ارتباط با ما در

مارکت واچ تشریح کرد

چرا ترامپ مجبور است به بازی عربستان ادامه دهد؟

تا دو سال دیگر آمریکایی‌ها می‌توانند به افرادی مانند بن سلمان بگوید که برود پی کارش. جالب اینکه دقیقا دو سال دیگر آمریکایی‌ها این شانس را دارند که همین حرف را به ترامپ هم بزنند.

منتشر شده

جامعه ایرانی– آمریکا هنوز چند سالی با استقلال در حوزه انرژی فاصله دارد.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از مارکت واچ، از بسیاری جهات ترامپ خیلی دیر به دنیا آمد – خیلی دیر برای مفهوم مردانگی مورد نظر هیو هفنر، خیلی دیر برای نژادپرستی گاه به گاه و دروغ‌های دایمی برای تاثیرگذاری بر بیش از ۴۰ درصد رای‌دهندگان.

اما یک مورد وجود دارد که ترامپ برای آن خیلی زود به دنیا آمده: هنوز یک تا دو سال زمان مانده تا او بتواند به میوه استراتژی استقلال انرژی آمریکا دست یابد.

ترامپ با اهرم نزدیک شدن به استقلال انرژی می‌توانست در بحران قتل جمال خاشقجی، ستون‌نویس عربستانی واشنگتن‌پست به پادشاهی صحرایی عربستان بگوید که برود به جهنم، آن هم درست زمانی که تمام نشانه‌ها محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی را هدف گرفته که احتمالا دستور قتل این روزنامه‌نگار را صادر کرده است. در حال حاضر ترامپ احمقی است با کلاهی در دست که تظاهر می‌کند داستان تخیلی عربستان در مورد «قاتلان بی‌رحم» را باور دارد.

به لطف شکست هیدرولیکی (یک تکنیک تحریک چاه برای استخراج گاز طبیعی و نفت خام)، آمریکا و کانادا در مسیری قرار گرفته‌اند که شباهت بسیاری به استقلال انرژی تا سال ۲۰۲۰ دارد. رایان زینک، وزیر کشور آمریکا طی هفته گذشته ارقام تازه‌ای در این مورد منتشر کرد: زینک گفت که تا آن زمان تولید روزانه نفت آمریکا به ۱۴ میلیون بشکه می‌رسد و این رقم ۵ میلیون بالاتر از سال ۲۰۰۸ است و به سطح مصرف ۲۰ میلیون بشکه‌ای آمریکا نزدیک می‌شود. اگر تولید روزانه ۴.۲ میلیون بشکه کانادا را هم اضافه کنیم، استقلال انرژی آمریکای شمالی به واقعیت تبدیل می‌شود.

زینک در ادامه افزود: «ما بزرگترین تولیدکننده انرژی روی کره زمین هستیم که از تولید روزانه ۱۱.۲ میلیون بشکه به سمت ۱۴ میلیون بشکه می‌رویم.»

این مسئله تصویر خاورمیانه را نسبت به آنچه امروز است، کاملا متفاوت می‌کند: یک ولیعهد تصویرناپذیر با اره‌ای در دست که می‌خواهد به رفاه آمریکا کمک کند، همانطور که به گفته منابع ترک برای تکه تکه کردن خاشقجی از آن استفاده کرد و با انگشتان او شروع کرد تا بهتر نشان دهد که تایپ کردن با این تفکر که رسانه آزاد است، خدایان را ناخشنود می‌کند.

در حال حاضر آمریکا روزانه ۷۰۰ هزار بشکه نفت از عربستان وارد می‌کند و همین حالا هم تحت فشارهای افزایش قیمت قرار دارد و البته که بخش عمده این افزایش قیمت ناشی از نزدیک شدن زمان اعمال تحریم‌های مجدد علیه ایران است.

ترامپ برای تقویت ۱۵ درصدی تولیدات به منظور جبران کمبود یک و نیم میلیون بشکه نفتی که انتظار می‌رود با اجرایی شدن تحریم‌ها علیه ایران از بازار حذف شود، به سعودی‌ها نیاز دارد. اگر سعودی‌ها از ترامپ آزرده شوند، یا حتی تحریم شوند، متقاعد کردن‌شان برای جبران کمبود نفت بازار آسان نخواهد بود.

کریس لافاکیس، اقتصاددان انرژی مودی گفت: «فکر نمی‌کنم این قیل و قال دیپلماتیک، پیامدی برای تولیدات نفت سعودی داشته باشد. با توجه به اینکه آمریکا فشار زیادی را بر کشورهای واردکننده نفت ایران وارد کرده، دولت حال به تولیدات نفت عربستان نیاز دارد تا بتواند تا جای ممکن از افزایش قیمت نفت جلوگیری کند. دولت ترامپ استطاعت تحریم تولیدات نفت عربستان را ندارد.»

اینجا است که دلیل واقعی عدم اعمال هرگونه فشار بر عربستان از سوی دولت ترامپ مشخص می‌شود. مسئله توافق‌های تسلیحاتی که برخی مطرح می‌کنند، نیست. نفت توضیح می‌دهد که چرا مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا مدعی می‌شود با مقامات ارشد سعودی در ریاض دیدار کرده و درمورد زنده بودن یا نبودن خاشقجی اصلا آنها را تحت فشار قرار نداده است.

در حال حاضر سد بزرگ در حوزه نفتی آمریکا خطوط لوله هستند، نه توانایی استخراج نفت از زمین با قیمت منطقی. اما این خطوط لوله در راه هستند و انتظار می‌رود تا پائیز سال آینده عملیاتی شوند.

البته باید به یک واقعیت آشکار هم توجه داشت: اصلا قابل تصور نیست که مثلا رئیس‌جمهور جان مک کین نیز با تظاهر به پذیرش داستان سعودی‌ها درباره خاشقجی، همانند ترامپ خود را خوار می‌کرد. ضمن اینکه مک کین سال‌ها مشارکت مالی با این رژیم فاسد را هم به دوش نمی‌کشید. حتی بدون اهرم نفت، سعودی‌ها علیه ترامپ اهرم‌هایی دارند و این رئیس‌جمهور همچنان احمق است و به راحتی گول می‌خورد. پس هنوز هم شخصیت مهم است.

بنابراین تا دو سال دیگر آمریکایی‌ها می‌توانند به افرادی مانند بن سلمان بگوید که برود پی کارش. جالب اینکه دقیقا دو سال دیگر آمریکایی‌ها این شانس را دارند که همین حرف را به ترامپ هم بزنند.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.