ارتباط با ما در

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق:

روزانه ۱۲۰ کامیون مصالح برای بازسازی موصل از کشور خارج می‌شود

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: پس از خروج داعش از شمال عراق با توجه به خساراتی که این گروه تروریستی به این منطقه وارد کرده بود دوباره موج صادرات به موصل، سلیمانیه و اربیل افزایش پیدا کرد و امروز به طور متوسط روزانه ۱۲۰ کامیون از چهار گمرک مرزی به سمت این منطقه فرستاده می‌شوند که بیشتر بار آنها مصالح ساختمانی، کاشی ،سرامیک و شیشه است.

منتشر شده

جامعه ایرانی – سید حمید حسینی دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق در خصوص مراودات تجاری ایران و اقلیم کردستان عراق گفت: در ابتدای آزادسازی عراق روابط تجاری ما بیشتر با اقلیم بود تا مناطق مرکزی و جنوب عراق به طوری که ۷۰ درصد صادرات ما به این منطقه صورت می‌گرفت. هر چند در طی سال‌های اخیر این نسبت برعکس شده به طوری که مرکز تجارت ایرانیان به زودی در بصره افتتاح خواهد شد.

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق افزود: پس از خروج داعش از شمال عراق با توجه به خساراتی که این گروه تروریستی به این منطقه وارد کرده بود دوباره موج صادرات به موصل، سلیمانیه و اربیل افزایش پیدا کرد و امروز به طور متوسط روزانه ۱۲۰ کامیون از چهار گمرک مرزی به سمت این منطقه فرستاده می‌شوند که بیشتر بار آنها مصالح ساختمانی، کاشی ،سرامیک و شیشه است.

بازرگانان ایرانی می‌توانند از فرصت پیش آمده کمال استفاده را ببرند

سیدحمید حسینی ادامه داد: این منطقه شش میلیون آواره داشت که اکنون چهار میلیون آنها برگشته‌اند و همگی به دنبال بازسازی هستند بازرگانان ایرانی می‌توانند از این فرصت پیش آمده کمال استفاده را ببرند.

وی در خصوص موضع‌گیری مقام‌های سیاسی عراق در هفته‌های اخیر گفت: صحبت‌هایی که به رئیس جمهور برهم صالح نسبت داده شده بود رسما تکذیب شد و با شناختی که ما از ایشان داریم حرف‌ها و موضع‌گیری‌های ضد ایرانی از ایشان بعید است.

وی گفت: امیدواریم دولت جدید عراق نظام قبیله‌ای و سهمیه‌ای را در دولت و وزارتخانه‌ها تعطیل کند و یک دولت تکنوکرات مبتنی بر شایسته‌سالاری و دوری از فساد و رشوه جایگزین شود.

حسینی گفت: در دولت قبل در ظاهر با ما روابط خوبی داشتند اما در باطن خصوصا در وزارتخانه‌های اقتصادی به دنبال کارشکنی بودند.

سال گذشته پنج میلیون توریست وارد کشور شده که سه میلیون آن عراقی بودند

وی اظهار داشت: سال گذشته پنج میلیون توریست وارد کشور شده که سه میلیون آن عراقی بودند که حجم عظیمی از این افراد برای توریسم درمانی به کشور مراجعه کرده بودند اما متاسفانه ما نتوانستیم این توریست‌ها را ساماندهی کنیم و به رغم گزارش‌هایی که به سازمان میراث فرهنگی دادیم آنها هیچ تمایلی به همکاری با ما نشان ندادند در صورتی که این استخراج آمارها و گزارش‌های اقتصادی وظیفه اتاق نبود.

حسینی ادامه داد: ما مواردی داشتیم که برای یک بیمار عراقی فاکتور ۱۱ هزار دلاری دادند و بعدا مشخص شد که فاکتور بیمارستان تنها هزار دلار بود و ۱۰ هزار دلار را واسطه گرفته است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۳۵ درصد بازار عراق در دست چین، ۲۳ درصد در دست ترکیه، ۲۰ درصد در اختیار ایران و مابقی در اختیار کشورهای متفرقه است که امسال به طور حتم ما از ترکیه جلو خواهیم زد.

حسینی افزود: ترکیه با توجه به اینکه هیچ کدام از مزیت‌های ایران را ندارد اما کاملا هجومی به بازار عراق نگاه می‌کند و حتی برای بازسازی شمال این کشور شش میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده‌ است.

وی گفت: ما باید برای حضور در این بازار با برنامه‌ریزی کامل جلو برویم و این مسئله نیازمند این است که شرکت‌ها و برندهای ایرانی حضور فیزیکی در اقلیم کردستان و جنوب عراق داشته باشند.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.