ارتباط با ما در

پازوکی:

خط قرمز سازمان مالیاتی باید قانون باشد نه توصیه صاحبان قدرت

یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: باید به سمت مدرنیزاسیون در سیستم مالیاتی حرکت کنیم و نباید هیچ مقامی اعم از نماینده مجلس و ائمه‌جمعه حق کوچکترین توصیه‌ای به سازمان مالیاتی داشته باشند. خط قرمز سازمان مالیاتی باید تنها قانون باشد.

منتشر شده

جامعه ایرانی – مهدی پازوکی اقتصاددادن با تاکید بر اینکه مالیات می‌تواند جایگزین کاهش درآمدهای نفتی ایران شود، گفت: مالیات مهمترین منبع درآمدی دولت است و برای تحقق آن باید اصلاحات اقتصادی صورت بگیرد. براساس قوانین و برنامه‌ها، بودجه جاری باید از محل مالیات تامین شود در حالی که تقریبا ۶۰ درصد آن محقق شده است، براساس همین برنامه پول نفت باید صرف پروژه‌های زیربنایی و عمرانی شود.

وی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر نسبت مالیات بر تولید ناخالص داخلی در ایران ۷.۵ درصد است در حالی که این رقم برای ترکیه ۲۰ درصد است. البته بنده مخالف افزایش نرخ مالیات هستم چون منجر به رکود اقتصادی می‌شود اما باید گستره مالیاتی را افزایش داد.

می‌توان از مرگ فرار کرد اما از مالیات نه

این اقتصاددان در توضیح گستره مالیاتی گفت: برای افزایش گستره مالیاتی باید اقداماتی مانند جلوگیری از فرار مالیاتی، تجدید نظر در معافیت‌ها،… صورت بگیرد و این امکان پذیر نیست مگر با طراحی سیستم مالیاتی کارا و استفاده از تجربه کشورهایی مانند کانادا، ژاپن، استرالیا و آمریکا. به طوری که در آمریکا ضرب المثلی است که می‌گوید « می‌توان از مرگ فرار کرد اما از مالیات نه».

پازوکی تاکید کرد: سیستم مالیاتی کارا که آمار و اطلاعات را بصورت جدی پیگیری می‌کند مانعی بزرگ در برابر ورود پول‌های کثیف به اقتصاد کشور است. همچنین نباید فراموش کرد که دیگر سیستم مالیاتی سنتی جوابگوی نیازهای امروز نیست و باید از سیستم مدرن استفاده شود. البته در این مورد کارهایی با همکاری فرانسوی‌ها صورت گرفته که هنوز به منصه ظهور نرسیده است.

خط قرمز سازمان مالیاتی باید تنها قانون باشد

وی تصریح کرد: باید به سمت مدرنیزاسیون در سیستم مالیاتی حرکت کنیم و نباید هیچ مقام و صاحب مسندی اعم از نماینده مجلس و ائمه‌جمعه حق کوچکترین توصیه‌ای به سازمان مالیاتی داشته باشند. خط قرمز سازمان مالیاتی باید تنها قانون باشد و در این راستا هیچ گونه ملاحظه‌ای نباید صورت بگیرد تا عدالت مالیاتی رعایت شود.

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: باید پرسید که واردکنندگان ماشین‌‌های لوکس یا بساز بفروش‌ها با درامد نجومی چقدر مالیات پرداخت کرده‌اند؟ نباید فراموش کرد فساد بابک زنجانی را سیستم مالیاتی متوجه نشد در حالی که با کنترل‌های لازم می‌توانستیم از آن جلوگیری کنیم.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.