ارتباط با ما در

نشریه آتلانتیک:

ایران در سازمان ملل ترامپ را به انزوا کشاند

روز سه‌شنبه ترامپ در مورد ایران یک طرف بود و کل سازمان ملل در طرف دیگر.

منتشر شده

جامعه ایرانی– رئیس‌جمهور آمریکا در سازمان ملل ایران را محکوم کرد، آن هم در شرایطی که سایر کشورهای این سازمان ترتیباتی را برای ادامه تجارت با جمهوری اسلامی اتخاذ می‌کنند. روز سه‌شنبه ترامپ در مورد ایران یک طرف بود و کل سازمان ملل در طرف دیگر.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از نشریه آتلانتیک، دونالد ترامپ در سخنرانی روز سه‌شنبه خود آنچه رژیم بی‌رحم ایران می‌خواند را تقبیح کرد و گفت توافق‌نامه هسته‌ای چندجانبه با جمهوری اسلامی سرمایه بادآورده‌ای را نصیب مقامات این کشور کرده که از آن برای به راه انداختن آشوب و کشتار و ناامنی استفاده می‌کنند.

ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «ما نمی‌توانیم به حامیان اصلی تروریسم در جهان اجازه دهیم که خطرناک‌ترین تسلیحات این سیاره را در اختیار داشته باشند. ما نمی‌توانیم به رژیمی که شعار «مرگ بر آمریکا» می‌دهد و اسرائیل را به نابودی تهدید می‌کند، چنین اجازه‌ای دهیم؛ آن‌ها نمی‌توانند ابزار انتقال کلاهک هسته‌ای به هر شهری روی زمین را در اختیار داشته باشند. ما از همه کشورها می‌خواهیم که تا زمان تداوم رویکرد تهاجمی ایران، این رژیم را منزوی کنند و از همه کشورها می‌خواهیم که از مردم ایران که خواستار به دست گرفتن حقوق مذهبی و آینده خودشان هستند، حمایت کنند.»

شاید آمریکا باید صبر کند. اظهارات ترامپ یک روز پس از آن مطرح شد که اتحادیه اروپا و سایر طرف‌های توافق هسته‌ای خبر استفاده از یک سیستم جدید برای دور زدن مؤثر تحریم‌های آمریکا را اعلام کردند. این اعلامیه که در حال حاضر بیشتر ماهیتی نمادین دارد، بیانگر شکاف آمریکا و مهم‌ترین متحدانش بر سر رژیم تحریم‌های ایالات‌متحده است.

این مسئله همچنین بیانگر پیروزی سیاسی موقت حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران است که در داخل به دلیل دیدگاه رقبای سیاسی‌اش و واگذار کردن برنامه هسته‌ای ایران بدون هیچ جایگزین ملموسی برای آن، به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. شاید این مسئله بیانگر شکافی دیگر در روابط آمریکا و اتحادیه اروپا است که پیش‌ازاین به دلیل خروج ترامپ از توافق پاریس، زیر سؤال بردن تعهدات آمریکا در ناتو و اعمال تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم نمایان شده بود.

صحبت‌های ترامپ در خصوص ایران در سازمان ملل بیانگر تشدید فشار آمریکا بر ایران است که با خروج ترامپ از توافق هسته‌ای آغاز شد. آن تصمیم که علیرغم پایبندی ایران به برجام اتخاذ شد، شکاف میان آمریکا و شرکای اروپایی‌اش را افزایش می‌دهد. طی ماه‌های بعد می، آمریکا برخی تحریم‌ها را علیه ایران اجرایی کرده و اقداماتی را در جهت آماده کردن شرایط جهانی برای اعمال مجدد تنبیهی‌ترین تحریم‌ها علیه صادرات نفت و پرداخت‌ها از طریق بانک مرکزی ایران صورت داده است.

اتحادیه اروپا در تلاش برای بی اثر کردن این تحریم‌ها از طریق راه‌اندازی سیستم پرداخت مستقل است اما برخی کارشناسان، از جمله ریچارد نفیو، عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا و کارشناس امور تحریم‌ها و امنیت بین‌الملل و عدم اشاعه تسلیحات در وزارت خارجه آمریکا معتقدند که بعید است این اقدامات اتحادیه اروپا مانع از تحریم شرکت‌هایی شود که با ایران معامله تجاری انجام می‌دهد. نفیو تصریح کرد: «به همین دلیل است که سیستم‌های پرداخت کافی نیستند. اگر اتحادیه اروپا و سایرین موفق هم شوند، آن‌ها باید شرکت‌ها را آماده تحریم کنند.»

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.