ارتباط با ما در

شهربانو امانی عضو شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

شورای شهر تا انتها از «افشانی» حمایت می‌کند/ شهردار تهران مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان نمی‌شود

امانی عضوشورای شهر تهران تاکید کرد: از منظر حقوقی،تمامی حقوقدانان مجرب نظر بر این داشتند که آقای افشانی بدون منع قانونی می‌تواند به مدیریت خود ادامه دهد لذا تصمیمات حاکمیت چیز دیگری است به هرحال ما در شورا تصمیم گرفتیم از منتخب خود تا چارچوب قانون حمایت کنیم.

منتشر شده

جامعه ایرانی– شهربانو امانی عضوشورای شهر تهران گفت: جریان رقیب اصلاحات حاشیه امن و قدرت پنهانی بسیار زیادی دارد که اگر در قدرت رسمی کشور قرار داشته باشند، سعی در حذف جریان اصلاحات دارند و اگر هم در قدرت رسمی نباشند؛ قدرت‌هایی را در اختیار دارند که موانع متعددی برای جریان اصلاحات به وجود می‌آورد که سنگ اندازی در کار شورای پنجم مصداق بارز آن است.

موضوع مدیریت شهری پایتخت از ابتدای شروع به کار شورای پنجم با موانع بسیار جدی روبرو بود. سنگ‌اندازی‌ها در انتخاب شهردار دیگر به موضوعی تکراری برای شهروندان پایتخت تبدیل شده است.در عمر کوتاه شورای پنجم شاهد تغییرات و تحولات گسترده مثبت در زمینه شفاف‌سازی و مبارزه با فساد بودیم اما علی رغم این اتفاقات خوب متاسفانه با عدم حمایت از طرف نهادهای حاکمیتی در انتخاب شهردار موفق نبوده است.

اگر شهردارهای منتخب شورای پنجم اجازه کار پیدا می‌کردند قطعا می‌توانست بعد از فسادها و اختلاص‌هایی که در دوره دوم شورای شهر تهران به بعد اتفاق افتاد دوباره نظم را بر مدیریت شهری حاکم کند که اعتماد از دست رفته مردم به شهرداری تهران و شخص شهردار بازگردد.

به هر حال به نظر می رسد بر پایه فشارها و به استناد قانون منع به کارگیری بازنشستگان عمر ریاست محمد علی افشانی در سمت شهرداری تهران رو به پایان است چرا که علی‌رغم رایزنی‌ها به گفته عادل آذر رییس دیوان محاسبات کشور، شهردار تهران از مصادیق قانون منع به کارگیری بازنشستگان است که در این صورت شاهد تغییر مجدد سکان دار مدیریت شهری تهران هستیم.به هر حال باید دید که شهردار بعدی کیست؟

شهربانو امانی عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در گفت‌وگو با جامعه ایرانی ضمن انتقاد از تغییرات پشت سرهم مدیریت شهری گفت: اگر کادرسازی و تربیت مدیر در کشور فرآیند درستی را طی کرده بود دیگر ضرورتی به تصویب قانون جدید منع به کارگیری بازنشستگان نبود.

عدم حمایت از شهردارهای منتخب شورای پنجم  مشکل امروز تهران

امانی افزود: تهران به عنوان پایتخت ایران متاسفانه آن طور که باید و شاید در برخی از قوانین مورد توجه قرار نگرفته است و حتی در ارتباط با اداره پایتخت کشور باید دولت درهزینه کرد همکاری داشته باشد اما متاسفانه هر دولتی که حاکم شد سلیقه ای رفتار کرد. مشکل امروز تهران علاوه بر برخورد سلیقه‌ای ؛عدم حمایت از شهردارهای منتخب شورای پنجم است.

این عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران مطرح کرد: استناد کردن به قانون جدید منع به کارگیری بازنشستگان برای عزل آقای افشانی بار دیگر شهر را دچار بحران تغییر مدیریتی می‌کند. البته از لحاظ حقوقی با عنایت به اینکه شهرداری سازمان مامور به خدمات عمومی است نه یک سازمان دولتی و کارکنان آن مامور دولت محسوب نمی‌شوند؛ می‌توان استنباط کرد که این قانون شامل حال شهردار تهران نمی‌شود.

بیشتر انتقاد شورا از قانون منع به کارگیری بازنشستگان حقوقی بود

وی با اشاره بر قانون مداری شورای پنجم شهر تهران و تمکین از منعیات قانونی گفت: بیشتر انتقاد شورا از قانون منع به کارگیری بازنشستگان حقوقی بود و استناد به قانون خاصی که شهردار تهران داشت که در این زمینه نشست‌های بسیاری با دولت و مجلس برگزار شد که نتیجه‌ای به دنبال نداشت.

امانی عضو شورای شهرتهران افزود: متاسفانه خیلی از این نشست ها باید قبل از تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان اتفاق می افتاد اما این نشان از کم کاری شورای پنجم ندارد. باید این نکته را در نظر داشت که شورای پنجم شهر تهران با رای بی‌سابقه مردم که با حمایت آقای خاتمی به عنوان سرمایه مهم اجتماعی و ملی کشور از لیست واحد اصلاح طلب؛ شروع به کار کرد. در انتخابات شورای پنجم شهر تهران نسبت به گذشته مردم بیش از ۳ برابر رای دادند و حتی نفر آخر لیست امید با سر لیست جریان رقیب تقریبا نزدیک به ۴۷۰ هزار رای اختلاف داشت بر اساس این آمار می توان این نتیجه را گرفت که مردم به تغییرات رای دادند.

