ارتباط با ما در

علی تاجرنیا در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

حمایت از کاندیداتوری لاریجانی، پایان کار اصلاحات است

تاجرنیا گفت: اصطلاحی وجود که مطرح می‌کند «راه بنداز جا بنداز» فکر می‌کنم این استراتژی بخشی از طرفداران آقای لاریجانی راه انداختند و گروهی از دوستان اصلاح‌طلب هم فریب آنها را خورده اند.

منتشر شده

جامعه ایرانی- تاجرنیا تصریح کرد: اجماع اصلاح‌طلبان بر کاندیداتوری آقای لاریجانی را محتمل نمی‌بینم مگر اینکه آرایش سیاسی در کشور تغییر یابد و همانطور که اشاره کردم در آن وضعیت مسئله اصلاح‌طلب و اصولگرا جای خود را به یک تقسیم‌بندی دیگر دهد.

پس از اظهارنظر عطریانفر با رسانه‌ها درباره احتمال اجماع اصلاح‌‍طلبان بر سر کاندیداتوری علی لاریجانی، برخی گمانه‌زنی‌ها در خصوص حمایت اصلاح‌طلبان از او در رسانه‌ها به انتشار درآمد.

محمـدعطریانفر، عضـو شـورای مرکزی حـزب کارگـزاران در پاسـخ بـه ایـن سـوال کـه ایـن احتمـال وجـود دارد کـه اگـر آقای لاریجانی برای کاندیداتـوری تمایل نشـان دهـد، احـزاب اصلاح‌طلب بـرای حمایـت از او به یک اجمـاع برسـند؟ اظهـار کرد: «اگـر دوسـتان اصلاح‌طلب بـه ایـن اجماع برسـند همگی وظیفـه داریم تـا از آقـای لاریجانی حمایت کنیم، اما بهتر بود سـوال را به این شـکل طرح کنید که آیـا اصلاح‌طلبان دربـاره وی به اجماع می‌رسـند؟ بله، محتمل اسـت، اما اکنون برای اظهارنظر قطعی زود اسـت و باید منتظر بمانیم، شاید شخصیت‌های مستقلی را هم بتوانیم وارد گردونه انتخابات کنیم. اگر در سـال ۹۲ هاشمی رفسـنجانی را داشـتیم، بـه سـمت روحانـی میرفتیـم؟ خیـر! »

محمدرضـا خاتمـی، نایـب رئیـس مجلس ششـم هم این‌گونـه به حرکـت لاریجانی بـا اصلاح‌طلبان اشـاره کـرده بـود: «در حـال حاضر در مسـائل مهـم می‌بینیـم که آقـای لاریجانی بـا اصلاح‌طلبان همدلی و همراهی دارد؛ بنابراین، به این جنبه‌ها باید توجه کرد. سیاسـت هـم به معنای واقعی کلمه یعنی بده بسـتان، هیچ ایـرادی ندارد اگر بخشـی از نیروهای سیاسـی که با قـدرت همراهی می‌کنند بهـره آن را هـم ببرنـد.»

حتـی در زمـان انتخابـات مجلس دهم الهه کولایی فعال سیاسـی اصلاح‌طلب در پاسـخ به این سـوال کـه آیـا مصلحـت اصلاح‌طلبان ایجـاب می‌کنـد کـه حـول شـخصیت‌هایی چـون علـی لاریجانی کـه در شـرایط کنونـی چهـره‌ای کامل معتـدل به خود گرفته، اجماع کننـد؟ گفته بود: احتمال این مسـاله وجـود دارد.»

محمود صادقی، نماینده مجلس و عضو فراکسیون امید نیز با دفاع از مدیریت لاریجانی در مجلس و حرفه‌ای و تحسین‌برانگیز خواندن آن درباره احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از لاریجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری گفته است: «این احتمال را رد نمی‌کنم که اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ ناگزیر به حمایت از فردی با ویژگی‌های آقای لاریجانی شوند.»

با تمام اینها گروه دیگری از اصلاح‌طلبان براین نکته تاکید دارند که تنها از گزینه مختص اصلاح‌طلبانه حمایت به عمل می‌آورند.

علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص احتمال احتمالی اصلاح‌طلبان از علی لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰ در گفت‌وگو با جامعه ایرانی گفت: در صورتی که روزی اصلاح‌طلبان بر روی کاندیداتوری علی لاریجانی به اجماع برسند، آن روز کار اصلاحات به پایان رسیده است.

وی در در ادامه اضافه کرد: حرکت فوق بدین معنا است که مرزهای هویتی برای جریان‌های سیاسی وجود ندارد و تغییر پیدا کرده است. طیف فکری به نام اصلاح‌طلب و اصولگرا از بین رفته و تقسیم‌بندی‌های جدیدی در کشور صورت گرفته است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه اظهار داشت: براین تصور هستم که در دستور کار قرار گرفتن همراهی با دولت از سوی آقای لاریجانی دراین مجلس به معنای آن نیست که ما می‌توانیم شعارها، ایده‌ها و خواسته‌های خود را در قالب ایشان محقق ببینیم، البته در عین حال به معنای این هم نیست که قدردان زحمات آقای لاریجانی در اداره صحیح مجلس نباشیم، ولی نباید خطوط این قدر مغشوش و مرزهای هویتی تا این اندازه قاطی شود که  آقای لاریجانی را به عنوان نماد و کاندیدا اصلاح طلبان مطرح کنیم.

تاجرنیا دراین‌باره تصریح کرد: به طورکلی اجماع بر کاندیداتوری آقای لاریجانی را محتمل نمی‌بینم مگر اینکه آرایش سیاسی در کشور تغییر یابد و همانطور که اشاره کردم در آن وضعیت مسئله اصلاح طلب و اصولگرا جای خود را به یک تقسیم‌بندی دیگر دهد.

وی دراین باره که طرح چنین موضوعی به مصلحت است، توضیح داد: به هیچ عنوان به مصلحت نمی‌دانم و براین تصور هستم برخی دوستان تدبیر لازم را در طرح این نوع موضوعات نمی‌بینند. در سیاست بخشی از  مسائل به همین صورت جلو می‌رود و اصطلاحی وجود که مطرح می‌کند”راه بنداز جا بنداز” فکرمی‌کنم این استراتژی بخشی از طرفداران آقای لاریجانی راه انداختند و گروهی از دوستان اصلاح‌طلب هم فریب آنها را خورده اند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این خصوص که طرح چنین مباحثی از محبوبیت اصلاح‌طلبان نمی‌کاهد، بیان کرد: این نوع تفکر و طرح افرادی که سابقه اصولگرایی و حتی رفتارهای تند آنها در گذشته از ذهن مردم پاک نشده است، آنها را بدون شک بی‌اعتماد می‌کند. به این معنا که اصلاح‌طلبان به هر شکلی مرزهای هویتی خود را برای کسب قدرت مخدوش می‎کنند.

تاجرنیا افزود: چنین حرکتی به هیچ عنوان برای اصلاح‎طلبان نفعی به دنبال ندارد، بنابراین در نهایت اصلاح‌طلبان از گزینه خود حمایت به عمل خواهند آورد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.