ارتباط با ما در

مصطفی اقلیما رئییس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران در گفت وگو با جامعه ایرانی:

مصرف الکل راهی برای فرار از مشکلات / آسیب های اجتماعی رسیدگی نشود به حد انفجار می‌رسد

اقلیما آسیب شناس اجتماعی تاکید کرد: تازمانی که به فرد کار ندهند تا بتواند شخصیت اجتماعی پیدا کند تا میزان درآمد با مخارج زندگی همخوانی داشته باشد مشکلات و آسیب‌هایی مانند گرایش به مواد مخدر و الکل وجود خواهد داشت.

منتشر شده

جامعه ایرانی اقلیما جامعه شناس گفت: در تحقیقات که اخیرا توسط مراکز علمی جهانی صورت گرفته آمار مصرف مواد مخدر که شامل الکل هم می‌شود؛ بین افراد مذهبی و غیر مذهبی حکایت از این دارد که اعتیاد بین هر دو گروه برابر بوده پس نتیجه‌ای که می‌توان گرفت این است اعتیاد به مذهب ربطی ندارد.

آمار مسمومان و فوتی های الکل روز به روز در حال افزایش است و مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور تعداد کل مسمومین را ۳۷۱ نفر اعلام کرد که ۳۲ نفر از آنان فوت شده‌اند. مشکلی که امروز با آن دست به گریبان هستیم مشابه موضوعاتی است که در گذشته وجود داشت.

در گذشته تابوهای بسیار زیادی در ارتباط با مشکلات اجتماعی و ناهنجاری های اجتماعی وجود داشت که همخوانی با دین و فرهنگ و عرف کشور نداشت اما با قبول کردن صورت سوال و در اختیارگذاشتن راه‌حل مناسب توانستیم تا حدود زیادی شرایط را کنترل کرد.

یکی از این تابوها ایدز بود که با در اختیار قرار دادن امکانات بهداشتی برای زنان روسپی و اطلاع رسانی مناسب و تاسیس مراکز مردم نهاد مرتبط تا حدودی رشد فزاینده جمعیت مبتلا به ایدز در کشور کاهش پیدا کرد که مسلما اگر سعی بر این بود که صورت مسئله را پاک کنند مسلما آمار مبتلایان به این بیماری افزایش پیدا می‌کرد.

امروز هم به نظر می‌رسد اگر بخواهیم صورت مسأله را پاک کنیم باید گفت چون مسمومین کاری خارج از شرع و عرف جامعه کرده‌اند باید مجازات شوند و یا مرگ حق آنان است در صورتی که اگر بخواهیم مشکل را حل کنیم باید از پایه و اساس برای آن برنامه ریزی کرد تا دیگر شاهد اخبار ناگوار فوت هموطنان خود نباشیم.

مصطفی اقلیما رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران در گفت‌وگو با جامعه ایرانی ضمن ابراز تاسف از فوت هموطنان به خاطر مسمومیت ناشی از مصرف الکل دست ساز گفت: مبحث ایدز یا سرطان با مقوله مصرف الکل و مواد مخدر متفاوت است.

مصرف مواد مخدر و الکل معلول علت‌های بسیار زیادی است

اقلیما افزود: مواد مخدر که الکل هم شامل آن می‌شود معلول علت‌های بسیار زیادی است.چرا فرد به سمت مصرف مواد مخدر و الکل می‌رود؟ جواب این سوال به ظرفیت اجتماعی آن جامعه و فشارهایی که روی افراد وجود دارد مرتبط است. وقتی که معتاد به الکل و مواد مخدر است فرض کنید وقتی شخص بیست سال سن دارد می‌گویند دوسال است که مواد مخدر و الکل مصرف می‌کند و به تبع آن می‌گویند او ۲ سال است که معتاد است اما این سخن درست نیست باید گفت این فرد بیست سال است که معتاد بوده چرا که این فرد از زمان تولد به دلیل مشکلات خانواده و جامعه و فشارهای زندگی به این سمت کشیده شده است.

مصرف الکل و مواد مخدر برای رهایی

این جامعه شناس گفت:این شخص برای آرام کردن و رهایی خود از مشکلات خود به سمت مصرف الکل و مواد مخدر روی آورده است چرا این فرد به این نقطه‌ای می‌رسد که برای آرام کردن خود از الکل و یا مواد مخدر استفاده می‌کند؟ وقتی که فرد گوش شنوایی برای مشکلات خود ندارد و مانند گذشته نمی‌تواند با خانواده مشکلات خود را در میان گذاشته و از این طریق به آرامش رسد.

رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی اضافه کرد: در این بیست سال اخیر دکانی به نام روانشناسی و روانپزشکی در کشور تاسیس کردیم که افراد را به طرف بیماری می‌کشانند بدین معنی که هر فردی که به این دکان‌ها وارد شود برچسبی به او می‌چسبانند تا هر هفته به عناوین مختلف از او پول استخراج کنند. امروز روانپزشکان کشور اصلا روانپزشکی نمی‌کنند و برای هر مراجعه کننده داروی آرامبخش که در آن مواد مخدر وجود دارد؛ تجویز می‌کنند. همین آرامبخش‌ها فرد را به سمت مواد مخدر سوق می‌دهد و کسی نیست به آسیب دیدگان بگوید که شما بیمار نیستید و فقط دچار مشکل شدید.

بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت دنیا به نوعی بیمار هستند

وی مطرح کرد: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت دنیا به نوعی بیمار هستند اما بقیه جمعیت فقط مساله دارند. به عنوان نمونه کسی با محیط کار و امنیت شغلی و بیکاری دست به گریبان است و یا متحمل فشارهای خانوادگی زیادی شده است که این مسائل مطمئنا با روان پزشک حل نمی‌شود. تنها راهی که برای این فرد باقی می‌ماند این است که یا باید مسبب تمامی فشارهای که بر او و خانواده‌اش وارد شده را از بین برده و یا باید خود را نابود کند. چون افراد به دلیل اینکه نمی‌خواهند به کسی آسیب رسانند ناچارا به سمت مصرف مواد مخدر و الکل کشیده می‌شوند که این موضوع هیچ ارتباطی با دین و مذهب آن شخص ندارد چرا که شاهد این هستیم که مسمومیت ناشی از مصرف الکل در ایام محرم شکل گرفت.

امروز مصرف مواد مخدر در جامعه به یک فرهنگ تبدیل شده است

اقلیما عنوان کرد: ارزان‌ترین مواد مخدر در دسترس همین الکل‌هایی است که مخفیانه در بازار وجود دارد که متاسفانه بعد از مدتی مصرف فرد را به سمت مصرف مواد مخدر دیگر می‌کشاند.امروز مصرف مواد مخدر در جامعه به یک فرهنگ تبدیل شده است؛ در گذشته اگر یک نفر از اعضای خانواده‌ای مواد مصرف می‌کرد دیگر هیچ فردی از محله و یا منطقه با آن خانواده صحبت و ارتباطی برقرار نمی‌کردند اما امروز حتی در عروسی‌ها مکانی برای استفاده از مشروبات و مواد مخدر وجود دارد که اگر کسی در مراسم عروسی این موضوع را لحاظ نکند به او عقب افتاده گفته می‌شود.

این مددکار اجتماعی افزود: قلیان ۵۰ برابر سیگار آسیب رسان است اما مصرف آن تبدیل به یک فرهنگ شد چرا که هیچ تفریحی برای جوانان وجود ندارد و دختران و پسران می‌توانند با یک مبلغ ناچیز از آن استفاده کنند و اگر بخواهند تفریح دیگری انجام دهند  باید به مراتب هزینه بالاتری برای تفریحات دیگر پرداخت کنند که برای جوانی که بیکار است و اندک پولی در جیب دارد تنها راه باقی مانده فقط این است.

اگر به آسیب های اجتماعی رسیدگی نشود به حد انفجار خواهند رسید

اقلیما رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران مطرح کرد: امروز در کشور به دلیل بالا بودن حجم تلفات مسمومان باعث شد که تمامی توجهات به این معضل جلب شود وگرنه درگذشته آمار تلفات مصرف مشروبات الکلی کمتر رسانه‌ای می‌شد. مطمئنا در هفته‌های آینده حتی خبری از این موضوع نه تنها رسانه‌ای نمی‌شود بلکه همگان فراموش می‌کنند که چنین آسیب اجتماعی وجود داشته و مانند بقیه مسائل بر روی آن سرپوش گذاشته می‌شود. اما این آسیب‌ها در جامعه وجود دارد که اگر رسیدگی نشود به حد انفجار خواهند رسید.تازمانی که به فرد کار ندهند تا بتواند شخصیت اجتماعی پیدا کند تا میزان درآمد با مخارج زندگی همخوانی داشته باشد مشکلات و آسیب‌هایی مانند گرایش به مواد مخدر و الکل وجود خواهد داشت.

وی در پایان تنها راهکار برطرف کردن آسیب‌های اجتماعی را که خود معلول علت‌های بسیار زیادی هستند را برطرف کردن مشکلات اقتصادی و شایسته سالاری برای مدیریت کلان سیاسی و اجتماعی دانست و گفت: اگر به فرمایشات رهبری که در تنفیذ تمامی دوره‌های ریاست جمهوری به شایسته سالاری تاکید داشتند، رعایت می‌شد؛ امروز تبعیض در جامعه وجود نداشت تا فرد بخواهد برای اعتراض به این تبعیض و یا فرار از آسیب‌های وارد از آن به سمت مشروبات الکلی و مواد مخدر گرایش پیدا کند.به عقیده من تنها شخصی که می‌تواند این اوضاع نابسامان اجتماعی جامعه را به سمت شایسته سالاری هدایت کند مقام معظم رهبری است.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.