ارتباط با ما در

علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

کتاب‌های کمک‌آموزشی کلاه‌برداری با چراغ روشنگری است/ کتاب‌های استعدادکش

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس تاکید کرد: بسیاری از کتاب‌های کمک آموزشی صرفا با هدف سود جویی از جیب دانش‌آموزان؛طراحی و تدریس و چاپ و نشر می‌شود.

منتشر شده

جامعه ایرانی علیرضا سلیمی عضو فراکسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: زمانی که دانش‌آموز تلاش برای فهمیدن مسئله درون کتاب درسی نکند و حل مسئله را آسان با مراجعه به کتب کمک‌آموزشی به دست آورد دیگر قدرت اندیشیدن فکر و خلاقیت از او گرفته می‌شود که یکی از پیامدهای این آسیب زودرنج شدن آینده‌سازان کشور در مقابل مشکلات است.

وزیر آموزش‌وپرورش در مراسم آغاز هفته پیوند اولیا و مربیان نسبت به استفاده از کتاب‌های کمک‌آموزشی به‌ویژه در سال‌های دبستان هشدار داد و گفت که کتاب‌های کمک‌آموزشی سم مهلک در دوران ابتدایی هستند.

تعبیر کردن کتاب‌های آموزشی از سوی عالی‌ترین مقام آموزش‌وپرورش کشور به سم مهلک نشان از عمق فاجعه‌ای دارد که نه‌تنها دامان فرزندان کشور را گرفته بلکه خانواده‌های این آینده‌سازان کشور را هم دچار مشکلات عدیده‌ای کرده است.

در همین راستا بطحایی وزیر آموزش‌وپرورش نیز بابیان اینکه این کتب آموزشی دانش‌آموزان را بی‌مهارت بار آورده و از آنان قدرت تصمیم‌گیری را خواهد گرفت، افزود: تمرین‌ها و تکالیف دانش‌آموزان از رونویسی باید تبدیل به مهارت محوری شود؛ آن‌ها باید زندگی کردن را تمرین کنند و به انجمن اولیاء مربیان باید کمک کرد تا این جریان در مسیر درست حرکت کند.

به‌هرحال موضوعی که وزیر آموزش‌وپرورش مطرح می‌کند آسیب‌ جدی آموزشی کشور است و مانند کنکور تبدیل به مافیایی شده است که همانند چاه نفت برای بهره‌برداران از آن ارزشمند و به منبع لایزال ثروت بدل شده است. این ثروت نامشروع حتی قدرتی را به وجود آورده که هر زمان شبکه‌های صداوسیما را مشاهده شود، حضور پررنگ این آموزشگاه‌ها، انتشارات و مؤسسات در تبلیغات رسانه ملی جلب نظر می‌کند که خود نشان از قدرت نفوذ این مافیای آموزشی در کشور دارد.

چنین بازاری با دامنه‌های مخرب صدای بسیاری از شخصیت‌های معروف رسانه‌ای را نیز درآورده و آنان را هم به واکنش وادار کرده است. اساساً برای ریشه‌یابی این آسیب باید از مسئولین تهیه کتاب‌های درسی سؤال شود که چرا کتاب‌های درسی به بیان ساده‌تر و مفهوم‌تر نوشته نمی‌شود تا تمامی دانش‌آموزان متوجه نکته آموزشی آن شوند و نیاز به کتب کمک‌آموزشی نداشته باشند؟

علیرضا سلیمی عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی ضمن تائید صحبت‌های وزیر آموزش‌وپرورش عنوان کرد: کتاب‌های کمک‌آموزشی کلاه مردم برداشتن با چراغ روشنگری است و این کتب به‌نوعی کلاه‌برداری از جامعه است.

کتاب‌های برای سودجویی 

سلیمی هدف از انتشار این کتب را ثروت‌اندوزی برشمرد و گفت: بسیاری از کتاب‌های کمک‌آموزشی صرفاً باهدف سودجویی از جیب دانش‌آموزان؛ طراحی و تدریس و چاپ و نشر می‌شود.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نکته قابل‌تأمل این است که ارتباط نانوشته‌ای بین بعضی از مدارس و بعضی از انتشاراتی‌ها برای فروش کتب کمک‌آموزشی وجود دارد که این نشان می‌دهد باید در این زمینه با وسواس و حساسیت بیشتری مسئله را پیگیری کرد.

کتاب‌های استعدادکش

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اضافه کرد: واقعیت این است که بسیاری از کتب کمک‌آموزشی موجب استعدادکشی دانش‌آموزان شده است یعنی قدرت خلاقیت را از کودکان گرفته است. اینکه آقای وزیر کتب کمک‌آموزشی را تعبیر به سم مهلک کردن به خاطر همین است یعنی این کتاب‌ها قدرت اندیشه، تفکر و فهم عمیق در مطالب علمی را از دانش‌آموزان گرفته است.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: زمانی که دانش‌آموز تلاش برای فهمیدن مسئله درون کتاب درسی نکند و حل مسئله را آسان با مراجعه به کتب کمک‌آموزشی به دست آورد دیگر قدرت اندیشیدن فکر و خلاقیت از او گرفته می‌شود که یکی از پیامدهای این آسیب زودرنج شدن آینده‌سازان کشور در مقابل مشکلات است و همین امر باعث به وجود آمدن بسیاری از آسیب‌های اجتماعی دیگر در کشور می‌شود.

عامل پایین آمدن آستانه تحمل و تاب‌آوری کودکان

سلیمی در پایان با اشاره به برخی از فسادهایی که کتب کمک‌آموزشی به کشور وارد کرده است، افزود: علت پایین آمدن آستانه تحمل در بسیاری افراد همین است که تاب‌آوری از کودکان و نسل آینده کشور گرفته‌شده و این موضوع موجب شده است که برخی افراد به دنبال ثروت‌اندوزی بدون تلاش روند که منشأ خیلی از فسادها در کشور است. پس بررسی مسئله کتب آموزشی بسیار عمیق‌تر از آن چیزی است که در موردش تاکنون فکر شده و باید مجلس و دولت گام‌های اساسی در برخورد با این مشکل بردارند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.