ارتباط با ما در

فاضل میبدی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی به نامه شیخ محمد یزدی به آیت الله شبیری زنجانی واکنش نشان داد

حیثیت حوزه و مرجعیت زیر سؤال رفت

محمدتفی فاضل میبدی گفت: آقایان دچار توهم شده‌اند و بر این تصور هستند که نه‌تنها قیم تمام عالم بلکه قیم مراجع تقلید هم محسوب می‌شوند. آقای یزدی در حکم شاگرد آقای شبیری زنجانی به‌حساب می‌آید و این نامه بسیار تعجب‌آور بود.

منتشر شده

جامعه ایرانی- محمدتقی فاضل میبدی گفت: عده‌ای در کسوت روحانیت و به نام دین درصدد برآمده‌اند تا استقلال و مرجعیت را زیر سؤال ببرند. این افراد گام‌هایی را هم برای در انحصار گرفتن مرجعیت برداشته‌اند ولی تا به امروز موفق نبوده‌اند.

پس از رسانه‌ای شدن دیدار آیت‌الله شبیری زنجانی با شماری از شخصیت‌های سیاسی اصلاح‌طلب از جمله سید محمد خاتمی رئیس‌جمهوری اسبق ایران، وزیر کشور دولت‌های سازندگی و اصلاحات، دادستان کل کشور در دهۀ ۶۰ و منصوب امام خمینی در شورای سرپرستی صداوسیما و امور حج و چند چهرۀ روحانی دیگر، آیت‌الله محمد یزدی در نامه‌ای خطاب به آیت‌الله شبیری زنجانی این دیدار را سبب ایجاد ناراحتی و تعجب مقلدان و حوزویان دانسته است.

آیت‌الله یزدی نامه خود را با این جمله که «لازم است احترام و شئون مرجعیت را رعایت و ترتیبی اتخاذ فرمایید این‌گونه مسائل دیگر تکرار نشود.» به پایان رسانده است. جمله ایی که طرح آن از سوی یک روحانی خطاب به یک مرجع تقلید بی‌سابقه بوده و نشان می‌دهد که او خود را در مقام بالاتر می‌بیند و حق تعیین تکلیف برای مراجع را از آن خود می‌داند.

این نامه تنها به بحث حوزه و شأن مرجعیت مرتبط نیست بلکه سراسر آن دارای دیدگاه سیاسی از یک طیف خاص است. آیت‌الله یزدی با نگارش نامه این نکته را به مخاطب می‌رساند که حوزویان درصورتی‌که خلاف میل این طیف سیاسی رفتار کنند حتی اگر مرجع تقلید هم باشند در برابر نظام قرار گرفته‌اند و با آن‌ها برخورد می‌شود.

بدون شک چنین روش‌هایی و ادامه آن برای آینده حوزه بسیار خطرناک است و کسانی که درصدد هستند آن را بدون گرایش‌های سیاسی، هیاهوهای آن و مستقل مدیریت کنند با مشکلاتی در آینده روبرو خواهند شد.

محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با جامعه ایرانی در رابطه با زیر سؤال رفتن شأن مرجعیت با نامه‌ آیت‌الله یزدی خطاب به آیت‌الله شبیری زنجانی گفت: در این نامه علاوه بر شأن روحانیت، شأن اخلاق و حیثیت انسانی هم زیر سؤال رفته است.

وی در ادامه اضافه کرد: آقایان دچار توهم شده‌اند و بر این تصور هستند که نه‌تنها قیم تمام عالم بلکه قیم مراجع تقلید هم محسوب می‌شوند. آقای یزدی در حکم شاگرد آقای شبیری زنجانی به‌حساب می‌آید و این نامه بسیار تعجب‌آور بود.

این عضو محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در این خصوص اظهار داشت: آیت‌الله شبیری از مراجع مسلم حوزه محسوب می‌شود، پدر ایشان از دوستان نزدیک امام بود و خانواده بسیار شریفی هستند. ایشان در سال‌های گذشته شاگردهای بسیاری مانند آقای نوری و خاتمی داشتند، رأفت اسلامی به خرج داده و با مهربانی دیداری با شاگردان خود برقرار کرده است، پس‌ازآن آقای یزدی که متأسفانه در قامت فکری او تنها آقای احمدی‌نژاد می‌گنجد، چنین نامه‌ای نوشته که حیثیت حوزه و مرجعیت را زیر سؤال برده است.

فاضل میبدی دراین‌باره بیان کرد: نگارش این نامه بدین معنا است یک مرجع مستقل حق ندارد به سراغ شاگردان خود برود و باید بر اساس شاغول فکری آقای یزدی حرکت کند، البته به این نامه بسیار حمله شد زیرا اگر چنین اتفاقاتی باب شود و شیوع پیدا کند، بسیار خطرناک خواهد بود.

وی در ادامه ابراز کرد: آقای یزدی نامه را به فردی می‌نویسد که محبوب حوزه و مقام رهبری است، بر همین اساس به این نکته که اساساً نامه توسط آقای یزدی نوشته‌شده بود یا فرد دیگری این کار را به‌جای او انجام داده است، شک دارم.

این استاد دانشگاه درباره خطرات نگارش چنین نامه‌هایی توضیح داد: عده‌ای در کسوت روحانیت و به نام دین درصدد برآمده‌اند تا استقلال و مرجعیت را زیر سؤال ببرند. متأسفانه مدیریت حوزه هم به‌گونه‌ای شده است که برای ایجاد ممانعت از استقلال آن افراد گوناگونی را می‌آورند تا اعلام کنند که سکولار شده است. این افراد گام‌هایی برای در انحصار گرفتن مرجعیت برداشته‌اند ولی تا به امروز موفق نبودند.

فاضل میبدی در ادامه تصریح کرد: بر این باور هستم درصورتی‌که آقای یزدی اخلاق اسلامی را به‌درستی می‌دانست و سیره پیغمبر اسلام را دقیق مطالعه می‌کرد، چنین نامه‌ای را نمی‌نوشت.

این عضو محققین و مدرسین حوزه علمیه قم دراین‌باره که نامه تقابل نظام با مرجعیت را نشان می‌دهد، یادآور شد: این افراد نظام به‌حساب نمی‌آیند و اشاره به مقام رهبری در نامه برای سوءاستفاده بوده است. برای به کرسی نشاندن تفکر قیم مآبانه خود از ابزار ولایت‌فقیه و رهبری بهره می‌برند. یقین دارم که مقام رهبری هم از این نامه رضایت ندارد.

وی دراین‌باره تأکید کرد: متأسفانه چنین تفکراتی از زمان امام هم در حوزه بود که حتی جمله معروفی ازایشان در مورد مهندس موسوی وجود دارد که این‌ها از «اداره یک نانوایی هم عاجز هستند» الآن هم همان مسئله است و باگذشت چهل سال از عمر انقلاب نوشتن چنین نامه‌هایی تأسف‌بار است.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.