ارتباط با ما در

صادق زیباکلام در گفت‌وگو با جامعه‌ایرانی تشریح کرد:

بازنده و برنده طرد لاریجانی از اردوگاه اصولگرایان کیست؟

زیباکلام تاکید کرد: مشکل تندروها اکنون با لاریجانی این است که به کدام دلیل در جریان لایحه پولشویی یا برجام به آنها نپیوسته است.

منتشر شده

جامعه ایرانی-  صادق زیباکلام، گروه متضرر درنتیجه خروج لاریجانی از اصولگرایی را چنین معرفی کرد: به‌طورقطع طرد آقای لاریجانی از اردوگاه اصولگرایان سبب می‌شود تا آن‌ها قدرت سیاسی‌شان کاهش یابد ولی افرادی که چنین می‌اندیشند، نگاهشان به مسائل سیاسی بلندمدت نیست و فقط اکنون را می‌بینند.

یک روز پس از تصویب لایحه FATF بخشی از بدنه و جریان تندرو اصولگرا، لاریجانی را متهم به خیانت کردند. روزنامه کیهان با تیتر «رأی در تاریکی» به تصویب CFT اشاره کرد و این سؤال را مطرح ساخت که چرا نمایندگان موافق این کنوانسیون از افشای نام خود می‌ترسند؟

همچنین روزنامه وطن امروز با تیتر و عکس تندتری به انتقاد از تصمیم مجلس پرداخت. این روزنامه تصویری بزرگ از ظریف و علی لاریجانی منتشر کرد و تیتر «عابر باج» را برای کنایه به علی لاریجانی انتخاب کرد.

اختلاف لاریجانی با اصولگرایان تندرو به لایحه FATF مربوط نمی‌شود پیش‌ازاین هم پایداری‌ها در مجلس و هواداران آن‌ها در خارج از خانه ملت نسبت به حضور لاریجانی در  سمت ریاست مجلس خشنود نبودند.

حدود شش سال پیش، زمانی که علی لاریجانی در حرم حضرت معصومه (س) سخنرانی می‌کرد، بعد از گذشته ۴-۳ دقیقه از سخنانش با شعارها و جنجال عده‌ای مواجه شد که حرم را به آشوب کشیدند و سخنان او را قطع کردند. مهاجمان با پرتاب کفش و مهر به سمت جایگاه، سعی در مضروب کردن لاریجانی را داشتند که موفق نشدند.

به نظر می‌رسد تندروها در این طیف سیاسی آشکارا به دنبال فرستادن علی لاریجانی به اردوگاه اصلاح‌طلبان هستند، این در حالی است که آنان به‌خوبی می‌دانند در این اردوگاه لاریجانی هرگز جایی نخواهد داشت، علاوه‌ بر این ظاهراً فراموش کرده‌اند حذف مهره‌های پیش از لاریجانی (آیت‌الله هاشمی رفسنجانی- علی‌اکبر ناطق ‌نوری) نه‌تنها به اصولگرایان کمکی نکرد، بلکه دودستگی و اختلاف در بین آن‌ها را زیاد کرد.

صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با جامعه‌ایرانی درباره هدف تندروها از تخریب علی لاریجانی گفت: تندروها در حقیقت مانند استالین که معتقد بود «هر که با ما نیست، دشمن است» رفتار می‌کنند با این تفاوت که این دشمن کسانی هستند که پیش‌ازاین با آن‌ها در یک جبهه قرار داشتند، زیرا بنا بر دلایلی زمانی که این افراد از تندروها قدری فاصله می‌گیرند بغض و کینه نسبت به آن‌ها بسیار بیشتر خواهد شد.

وی در ادامه اضافه کرد: بدین معنا که بغض و کینه تندروها نسبت به آقای خاتمی خیلی زیاد نیست زیرا از اول او را جدا از خود می‌دانستند، ولی درباره لاریجانی یا مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی این مسئله بسیار بیشتر است.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: شاهد هستیم در عمل نوع رفتار تندروها با علی لاریجانی مانند رفتاری است که با مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی داشتند. بدین معنا که تهمت‌هایی که به لاریجانی زده شد یا فحاشی‌های صورت گرفته با هاشمی رفسنجانی که همچنان هم ادامه دارد، شبیه است. به‌طور نمونه می‌توان به این نکته اشاره کرد که فرزندان مرحوم هاشمی را به دلیل فرزند او بودن از دانشگاه آزاد اخراج کردند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب دراین‌باره تأکید کرد: تندروها با هرکسی که وارد دشمنی می‌شوند، رعایت اخلاق و تقوا را نمی‌کنند. مشکل آن‌ها اکنون با لاریجانی این است که به کدام دلیل در جریان لایحه پول‌شویی یا برجام به آن‌ها نپیوسته است. انتظار و توقع گروه موردبحث این است که لاریجانی باید در موضع‌گیری سیاسی این‌چنینی مانند آنان رفتار می‌کرد.

زیباکلام در ادامه افزود: این گروه اصلاً هیچ مخالفت و انتقادی را نمی‌پذیرند. همه باید دربست تسلیم محض آن‌ها باشند. درست همان رفتاری که رهبران کمونیست یا مسعود رجوی، صدام و نمونه‌های دیگر از این سبک‌فکری داشتند.

وی گروه متضرر از خروج لاریجانی از اصولگرایی را چنین معرفی کرد: به‌طورقطع طرد آقای لاریجانی از اردوگاه اصولگرایان سبب می‌شود تا آن‌ها قدرت سیاسی‌شان کاهش یابد ولی افرادی که چنین می‌اندیشند، نگاهشان به مسائل سیاسی بلندمدت نیست و فقط اکنون را می‌بینند.

این فعال سیاسی اصولگرا دراین‌باره که طرد لاریجانی از اردوگاه اصولگرایی سبب ایجاد شکاف بیشتر بین آن‌ها نمی‌شود، یادآور شد: قطعاً همین اتفاق می‌افتد و شکاف بین اصولگرایان معتدل و میانه‌رو از یکسو، تندروها از سوی دیگر افزایش پیدا می‌کند که به سود این طیف سیاسی درنهایت نخواهد بود.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.