ارتباط با ما در

رویترز خبر داد

ردپای قتل روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان

رویترز از قول منابع ترکیه ای از قتل جمال خاشقجی خبر داد.

منتشر شده

جامعه ایرانی-حساب کاربری “زندانیان عقیده” که به اخبار و مسائل بازداشت‌شدگان عقیده و آزادی بیان در عربستان اهتمام دارد، اعلام کرد، اخباری از کشف جسد جمال خاشقجی در یکی از محله‌های استانبول ترکیه منتشر شده است.

به گزارش سایت شبکه الجزیره، پیشتر منابع امنیتی ترکیه اعلام کرده بودند، جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی که چهار روز پیش بعد از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شده بود، کشته شده است.

یک منبع ترکیه‌ای نیز افزود، خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول کشته شده و جسدش به خارج از کنسولگری منتقل شده است.

سایت میدل ایست آی نوشت، این روزنامه‌نگار سعودی قبل از کشته شدنش شکنجه و جسدش تکه تکه شده بود.

توران کشلاکجی، رئیس جمعیت “خانه اصحاب رسانه عرب” در ترکیه به روزنامه نیویورک تایمز گفت: مسؤولان ترکیه تایید کردند خاشقجی کشته و جسدش تکه تکه شده است.

محمد مختار شنقیطی یک شخصیت آکادمیک سعودی به الجزیره گفت: مقامات ترکیه ادله مستدلی دارند که ثابت می‌کنند عربستان و کشورهای دیگر در ترور خاشقجی دست داشته‌اند و ظرف روزهای آینده جزئیات این حادثه منتشر می‌شود.

روزنامه واشنگتن پست در باره انتشار اخباری درباره مرگ خاشقجی نوشت، در صورت اثبات این اخبار آن به منزله اقدامی وحشیانه است.

این روزنامه خاشقجی را فردی متعهد و شجاع توصیف کرد و نوشت، او از روی ایمانش به آزادی و دموکراسی می‌نوشت.

این روزنامه افزود: ما به دلیل انتشار مقاله‌های خاشقجی به خود می‌بالیم.

عفو بین‌الملل نیز در این باره اعلام کرد، ترور خاشقجی اشاره وحشتناکی است به اینکه جان منتقدان حتی در خارج از عربستان نیز در خطر است.

سازمان خبرنگاران بدون مرز نیز گزارش داد، کشته شدن خاشقجی امری وحشتناک و اتفاقی غیرقابل قبول در آزادی مطبوعات محسوب می‌شود.

آن‌طور که نامزد تـُرک این شهروند عربستانی گفته، خاشقجی هفته پیش برای دریافت یک مدرک رسمی ثبت طلاق و در نتیجه کسب مجوز برای ازدواج مجدد، وارد ساختمان کنسولگری عربستان سعودی شد. پس از آن کسی از سرنوشت این روزنامه‌نگار خبری ندارد و مقام‌های ترک و سعودی اظهارت متنقاضی را بیان کرده‌اند.

نامزد خاشقجی که ساعت‌ها بیرون کنسولگری منتظر بود می‌گوید خاشقجی از ساختمان خارج نشد. پلیس ترکیه نیز اظهارات مشابهی را بیان کرده است.

اما کنسولگری عربستان در بیانیه‌ای مدعی شده است او روز سه‌شنبه هفته پیش، مدتی پس از قرار ملاقات خود، ساختمان کنسولگری را ترک کرده است. در این بیانیه تاکید شده که کنسولگری در همکاری با دولت ترکیه تلاش می‌کند «دلایل و شرایط ناپدید شدن او را کشف کند».

جمال خاشقجی مشاور سابق دولت عربستان، سال پیش پس از انتقادهایش از سیاست‌های «محمد بن‌سلمان» ولیعهد این کشور و برای آن‌که نگران بود بازداشت شود، به آمریکا نقل مکان کرد. پس از آن بود که شروع به نوشتن مقاله‌های انتقادآمیز برای روزنامه واشنگتن‌پست کرد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.