ارتباط با ما در

کارشناسان مطرح کردند

۷ مزیت مجرد بودن

بهترین روابط زمانی شکل می‌گیرند که شما بهترین درک را از آنچه می‌خواهید، نیاز دارید و برایتان ارزشمند است، داشته باشید. مجرد بودن این فرصت را به شما می‌دهد که روی همه این موارد تمرکز کنید.

منتشر شده

جامعه ایرانی– مجرد بودن خیلی هم آسان نیست، به‌خصوص وقتی به نظر می‌رسد فیلم‌ها و نمایش‌های تلویزیونی شما را به سمت این برداشت سوق می‌دهند که تا زمانیکه یک جفت برای خود پیدا نکنید، به‌هیچ‌وجه «کامل» نخواهید بود.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از نشریه تایم، اغلب زندگی افراد مجرد به شکل یک برزخ به تصویر کشیده می‌شود که باید تا زمان یافتن نیمه گمشده خود تحملش کرد. تا جایی که در سال ۲۰۰۸ مطالعاتی منتشر شد مبنی بر اینکه در اغلب موارد سایر افراد، مجردها را افرادی ناراحت قلمداد می‌کنند.

اما کارشناسان می‌گویند این گونه کلیشه‌ها ریشه در واقعیت ندارند. در واقع مطالعه سال ۲۰۰۸ نشان داد که سطح سلامت افراد مجرد مشابه افرادی بوده که در یک رابطه بودند. ضمن اینکه زندگی کردن بدون گرفتار شدن در یک رابطه عاطفی مزایای زیادی دارد. در اینجا بر اساس آنچه کارشناسان مطرح کرده‌اند، به چند مورد اشاره می‌شود:

ذهن شما آرام است

سوزان وینتر، کارشناس روابط می‌گوید: «چه باور کنید چه نه، روابط از نظر «ذهنی» هزینه‌بر هستند. صمیمیت و مشارکت فضای زیادی از ذهن را اشغال می‌کند. باوجودآنکه بخش عمده این مسئله به‌صورت ناخودآگاه اتفاق می‌افتد، فضا برای تمرکز فردی بر افکار کمتر می‌شود.»

وینتر به زمانی اشاره می‌کند که برای مثال افراد غیرمجرد به‌طور اجتناب‌ناپذیر صرف نگرانی در مورد شریک خود می‌کنند، و اسمش «هزینه عشق» است. این نوع نگرانی‌ها مانع از خوشحالی افراد می‌شود چون نمی‌گذارد آن‌ها در زمان حال زندگی کنند.

شما نسبت به آنچه زندگی تقدیم‌تان می‌کند پذیراتر هستید

مجرد بودن تمایل افراد برای کنار آمدن با شرایط سخت را افزایش می‌دهد.

دکتر نیلو دردشتی، روانشناس مستقر در نیویورک و کارشناس روابط می‌گوید: «تقریباً مثل این است که هیچ گزینه‌ای نداشته باشید، وقتی تنها هستید، مجبورید به خودتان تکیه کنید.»

به‌جز محدودیت‌های داشتن یک شریک، زندگی افراد مجرد کاملاً در اختیار خودشان است. کسی نیست که ناگهان مانع از پیگیری اهدافتان شود. وقتی مجرد هستید ریسک‌پذیری بیشتری دارید و به سمت ماجراجویی می‌روید.

زمان بیشتری برای ارتباط با خودتان خواهید داشت

دکتر دردشتی می‌گوید: «وقتی افراد در یک رابطه هستند، در اغلب موارد می‌گویند خودشان را گم کرده‌اند و به مسئله عمدتاً به دلیل توقف انجام کارها به‌صورت مستقل است.»

وی معتقد است افراد در یک رابطه با خطر از دست دادن رابطه‌شان با خود روبرو هستند زیرا زمان کمتری را صرف تمرکز بر پیشرفت فردی‌شان می‌کنند.

شانس بیشتری دارید که بفهمید از زندگی چه می‌خواهید

دکتر جنی تایتز، روانشناس بالینی و نویسنده کتاب «چطور مجرد و خوشحال باشیم» مجرد بودن را فرصتی می‌داند برای اینکه فرد بفهمد شخصاً از زندگی چه می‌خواهد.

وی تصریح کرد: «زمانی که در یک رابطه نیستیم، واقعاً زمان داریم که بفهمیم چه مسائلی برایمان مهم است و چه چیزهایی ارزش.»

این می‌تواند بهترین سناریوی ممکن باشد

بودن در یک رابطه همیشه هم برای همه انتخاب مطلوب نیست. تایتز می‌گوید: «اگر به سه گزینه فکر کنیم، گزینه اول این است که وقتی مجرد هستید، خوشحال باشید. گزینه بعدی این است که وقتی در رابطه هستید، ناراحت باشید. گزینه سوم این است که وقتی مجرد هستید ناراحت باشید.»

وی در ادامه افزود: «مجرد و خوشحال بودن بهترین گزینه برای کسی است که به دنبال عشق است اما آن را نمی‌یابد.» اگر می‌خواهید واقعاً یک مجرد خوشحال باشید، ذهن آگاهی را تمرین کنید. بخش قابل‌توجهی از شاد بودن به زندگی در زمان حال برمی‌گردد. این مسئله را تمرین کنید تا سایر ابعاد زندگی‌تان نیز غنی‌تر شود.

فرصتی است تا از نظر مالی مسئول شوید

یکی از مسائلی که اغلب به تاهل ربط می‌دهند این است که توانایی هر دو طرف برای به اشتراک گذاشتن مسئولیت‌ها و بار مالی را افزایش می‌دهد. اما کارشناسان می‌گویند مجرد بودن می‌تواند انگیزه شما برای دستیابی به استقلال مالی بیشتر را افزایش دهد.

یاد می‌گیرید که از با خود بودن لذت ببرید

مجرد بودن ضرورتاً به معنای تنها بودن نیست. در واقع به گفته کارشناسان شما می‌توانید قدردان زمان تنهایی خود باشید.

وینتر می‌گوید: «بسیار مهم است که درک کنیم می‌توانیم از گذراندن زمان با خودمان لذت ببریم. رضایت از چنین شرایطی ما را از حس نیاز به تعقیب دیگران آزاد می‌کند.»

بهترین روابط زمانی شکل می‌گیرند که شما بهترین درک را از آنچه می‌خواهید، نیاز دارید و برایتان ارزشمند است، داشته باشید. مجرد بودن این فرصت را به شما می‌دهد که روی همه این موارد تمرکز کنید.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.