ارتباط با ما در

یک کارشناس اقتصاد سیاسی:

عربستان و روسیه خیانت نکنند؛ قیمت‌ نفت بالا می‌رود

علی اصغر زرگر تاکید کرد: ترامپ در صحبت‌هایش جدا از انتقاداتی که نسبت به سازمان‌های بین المللی و کشورهای متحد به استثنای اسرائیل و عربستان داشت، به مسائل دیگری غیر از ایران نپرداخت و کشورهای دیگر را به کمک طلبید که ایران را منزوی کنند و در مورد نفت ایران هم گفت که باید میزان صادرات آن به حداقل برسد.

منتشر شده

جامعه ایرانی – یک کارشناس اقتصاد سیاسی گفت: در این شرایط مهمترین اصل این است که ملت و دولت همگرایی داشته و اعتماد مردم به دولت بیشتر شود، باید دروازه و مرزها را برای مراودات با برخی از کشورهای همسایه مثل امارات و قطر باز بگذاریم، جلوی رانت و چپاول را بگیریم و اجازه ندهیم ایمان مردم سست‌ شود، ۷۰ درصد سیاست‌ها به داخل کشور بستگی دارد و گرنه نفت یک کالای استراتژیک است مشتری دارد و راه خودش را پیدا می‌کند.

ترامپ در مورد نفت ایران گفت که باید میزان صادرات آن به حداقل برسد

علی اصغر زرگر درباره سخنان روسای جمهور کشورها در اجلاس سازمان ملل و تاثیرگذاری آن بر بازار نفت و از جمله آینده وضعیت فروش نفت ایران اظهار داشت: ترامپ در صحبت‌هایش جدا از انتقاداتی که نسبت به سازمان‌های بین المللی و کشورهای متحد به استثنای اسرائیل و عربستان داشت، به مسائل دیگری غیر از ایران نپرداخت و کشورهای دیگر را به کمک طلبید که ایران را منزوی کنند و در مورد نفت ایران هم گفت که باید میزان صادرات آن به حداقل برسد.

وی با اشاره به اظهارات ترامپ در خصوص اوپک مبنی بر اینکه اعضای این سازمان به دنبال کلاهبرداری از کشورهای مصرف کننده هستند، گفت: واقعیت امر این است که اوپک قیمت را بالا نبرده بلکه طبق مقررات سهمیه‌ای را که برای کشورها تعیین کرده بود، حفظ کرده است، ضمن اینکه علیرغم پیش‌بینی‌ها روسیه و عربستان هم صحبتی از جبران کمبود نفت ایران نکردند، همین اعلامیه اوپک که به مقررات داخلی خودمان پایبندیم و سهمیه‌ها را رعایت می‌کنیم موجب شد بازار عکس العمل نشان داده و قیمت‌ها را بالا ببرد.

اگر روسیه و عربستان به ایران و اوپک خیانت نکنند قیمت نفت از این هم بالاتر خواهد رفت

این کارشناس اقتصاد سیاسی بیان کرد: آنچه در پی تصمیم اوپک در پایبندی به توافق قبلی رخ داد این بود که بورس بازان کمبود آتی نفت را دستاویز قرار داده و باعث شدند قیمت نفت از مرز ۸۰ دلار عبور کند و اگر روسیه و عربستان به ایران و اوپک خیانت نکنند قیمت نفت از این هم بالاتر خواهد رفت و این رویه حتی اگر میزان نفت ایران کاهش یابد، موجب می‌شود بخشی از درآمدهای ایران پوشش داده شود.

وی یادآور شد: در هر صورت از ۴ نوامبر همه چیز بستگی به دیپلماسی انرژی ایران دارد که بتواند منابع دیگر فروش نفت را هر چند کم باشد جبران کند، اگر بخش خصوصی هم تحرک داشته باشد تا حدی می‌توانیم مسائل‌مان را حل کنیم، مگر اینکه آمریکا تصمیم مخاطره انگیز بگیرد و بخواهد نفت ایران را مانند زمان مصدق بلوکه کند – آن زمان هر نفتی را که بارگیری می‌شد می‌گفتند متعلق به کمپانی ایران و انگلیس و دزدی است و ایران حق فروش آن را ندارد- در این صورت وقوع این جریان، ایران هم می‌تواند بگوید امنیت برای همه و یا ناامنی برای همه. البته آمریکا تا این حد جلو نمی‌آید.

فروش نفت ایران ممکن است کاهش یابد اما به صفر نمی‌رسد

زرگر خاطرنشان کرد: فروش نفت ایران ممکن است کاهش یابد اما  به صفر نمی‌رسد، امیدواریم جامعه اروپا راه حلی بتراشد و یک میلیون بشکه‌ای را که قول داده بود، خریداری کند، ضمن اینکه می‌توانیم از ظرفیت بخش خصوصی برای فروش بیشتر استفاده کنیم.

وی در ادامه به قول اتحادیه اروپا برای ایجا مجراهایی برای تبادل پول، فاینانس و تجارت با ایران اشاره و تصریح کرد: به گفته عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه یکی از راه‌های ما این است که نفت را به کشوری که نیاز دارد بفروشیم و از کشور دیگری کالای مورد نیاز را تامین کنیم و نقل و انتقال پول و تسویه از طریق این دو کشور انجام شود.

این کارشناس اقتصاد سیاسی گفت: در هر حال در این شرایط مهمترین اصل این است که ملت و دولت همگرایی داشته و اعتماد مردم به دولت بیشتر شود، باید دروازه و مرزها را برای مراودات با برخی از کشورهای همسایه مثل امارات و قطر باز بگذاریم، جلوی رانت و چپاول را بگیریم و اجازه ندهیم ایمان مردم سست‌ شود، ۷۰ درصد سیاست‌ها به داخل کشور بستگی دارد و گرنه نفت یک کالای استراتژیک است مشتری دارد و راه خودش را پیدا می‌کند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.