قواعد بازی سیاسی همیشه بر علیه جریان اصلاح طلب بوده است

امانی ضمن انتقاد از سیاست های یک بام و دوهوای حاکمیت برای حمایت از جریانات سیاسی کشور گفت: هنوز بعد از گذشت ۴۰ سال از عمر پربرکت انقلاب رفتار و قواعد بازی سیاسی همیشه بر علیه جریان اصلاح طلب بوده است. اما جریان رقیب اصلاحات حاشیه امن و قدرت پنهانی بسیار زیادی دارد که اگر در قدرت رسمی کشور قرار داشته باشند، سعی در حذف جریان اصلاحات دارند و اگر هم در قدرت رسمی نباشند؛ قدرت‌هایی را در اختیار دارند که موانع متعددی برای جریان اصلاحات به وجود می‌آورد که سنگ اندازی در کار شورای پنجم مصداق بارز آن است.

شهردار اول کاملا در چارچوب قانون انتخاب شد

وی اضافه کرد: علی رغم تمامی نامهربانی‌های سیاسی بر علیه شورای پنجم شهر باز شاهد این هستیم که شورا دوباره شهردار انتخاب می‌کند. شهردار اول کاملا در چارچوب قانون انتخاب شد که متاسفانه برای این انتخاب هم محدودیت وجود داشت در صورتی که جریان رقیب این محدودیت را ندارد چرا که علی رغم غیرقانونی بودن شهردار قبل از جریان اصلاحات که برای ۳ دوره بر سکان مدیریت شهری تکیه زده بود.در نتیجه وقتی اصلاح طلبان سکان مدیریت را برعهده دارند آن قدرت پنهانی که دست رقبای اصلاح طلب است،ایجاد مانع می‌کند.

این عضو شورای شهر تهران مطرح کرد: از منظر حقوقی، تمامی حقوقدانان مجرب نظر بر این داشتند که آقای افشانی بدون منع قانونی می‌تواند به مدیریت خود ادامه دهد لذا تصمیمات حاکمیت چیز دیگری است به هرحال ما در شورا تصمیم گرفتیم از منتخب خود تا چارچوب قانون حمایت کنیم.به هرحال قوه مقننه می‌توانست تا پایان دوره ریاست آقای افشانی با شورای شهر همکاری داشته باشد.

کم لطفی قوه قضاییه نسبت به شورای پنجم

امانی گفت: تمام تلاش ما در شورا این است که شهر تهران روان‌تر قانونمندتر و با هزینه کمتر اداره شود بماند که موانع دیگری هم وجود دارد که با مصاحبه یک عضو شورا به قوه قضاییه احضار می شود همان طوری که بارها اعلام شده زیبنده این است که قوه قضاییه ۱۲ پرونده‌ای که برای مبارزه با فساد به او ارجاع شده است را به عنوان اولین مطالبه مردم ایران را بررسی کند تا اینکه مانعی بر شفاف سازی شورا شود که این برخورد ها نشان از کم لطفی این قوه نسبت به شورای پنجم است.

وی در مورد گزینه‌های جایگزین افشانی سخن به میان آورد و گفت: در جلسه یکشنبه هفته آینده تمامی گزینه ها برای در اختیار گرفتن پست شهرداری بررسی خواهد شد.امید است با هماهنگی و همدلی بتوانیم این شرایط را پشت سر بگذاریم.در شرایط موجود بهترین گزینه فردی است که تجربه کافی برای شهرداری و اداره شهر داشته باشد لذا ما از گذشته یک تعداد کاندیداها داشتیم که به این لیست اسامی جدیدی اضافه شدندعلی الاصول با درایت و عقلانیت و با اجماع حداکثری شهردار انتخاب خواهد شد.

قوی‌ترین شهرداری که می‌تواند انتخاب شود، هاشمی است

امانی مطرح کرد: در مورد آقای هاشمی همه دوستان در شورا معتقدند که قوی ترین شهرداری که می‌تواند انتخاب شود آقای هاشمی است شاید ایشان انگیزه ای نداشته باشند که بخواهند شهردار شوند. تمامی اعضای شورای شهر تهران متعهد شدند که از شورا خارج نشوند ولی این در شرایطی است که مشکلات برای شورا درست نکنند.

عضو شورای شهر تهران افزود:در صورت انتخاب آقای هاشمی با حضور آقای چمران در شورا اتفاق خاصی نمی‌افتد و فقط اینکه رسانه در اختیارشون قرار می گیرد. آقای چمران چهارده سال رسانه‌های دیداری و شنیداری را در اختیار داشتند ولی شاهد این بودیم که در آن زمان چه فسادهایی در شهرداری اتفاق افتاد. شاید یکی از بحث های جناح مقابل وارد کردن یک عضو به درون شورا باشد ولی اصل نیت آن ها این است که سمت شهرداری را در اختیار بگیرند. جناح مقابل نگران این است مسیرهایی را که از قبل ریل گذاری کرده بود از بین نرود چرا که شورای پنجم خیلی از این ریل گذاری‌ها اصلاح کرد و شفاف‌سازی و مبارزه با فساد را ادامه می‌دهد. این شفافیت شورای پنجم الگویی برای همه نهادها شد و حتی مجلس با پیروی از این الگو لایحه«CFT »و پیوستن به «FATF»  را تصویب کردند.

این عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در پایان گفت: به هر حال گزینه‌های شهرداری همان گزینه‌های گذشته است و گزینه‌های جدیدی به این لیست اضافه شده که امیدواریم در جلسه یک شنبه هفته آینده تمامی موارد بررسی شوند.آرزوی دلواپسان این است که بیشتر از این نور در حیات خلوت‌های شهرداری تابیده نشود و اصلاحات ریشه ای اتفاق نیفتد.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.