ارتباط با ما در

فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی مطرح کرد:

نباید از روس‌ها گلایه کرد

فلاحت پیشه تصریح کرد: ایران به‌جای گلایه باید راهکار ارائه دهد تا به‌وسیله آن منافع ملی کشور حفظ شود.

منتشر شده

جامعه ایرانی- حشمت‌الله فلاحت پیشه، درباره اعتماد به کشور روسیه تأکید کرد: ایران نمی‌تواند درجایی که دنیا سیاسی عمل می‌کند، انتظار داشته باشد برخی از کشورها منافع خود نادیده‌گیرند.

اعضای اوپک در یک‌صد و هفتاد و چهارمین نشست عادی این سازمان که در اوایل خردادماه برگزار شد، بر پایبندی صد درصدی به توافق همکاری اوپک که نوامبر ۲۰۱۶ حاصل‌شده بود، تأکید کردند. بر اساس بیانیه نشست، توافق همکاری کشورهای عضو و غیر عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای کاهش درمجموع روزانه یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه‌ای (یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه اوپک و ۶۰۰ هزار بشکه کشورهای غیر عضو اوپک) همچنان معتبر خواهد بود.

اما روسیه و عربستان سعودی متحدانشان را در افزایش تولید مجاب کردند و بر اساس آمارهای وزارت انرژی روسیه، این کشور تولید خود را از ۴۵.۲۷۶ میلیون تن در ماه ژوئن به ۴۷.۴۲۹ میلیون تن در ماه جولای افزایش داده است. ازنظر تعداد بشکه، تولید نفت روسیه از ۱۱.۰۶ میلیون بشکه به ۱۱.۲۱ میلیون بشکه رسیده است.

این بدان معناست که مجموع افزایش تولید روسیه نسبت به رقم توافق شده در ۲ سال قبل به ۲۶۳ هزار بشکه در روز رسیده است. بدین معنا که در ماه گذشته میلادی تقریباً تمام شرکت‌های روسی تولید نفت خود را افزایش داده‌اند. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه گفته بود، هدف افزایش بیش‌ازحد تولید روسیه «حفظ ثبات بازار (جهانی) نفت در چهارچوب اقدامات مشترک کشورهای عضو و غیر عضو اوپک است.»

ایران که با تحریم‌های آمریکا در اواخر سال میلادی جاری مواجه است، با افزایش تولید مخالف بوده و اعلام کرده است اگر اعضا از سهمیه تولید خود فراتر روند، نقض توافق کاهش تولید خواهد بود. حسین کاظم پور اردبیلی، نماینده ایران در سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک با اشاره به تلاش‌های عربستان و روسیه برای تولید بیشتر نفت و جبران کاهش صادرات ایران گفت که این کشورها بازار نفت را به «گروگان» گرفته‌اند.

این در حالی است که روسیه یکی از معدود کشورهای قابل‌اعتماد ایران در دوران تحریم‌ها بوده و قرار است در آینده نیز باشد، اما با توجه به این روند تولید نفت از سوی کشور روسیه و همراه شدن با عربستان که دشمنی آن با ایران پوشیده نیست، فرصت را برای بهره‌برداری اقتصادی مغتنم دانسته و بنا دارد به‌مانند سال‌های گذشته بار دیگر از این اعتماد و دوستی به نفع خود نهایت استفاده را ببرد.

علاوه براین با توجه به اینکه آمریکا درصدد است کشورهای اروپایی را در خروج از برجام با خود همراه سازد با توجه به این رفتار روسیه به نظر می‌رسد که در آینده نه‌چندان دور این کشور هم به جمع خارج شدگان از برجام خواهد پیوست.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با جامعه ایرانی در رابطه با افزایش تولید نفت از سوی روسیه گفت: کشورها منافع ملی خود را دنبال می‌کنند، بنابراین پیگیری این مسئله از سوی کشور روسیه غیرطبیعی نیست.

وی در ادامه اضافه کرد: تا زمانی که روس‌ها با آمریکایی‌ها مشکل‌دارند و شرایط مشابهی از سوی آمریکا برای آنان و ایرانی‌ها پیش‌آمده است با ایران همکاری می‌کنند. در دنیای امروز تمام کشورها به دنبال منافع ملی خود هستند، البته روس‌ها درباره توان و ظرفیت تولیدی خود جهت در اختیار گرفتن بازار، بیشتر از واقعیت به بزرگنمایی می‌پردازند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در این خصوص اظهار داشت: برخی از کشورها مانند روسیه، عراق، عربستان و … برای در اختیار گرفتن بازار ایران و جایگزینی کشور خود تلاش می‌کنند و این در دنیای امروز روال عادی به‌حساب می‌آید.

فلاحت پیشه دراین‌باره تصریح کرد: ایران به‌جای گلایه باید راهکار ارائه دهد تا به‌وسیله آن منافع ملی کشور حفظ شود.

وی درباره خروج احتمالی روسیه از برجام افزود: روسیه از برجام خارج نمی‌شود و اکنون در میان اعضا بیشترین رابطه را با ایران دارد، ولی همان‌طور که توضیح دادم از شرایط پیش‌آمده استفاده خاص خود را می‌برد که در دنیای امروز امری طبیعی است. زمانی که منافعی وجود دارد کشورها تلاش می‌کنند تا آن را جمع کنند حتی اگر این کار به کشورهای دوست ضرر وارد سازد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره ادامه اعتماد به این کشور تأکید کرد: در عرصه سیاسی اعتماد معنا ندارد و تقابل منافع و تعامل بین دولت‌ها اثرگذار هستند. کشورهایی که بتوانند منافع خود را قوی‌تر پیش ببرند و ضعف کمتری داشته باشند در بیان نظرات هم محکم‌تر هستند. کشور ما نمی‌تواند درجایی که دنیا سیاسی عمل می‌کند انتظار داشته باشیم برخی از کشورها منافع خود نادیده‌گیرند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.