عرضه نفت خام در بورس شرایط خرید واقعی مشتریان خارجی را تسهیل می‌کند و مشتری خارجی می‌تواند از طریق کارگزار داخلی اقدام به خرید کند.

فروش نفت از طریق بورس به صورت نقدی خواهد بود

عدالتیان شهریاری اظهار داشت: فروش نفت از طریق بورس به صورت نقدی طی ۲ مرحله انجام می‌شود اول اینکه درصدی قبل از تحویل به صورت ریالی دریافت می‌شود و مابقی در زمان تحویل به صورت ارزی البته ضمانت نامه بانکی نیز برای تعهد مابقی پرداخت در زمان تحویل لازم است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: تا زمانی که خریدار تعهدات مندرج در اطلاعیه عرضه را انجام ندهد به‌طور اصولی اجازه بارگیری محموله به وی داده نخواهد شد. بنابراین مسیر فروش نفت در بورس شفاف است.البته در بورس، اطلاعات مربوط به خریدار محرمانه است. این الزام قانونی تنها مختص به بورس انرژی نیست و در دیگر بورس‌های کشور نیز جاری است.

عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد: اساسا پس از این که یک کالا در بورس انرژی پذیرفته می‌شود باید عرضه کننده آن، شرایط را برای فروش در قالب اطلاعیه عرضه، به بورس اعلام کند. برای یک عرضه موفق در بورس باید بر اساس ذائقه بازار، شرایط کالا و درنظر گرفتن ملاحظات منطقی خریداران عمل شود که این مهم درعرضه نفت به خوبی رعایت شده است.

کسانی که نفت را از طریق بورس پیش خرید می‌کنند، مشتری خارجی خود را پیدا کردند

عدالتیان شهریاری گفت: معمولا کسانی که نفت را از طریق بورس پیش خرید می‌کنند، مشتری خارجی خود را پیدا کردند و برخی شرکت‌های داخلی دارای توانایی بالایی هستند و بی‌شک از خدمات مالی و اعتباری خارجی‌ها برای خرید نفت خام استفاده کنند.

این اقتصاددان از نگرانی های موجود بابت تخلفات احتمالی سخن به میان آورد و گفت: وقتی صحبت از فروش نفت از سوی بخش خصوصی به میان می‌آید، اذهان به سمت بابک زنجانی‌ها می‌رود و دلهره و ترس را همراه می‌آورد که این ترس امروز از سوی بخش خصوصی تشدید شده است و اگر دوباره مانند گذشته رفاقت جای ضوابط را بگیرد قطعا این عرضه بی جواب خواهد ماند.

عرضه نفت در بورس الگوبرداری از سایر بورس‌های انرژی دنیا مانند آمستردام، لندن و نیویورک است

این فعال اقتصادی در پایان گفت: عرضه نفت در بورس الگوبرداری از سایر بورس‌های انرژی دنیا مانند آمستردام، لندن و نیویورک است و این طرح قرار بود که ابتدا در کیش انجام شود و خریداران خارجی در آنجا خرید خود را انجام دهند.به هر ترتیب اگر یک بخش خصوصی داخلی و خارجی پیدا شود که نفت مورد نیاز خود را از این طریق خریداری کند اقدام مبارکی است چرا که ردپای دولت کم کم از بین می‌رود و امیدواریم که کشور در مسیر صحیح خصوصی سازی حرکت کند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.