ارتباط با ما در

بیزینس ریپورت مطرح کرد

نگرانی تاجران از ضربه تحریم ایران به بازار نفت

چشم‌انداز بازار نفت به این بستگی دارد که آیا آمریکا و عربستان می‌توانند سیاست تحریمی خود را بدون آنکه ضربه‌ای به روند عرضه نفت جهانی وارد کنند، با موفقیت اجرایی کنند یا خیر.

منتشر شده

جامعه ایرانی– تاجران نفتی طی هفته‌های اخیر بیش‌ازپیش نسبت به تأثیر بالقوه تحریم‌های آمریکا علیه ایران و تأثیر آن بر میزان دسترسی به نفت در پایان سال جاری میلادی نگران هستند.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از بیزینس ریپورت، روند رو به رشد مصرف، محدودیت تولید از سوی اوپک و متحدانش و همچنین افت غیرمنتظره تولیدات در ونزوئلا و برخی کشورهای آفریقایی باعث کاهش ذخایر مازاد نفتی شده است.

تصمیم آمریکا برای اعمال مجدد تحریم‌ها بر صادرات ایران در ماه نوامبر باعث پیش‌بینی قیمت‌گذاری در بازار شده و قیمت آتی نفت را در اوایل ماه می افزایش داد.

اما این قیمت‌ها در پی مداخله برخی اعضای اوپک از جمله عربستان به رهبری روسیه و افزایش تولیدات از ماه می به بعد، تغییر کرد.

قیمت‌ها برای یک بازه زمانی کوتاه‌مدت در اواخر ماه جولای و اوایل اوت با امید به دسترسی کافی به نفت در پایان سال جاری میلادی، کاهش یافت.

طی هفته‌های اخیر اما، به دلیل بروز نشانه‌هایی دال بر اینکه بازده نفتی تگزاس رو به کاهش است و عربستان تولیدات نفت خود را با سرعتی کمتر از آنچه انتظار می‌رفت، افزایش می‌دهد، دسترسی‌ها کاهش یافته است.

تاجران نفتی حال بیش‌ازپیش نگران میزان دسترسی نفت در پایان سال که در روند افزایش قیمت این طلای سیاه بازتاب داشته، هستند.

این نگرانی‌ها زمانی افزایش یافت که نشانه‌های تهدید به تحریم مجدد ایران پیش از اجرایی شدن بر صادرات این کشور اثر گذاشته است.

در حال حاضر تاجران بیشتر نگران کمبود دسترسی به نفت به دلیل تحریم‌ها و همچنین رکود حفاری‌های آمریکا هستند. کاخ سفید خواهان اعمال مجدد تحریم‌های سخت‌گیرانه است اما در مورد حفظ دسترسی نفتی هم نگرانی دارد و نمی‌خواهد به دلیل افزایش هزینه سوخت، آن هم در سال انتخابات، مورد سرزنش قرار گیرد.

عربستان از سیاست‌های سخت‌گیرانه علیه ایران حمایت می‌کند و متعهد شده که کمبود نفت در بازار عرضه را جبران خواهد کرد اما درعین‌حال هم نمی‌خواهد بازار را با عرضه مازاد و در نتیجه افت دوباره قیمت‌ها روبرو کند.

بااین‌حال مدیران صندوق پوشش ریسک معتقدند که باوجود فشار آمریکا بر عربستان برای حفظ تولیدات به منظور پائین نگه داشتن قیمت سوخت، عرضه نفت کاهش و قیمت آن افزایش خواهد یافت.

احتمالاً یک اشتباه محاسباتی صورت گرفته است. اگر بازار آنقدری که تاجران در حال حاضر انتظار دارند، تحت فشار قرار بگیرد، کاخ سفید با همان افزایش قیمتی که سعی در ممانعت از آن دارد، روبرو خواهد شد.

افزایش قیمت‌ها احتمالاً پس از انتخابات ششم نوامبر اهمیت خود را از دست خواهد داد اما به هر حال بالا رفتن قیمت‌ها در هر زمانی هم که باشد باعث انتقاد از سیاست‌های اجرایی ضعیف کاخ سفید و عربستان خواهد شد.

چشم‌انداز بازار نفت به این بستگی دارد که آیا آمریکا و عربستان می‌توانند سیاست تحریمی خود را بدون آنکه ضربه‌ای به روند عرضه نفت جهانی وارد کنند، با موفقیت اجرایی کنند یا خیر.

اکثر تاجران نفتی معتقدند که آن‌ها شکست خواهند خورد و بازار دست‌کم به طور نسبی با کاهش دسترسی نفت مواجه خواهد شد.

یک دیدگاه

یک دیدگاه

  1. اااااااااااااا

    یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ در ۲۲:۴۴

    قیمت نفت بالای ۹۷ دلار میره تا چند ماه دیگه احتمالا قیمت نفت تا ۹۷میره

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.