ارتباط با ما در

کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در گفت‌وگو با جامعه ایرانی تشریح کرد:

چرا «گوجه» گران و «رب» کمیاب شد؟

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تاکید کرد:متاسفانه تا زمانی که جلوی صادرات بی‌رویه مشتقات گوجه فرنگی گرفته نشود؛گرانی ادامه خواهد داشت.

منتشر شده

جامعه ایرانی اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی گفت: اگر بازار داخلی نیاز به محصولی خاص داشته باشد عملا صادرات آن محصول توجیهی ندارد و نباید آن محصول به کشورهای دیگر صادر شود.

متاسفانه طی ماه‌های اخیر گرانی روزافزون فشار زیادی بر آحاد جامعه وارد کرده است. از تامین نیاز روزمره تا خرید اقلام مصرفی همه و همه با مشکل مواجه شده است. حجم نقدینگی که در دست مردم است به دلیل بی‌اعتمادی و عدم امید به بهبود شرایط اقتصادی باعث شده افزایش تقاضای کاذبی در بازارهای ارز و سکه و خودرو و یا کالاهای اساسی مانند گوشت و میوه و… شکل گیرد.

در این میان باتوجه به کاهش ارزش پول ملی هجوم مردم کشورهای همسایه برای خرید کردن کالاهای اساسی از داخل ایران افزایش یافته که ضربه شدید دیگری به بدنه نیمه جان اقتصاد کشور وارد کرده است. در این بین قیمت رب گوجه‌فرنگی و گوجه‌فرنگی هم بی نصیب از این نوسانات نبود.

امروز قیمت هر کیلو گوجه فرنگی حدود ۷۵۰۰ تومان بود که رکورد بی‌سابقه‌ای از خود بر جای گذاشت. علت این امر کاهش عرضه گوجه فرنگی و صادرات آن به خارج از کشور است که موجب شده مصرف‌کنندگان و کارخانجات تولید رب و یا مشتقات گوجه فرنگی متضرر شوند.

اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در گفت‌وگو با جامعه ایرانی ضمن تایید افزایش قیمت گوجه‌فرنگی از عوامل تاثیرگذار روی این افزایش قیمت سخن به میان آورد و گفت: افزایش قیمت گوجه‌فرنگی به عوال متعددی بستگی دارد که مهم‌ترین این عوامل بحث صادرات است که باعث کمبود گوجه فرنگی در بازار شده است.

وی افزود: عامل دیگری که به افزایش قیمت و کمبود گوجه در بازار دامن زده است افزایش تقاضای خرید کارخانجات مختلف شده است و عواملی مانند خرید گوجه و رب گوجه فرنگی توسط تجار کشورهای روسیه، افغانستان و عراق و همین طور اعتصاب کامیون‌داران نیز بر روی افزایش قیمت گوجه‌فرنگی تاثیر داشتند.

کارگر تصریح کرد: متاسفانه ذخیره‌سازی گوجه فرنگی امکان پذیر نیست و چندین سال است که گوجه انباری نداریم. انبار داری گوجه فرنگی به خاطر شرایط نگهداری غیر ممکن آن عملا کار سختی است و باید گوجه به روز خریداری شود و در میادین ارائه گردد.

اول مردم بعد صادرات

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تصریح کرد: به طور کلی با صادرات محصولات و ارزآوری هیچ گونه مشکلی نداریم. اگر مازاد محصول وجود دارد چه بهتر که از طریق صادرات ارزآوری برای کشور داشته باشد اما بحث اینجاست اگر بازار داخلی نیاز به محصولی خاص داشته باشد عملا صادرات آن محصول توجیهی ندارد و نباید آن محصول به کشورهای دیگر صادر شود و نباید این نکته را فراموش کرد که چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. پس بنابراین ابتدا تامین نیاز مردم بعدا صادرات.

کارگر در پایان ضمن انتقاد از سیاست های صادراتی گفت: وقتی نظام عرضه و تقاضا در بازار میوه وجود نداشته باشد و با صدور بخشنامه بخواهیم قیمت گوجه فرنگی را کنترل کنیم و تا زمانی که جلوی صادرات بی‌رویه مشتقات گوجه فرنگی گرفته نشود؛گرانی ادامه خواهد داشت.

یک دیدگاه

یک دیدگاه

  1. عباس جعفری

    سه شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۷ در ۱۱:۰۹

    والا بالله چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است مردم را دریابید وکمک مان کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.