ارتباط با ما در

رئیس کمیته مسکن کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

بازگشت آرامش به بازار مسکن با اخذ مالیات از خانه‌های خالی/ آخوندی به وظیفه‌اش عمل می‌کرد شاهد افزایش قیمت‌ها نبودیم

شهرام کوسه‌غراوی عضو هیات رییسه کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: وقتی راهکار قانونی گرفتن مالیات بر خانه های خالی توسط مجلس ارائه شد، وزارت راه و شهرسازی ملزم به اجرای آن است.

منتشر شده

جامعه ایرانی کوسه غراوی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: قانون مالیات بر خانه های خالی مصوب مجلس لازم الاجراست و کسی نمی‌تواند برای مجلس تعیین و تکلیف کند.

در ۲۰ شهریورماه رئیس کل سازمان مالیاتی مطرح کرد که طبق قانون، وزارت راه و شهرسازی متولی راه اندازی سامانه و شناسایی آپارتمان‌ها و املاک خالی است اما به تازگی آخوندی وزیر راه وشهرسازی اعلام کرده که این کار از عهده آنها خارج است و در کمیسیون اقتصادی دولت پیشنهاد داده که راه اندازی سامانه به شهرداری ها واگذار شده و درآمد آن نیز به حساب شهرداری ها واریز شود و کرباسیان وزیر وقت امور اقتصادی و دارایی به عنوان رئیس کمیسیون اقتصادی دولت با این پیشنهاد موافقت کرده بود.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که گرفتن مالیات از خانه‌های خالی در چارچوب اصلاحات قانون مالیات‌‌های مستقیم مصوب ۱۳۹۴ و در قالب حکم ماده ۵۴ مکرر آن بار دیگر جنبه قانونی به خود گرفت؛ طبق این ماده، واحدهای مسکونی واقع در شهرهای با جمعیت بیش از یکصد هزار نفر که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور به عنوان «واحد خالی» شناسایی می‌شوند، از سال دوم به بعد مشمول مالیات به نسبتی از مالیات بر اجاره خواهند شد.

به گفته تقوی نژاد رئیس کل سازمان امور مالیاتی، وزارت راه و شهرسازی از اجرای این قانون شانه خالی کرده و قرار است با تغییر قانون مسئولیت آن برعهده شهرداری ها گذاشته شود.

اساسا گرفتن مالیات از خانه های خالی و یا مالیات بر عوایدی سرمایه یکی از راههای افزایش درآمد دولت است و از طرف دیگر یکی از ابزارهای تاثیرگذار برای تنظیم بازار و مقابله با افزایش افسارگسیخته قیمت ها و کم رنگ تر کردن دلالی و سودجویی در بازار مسکن است.

شهرام کوسه غراوی رئیس کمیته مسکن کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی ضمن انتقاد از عدم اجرای قانون توسط وزارت راه و شهرسازی و انداختن توپ به زمین مجلس گفت: مجلس همیشه وظیفه خود را انجام داده است و اگر قرار است اجرا نکردن قانون به مجلس ختم شود این پذیرفته شده نیست و باید مسئولین وزارت راه و شهرسازی پاسخگوی عدم اجرای قانون مصوب مجلس باشند.

وزارت راه و شهرسازی ملزم به اجرای قانون گرفتن مالیات بر خانه‌های خالی است

رئیس مجمع نمایندگان استان گلستان افزود: وقتی راهکار قانونی گرفتن مالیات بر خانه های خالی توسط مجلس ارائه شد،وزارت راه و شهرسازی ملزم به اجرای آن است.این موضوع باید در کشور نهادینه شود که وقتی قانونی توسط مجلس تصویب می‌شود و به دولت ارائه می‌گردد، دولت موکلف است آن را اجرا کند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس ضمن انتقاد از عملکرد دولت در عدم اجرای قوانین و قبول نکردن مسئولیت خود به عنوان مجری قانون،گفت:وقتی اجرا نکردن قانون تبدیل به عادت شود مسلما مسئولیت را گردن دیگران انداختن اولین نتیجه آن است.اینکه وظیفه اجرای قانون باید برعهده شهرداری‌ها گذاشته شود و وزیر سابق اقتصاد بر آن صحه می‌گذارد و می‌گوید باید این قانون دوباره به مجلس وارد شود تا تغییر و تحول بر روی آن ایجاد شود بدین معنی است که مجلس به وظیف خود درست عمل نکرده است.

گرفتن مالیات از خانه‌های خالی می‌تواند تا حد زیادی قیمت‌ها را تعدیل کند

نماینده مردم مینودشت و کلاله و مراوه تپه مطرح کرد: گرفتن مالیات از خانه‌های خالی می‌تواند تا حد زیادی قیمت‌ها را تعدیل کند و آرامش را به بازار مسکن برگرداند. باید شناسایی شود که چه تعداد خانه خالی وجود دارد و از این تعداد چقدر مالیات اخذ شود و با چه مدل باید این طرح اجرا شود که این تکلیفی بود که قوه اجراییه باید به آن عمل می‌کرد.

کوسه غراوی گفت: در کمیته مسکن کمیسیون عمران جلسه ای با سازمان‌های زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی و سازمان مدیریت و بانک‌ها بر سر افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن داشتیم که متاسفانه در آن جلسه هر سازمان و نهاد مسئولیت اجرای قانون را بر عهده دیگری انداخت و هیچ کدام از سازمان‌ها زیر بار پاسخگویی نرفتند که این یک ایراد اساسی و ریشه دار است.

رئیس کمیته مسکن کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد: وقتی نمی‌توانند قانون را به هردلیلی اجرا کنند باید ایرادهای آن قانون را تشریح کنند و راه حلی برای آن ارائه دهند نه اینکه اعلام کنند قانون را اجرا نمی‌کنیم. مردم انتظار دارند قانونی که مصوب شده دقیق اجرایی شود.

کوسه غراوی عنوان کرد: به استناد قانونی که مصوب شده واحدهای مسکونی واقع در شهرهای با جمعیت بیش از یکصد هزار نفر به عنوان واحد خالی شناسایی می‌شوند در سال بعد از شناسایی مشمول مالیات خواهند شد.

چرا کارشناسان مسکن قصاص قبل از جنایت می‌کنند؟

وی افزود: برخی از کارشناسان حوزه مسکن اعتقاد دارند که دریافت مالیات از خانه‌های خالی سبب افزایش قیمت مسکن در سطحی وسیع می‌شود و این مساله در کاهش اشتغال و سرمایه‌گذاری صنعت ساختمان تاثرگذار است؛ این حرف اساسا نادرست است. چرا کارشناسان مسکن قصاص قبل از جنایت می‌کنند؟

کوسه غراوی رئیس کمیته مسکن کمیسیون عمران مجلس در پایان گفت: وقتی هنوز تعداد خانه‌های خالی مشخص نشده و قانونی که مصوب کردیم عملیاتی نشده نمی‌توان در مورد موثر بودن قانون اخذ مالیات بر خانه‌های خالی اظهار نظر کرد. مسلما اگر آقای آخوندی به وظیفه خود عمل می‌کرد امروز شاهد افزایش قیمت در بازار مسکن نبودیم. قانون مصوب مجلس لازم الاجراست و کسی نمی‌تواند برای مجلس تعیین و تکلیف کند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.