ارتباط با ما در

در پی مرگ خاشقجی مطرح شد

ارتباط دانشگاه آمریکایی با دستگاه اطلاعاتی عربستان چیست؟

روز جمعه رسانه دولتی سعودی اعتراف کرد که خاشقجی طی درگیری که در کنسولگری این پادشاهی در استانبول رخ داده، فوت کرده است. اما کمیته بحران خاورمیانه نمی‌تواند این توضیح را بپذیرد.

منتشر شده

جامعه ایرانی– تنفر گسترده‌ای که در پی قتل جمال خاشقجی، نویسنده سعودی شکل گرفت، توجهات را بار دیگر به دانشکده کانکتیکات و روابط آن با پلیس و دستگاه اطلاعاتی عربستان جلب کرده است.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از نیوزویک، در سال ۲۰۱۶ زمانیکه دانشگاه نیوهون در کانکتیکات توافقنامه‌ای را برای کمک به دانشکده امنیتی شاه فهد در ریاض امضا کرد تا «نسل بعدی حرفه‌ای‌های امنیتی سعودی» را در حوزه «عدالت کیفری، امنیت ملی و مطالعات پزشکی قانونی» پرورش دهد، فعالان حقوق بشر دست به اعتراض زدند.

این اعتراضات که از سوی کمیته بحران خاورمیانه، یک گروه منطقه‌ای آکادمیک‌ها و فعالان لیبرال صورت گرفته بود، به هیچ جا نرسید. اما طی هفته گذشته زمانیکه گزارش‎های خبری «صلاح محمد الطبابی» رییس بخش شواهد کالبدشکافی اداره امنیت عمومی عربستان در دانشکده امنیت شاه فهد را متهم کردند که بدن خاشقجی را در کنسولگری عربستان در استانبول مثله کرده، ترتیبات این دانشگاه با سعودی‌ها بار دیگر هدف اعتراضات جدید قرار گرفت.

استنلی هلر، مدیر اجرایی کمیته بحران خاورمیانه در بیانیه‌ای تاکید کرد: «ما خواستار پاسخگویی به این سوال هستیم که آنها چطور می‌توانند همکاری با کالج پلیس کشوری را توجیه کنند که یک سلطنت مطلقه است و سیستم عدالتی دارد که معروف به سرکوب فعالانی است که خواستار حقوق دموکراتیک و برابرای کامل برای زنان هستند، جایی که مظنونین شکنجه می‌شوند.»

روز جمعه رسانه دولتی سعودی اعتراف کرد که خاشقجی طی درگیری که در کنسولگری این پادشاهی در استانبول رخ داده، فوت کرده است. اما کمیته بحران خاورمیانه نمی‌تواند این توضیح را بپذیرد.

هلر گفت: «با توجه به قتل خاشقجی ما از دانشگاه نیوهون که یک برنامه مطالعات امنیتی در کالج پلیس عربستان دارد و ظاهرا مهارت‌های پزشکی قانونی را تدریس می‌کند، می‌خواهیم که فورا تمام همکاری‌ها را با آن کالج متوقف کند و به صورت علنی توضیح دهد که چه فعالیت‌هایی در عربستان سعودی دارد.»

لین چامبرلین، سخنگوی دانشگاه نیوهون به نیوزویک گفت که این دانشگاه «هیچ رابطه‌ای با این فرد» الطبابی ندارد و تنها روابطه دانشکده با کالج امنیتی شاه فهد «آموزشی و اداری» است.

در صورتی که هلر متذکر شد که انتشارات رسمی انجمن پزشکی قانونی سعودی در کالج شاه فهد نام الطبابی و هنری لی را در فهرست اعضای هیات مدیره قرار داده است.

چامبرلین تاکید کرد که علاوه بر برنامه‌های این کالج در ریاض، حدود ۲۰۰ دانشجوی سعودی در برنامه یادگیری عدالت کیفری در نیوهون ثبت نام کرده‌اند.

این در حالی است که چامبرلین سوال نیوزویک در مورد اینکه شهریه این دانشجویان سعودی چه میزان بوده و به چه شکل پرداخت می‌شود را بی‌پاسخ گذاشت.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.