ارتباط با ما در

تایم مطرح کرد

کدام چربی برای سلامتی مفید است؟

چربی‌های خاصی که در غذای دریایی وجود دارد می‌تواند به حفظ سلامت افراد در سال‌های آتی زندگی‌شان کمک کند.

منتشر شده

جامعه ایرانی– چربی‌های خاصی که در غذای دریایی وجود دارد می‌تواند به حفظ سلامت افراد در سال‌های آتی زندگی‌شان کمک کند.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از تایم، سطح بالاتر اسیدهای چرب اشباع‌نشده امگا ۳ در خون–چربی‌های سالمی که در غذاهایی مانند ماهی، آجیل، سبزیجات و روغن‌های گیاهی وجود دارد- نسبت به سایر چربی‌ها تاثیری بهتری در حفظ روند سالم سالخوردگی دارند. با این حال به نظر می‌رسد امگا سه‌ای که در غذاهای دریایی یافت می‌شود، بیشترین تاثیرگذاری را دارد.

هیدی لای، محقق علوم تغذیه در اینباره گفت: «مطالعاتی که درمورد ارتباط میان اسیدهای چرب امگا ۳ و ویژگی‌های سالخوردگی سالم صورت گرفته به این نکته می‌پردازد که چطور می‌توان به سن پیری رسیدن بدون آنکه به بیماری‌هایی نظیر بیماری قلبی، سرطان و زوال عقل دچار شد، یا در سنین بالاتر از ۶۵ سال بدون ابتلا به این بیماری‌ها مرگ را تجربه کرد.»

این روزها مردم از عمر طولانی‌تری برخوردار هستند، اما ضرورتا بدن سالمی ندارند. با این حال هیچ کس نمی‌خواهد عمری طولانی داشته باشد اما بخش عمده باقی مانده عمر خود را با بیماری درگیر باشد.

محققان شرایط بیش از دو هزار و ۶۰۰ بزرگسال را مورد بررسی قرار دادند. این افراد در آغاز مطالعات همگی سالم بودند و میانگین سنی‌شان ۷۴ سال بود. محققان نمونه خون این افراد را گرفتند تا سطح ۴۶ اسید چرب امگا ۳ متفاوت را در ابتدای مطالعات بررسی کنند، و این کار شش سال و بعد ۷ سال پس از آن تکرار شد.

پس از نزدیک به ۲۵ سال تنها ۱۱ درصد آنها پیری سالم را تجربه کرده بودند و به نظر می‌رسید اسیدهای چرب امگا ۳ نقش مهمی در این میان ایفا کرده بود. آنهایی که دارای بالاترین سطح امگا۳ بودند، ۱۸ درصد کمتر با خطر پیری ناسالم روبرو بودند.

زمانیکه که به اسیدهای خاص چربی نگاه می‌کنیم، چربی اصلی که باعث کاهش خطر پیری ناسالم می‌شود، به امگا ۳ موجود در غذاهای دریایی ربط دارد. ضمن اینکه افرادی که کمترین خطر از این نظر تهدیدشان می‌کرد، در گزارش‌هایی که از برنامه غذایی خود می‌دادند، نشان دادند که ماهی بیشتری در غذای خود استفاده کرده‌اند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.