ارتباط با ما در

حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی تشریح کرد:

راه‌های مقابله با تحریم‌های ۱۳ آبان

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: اقتصاد کشور ظرفیت این را دارد که به راحتی از کنار تحریم‌هایی که آمریکایی‌ها به وجود می‌آورند،رد شده و آن‌ها را بی اثر کند.

منتشر شده

جامعه ایرانی – حسینعلی حاجی‌دلیگانی گفت: ممکن است بر اثر تحریم های ۱۳ آبان رشد اقتصادی کشور با یک توقف موقت مواجه شود ولی بلافاصله می‌توان با روش‌های جایگزین تحریم‌ها را بی‌اثر کرد.

دور جدید تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه ایران از ۱۳ آبان کلید خواهد گرفت.متاسفانه با نبود چاره اندیشی و راه حل مناسب در تحریم گذشته، اقتصاد کشور دچار بحران جدی شد که با همدلی مسئولین نظام از فروپاشی کامل اقتصادی جلوگیری شد.امروز دیگر زمان آزمون و خطا برای مقابله با تحریم های نفتی جدید که اجازه فروش نفت خام و میعانات گازی را به کشور نمی‌دهد؛ نیست. از این همین رو انتظار می رود که دولت و حاکمیت، با هماهنگی بیشتر، برای این دور از تحریم‌ها برنامه داشته باشند.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی از تمهیدات به موقع کشور برای مقابله با تحریم‌ها و بی اثرکردن آن سخن به میان آورد و گفت:برای بی اثر کردن تحریم های یک جانبه آمریکا تدابیر خوبی اندیشیده شده است منتهی نیاز به اجرای دقیق و کامل دارد تا این تحریم‌ها برای کشور دردسرساز نشود.

ظرفیت‌های اقتصادی کشور

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با اشاره به ظرفیت‌های گسترده اقتصادی ایران گفت: اقتصاد کشور ظرفیت این را دارد که به راحتی از کنار تحریم‌هایی که آمریکایی‌ها به وجود می‌آورند، رد شده و آن‌ها را بی اثر کند.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نکته حائز اهمیت این است زمانی که نفت کشور را به صورت خام صادر نکنیم آن روز می‌تواند آغاز یک حرکت مبارک برای ایجاد روش صحیح برای اداره اقتصاد کشور باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یادآور شد: می‌توانیم به جای صادرات نفت خام از فرآیندهایی استفاده کرد که ارز آوری خوبی برای کشور داشته باشد. کشور این ظرفیت را دارد که نفت خام را تبدیل به مشتقاتی کند که ۱۰ برابر بیشتر از خود نفت خام ارزش افزوده داشته باشد.

مشتقات نفتی راهبرد اساسی کشور برای مقابله با تحریم‌ها

حاجی دلیگانی از فروش مشتقات نفتی به عنوان راهبرد کشور برای بی اثر کردن تحریم ها یاد کرد و گفت: مسلما با تولید مشتقات با ارزش نفتی در داخل کشورهای دیگر، مشتری ثابت و بدون چون و چرای مشتقات نفتی ما خواهند شد. چرا که برای آن‌ها به صرفه‌تر خواهد بود که مشتقات مورد نیاز خود را خریداری کنند تا نفت خامی را که نیاز به تبدیل پر هزینه و زمانبر دارد؛ مسلما آن زمان کشورهای دیگر حتی ناز ایران را برای خرید خواهند کشید.

این عضو کمیسیون برنامه بودجه از اثر تحریم ۱۳ آبان بر اقتصاد کشور سخن به میان آورد و گفت: اگر کلا فروش نفت خام کشور قطع شود باز می‌توانیم ادامه حیات داده و روند خود را ادامه دهیم.منتهی ممکن است رشد اقتصادی کشور با یک توقف موقت مواجه شود ولی بلافاصله می‌توان با روش های جایگزین تحریم‌ها را بی‌اثر کرد.

تحریم‌های جدید باعث سودجویی دلالان و واسطه گران نفتی خواهد شد

وی با اشاره به اینکه تحریم‌های جدید باعث سودجویی دلالان و واسطه گران نفتی خواهد شد، گفت: این درست است که در گذشته شرایط مشابه مانند تحریم پیش رو وجود داشت و امثال بابک زنجانی‌ها بوجود آمدند ولی روش دور زدن تحریم‌ها که در آن زمان استفاده شد؛ کاملا اشتباه بود چرا که در گذشته قصد دور زدن تحریم‌ها وجود داشت اما امروز بی اثر کردن آن هدف کشور است.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز یکی از روش‌های مناسب برای بی‌اثرکردن تحریم‌ها عرضه نفت خام در بورس است و می‌تواند از سوء استفاده برخی افراد جلوگیری کند. بر اساس گزارشات محققین و دانشمندان نخبه کشور ده‌ها روش دیگر نیز وجود دارد که تحریم‌ها را بی اثر کند و بنا نداریم که تمامی آن‌ها بیان شود چرا که دست کشور برای دشمنان باز خواهد شد و آن‌ها می‌توانند از روش‌های مقابله با آن استفاده کنند و اقدامات کشور را بی‌اثر خواهد کرد.

چراغ سبز کشورهای دوست برای همکاری با ایران در شرایط تحریم

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از چراغ سبز کشورهای دوست برای همکاری با ایران در شرایط تحریم خبر داد و گفت: بنا نیست کشورهای دوستی که بخواهند با ایران زمان تحریم‌ها همکاری داشته باشند؛ نام برده شوند و قطعا آن دسته از کشورهایی که نامی از آن‌ها برده می‌شود به نوعی آدرس غلط به دشمن دادن است تا کشورهای دوست تحت فشار قرار نگیرند.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه بعد از تحریم ها مشکلی برای کشور بوجود نخواهد آمد، مطرح کرد: آن اثری که از تحریم‌ها می‌توانست روی اقتصاد کشور گذاشته شود، صورت گرفته است و بدتر از وضعیت اقتصادی امروز نخواهد شد ولی همین اتفاقاتی که در ۶ ماه گذشته افتاد اگر دولت و تیم اقتصادی آن به صورت فعالانه برخورد می‌کردند؛ همین میزان مشکلات هم برای مردم وجود نداشت.

وی درپایان آینده اقتصاد کشور را بعد از تحریم های ۱۳ آبان مثبت ارزیابی کرد و گفت: اگر مدیران بخش اقتصادی کشور فعالانه با موضوعات برخورد کنند و آن طرح‌هایی که پیش بینی شده را درست و به موقع و جامع اجرایی کنند مشکلی برای مردم ایجاد نخواهد شد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.