ارتباط با ما در

مسئولان حوزه بهداشت و درمان:

شایعه بحران دارو فقط برای فروش بیشتر است

کمال مقدم در ادامه با اشاره به این که به ۵۰۰ داروخانه در خصوص نگران نکردن مردم توضیح داده شد، می‌افزاید: رفتارهای برخی داروخانه‌ها که با ایجاد نگرانی زمینه خرید بیشتر مردم را فراهم می‌کنند، تبعات منفی زیادی در جامعه به دنبال دارد.

منتشر شده

جامعه ایرانی– اواخر هفته گذشته وزیربهداشت از تخصیص ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار ارز با قیمت ۴۲۰۰ تومان با دستور رئیس جمهوری برای حوزه سلامت و درمان خبرداد، حتی پیش از این نیز مسئولان وزارت بهداشت اعلام کردند که تا پایان سال آینده داروهای مورد نیاز کشور خریداری و تأمین شده است اما با این اوصاف همچنان باز هم از گوشه و کنار زمزمه‌هایی در خصوص کمبود دارو در داروخانه‌ها به گوش می‌رسد.
در این میان متصدیان برخی از داروخانه‌ها با هدف سود‌جویی و فروش بیشتر دارو به بیماران به‌طور کاذب القا می‌کنند که همچنان بازار دارو با کمبود مواجه است. به گزارش «ایران»، اعظم داوودی که برای تهیه قرص ویتامین «E» به داروخانه مراجعه می‌کند، می‌گوید: در زمان مراجعه به داروخانه برای تهیه دارو، مسئول فروش، خبر از کمبود این دارو در آینده نزدیک داد و توصیه کرد، بیشتر از نیاز خود خرید کنم. علی محمدزاده هم که چند روز پیش با دفترچه تأمین اجتماعی برای تهیه داروی قلب پدر بیمارش به داروخانه مراجعه کرده بود، از طرف داروخانه به این بهانه که در آینده نزدیک داروی مورد نظر با کمبود در بازار مواجه می‌شود، او را به خرید بیشتر تشویق کرد.
حتی این روزها اکثر سالمندانی که داروهای مکمل می‌خورند نیز نگران کاهش این دارو‌ها در روزهای آینده در بازار هستند و میل به خرید بیشتر، در آنان قوت گرفته است به عنوان مثال فرد سالمندی که برای کاهش و یا درمان دردهای ناحیه زانو و یا حتی ترمیم این ناحیه پس از انجام عمل‌های جراحی نیازمند مصرف قرص‌های مکمل است، این روزها تمایل به تهیه مازاد بر نیاز خود دارد. وجود چنین رفتار‌ها و توصیه‌هایی دربرخی از داروخانه‌های کشور و ایجاد نگرانی بی‌مورد در جامعه سبب می‌شود بسیاری از مردم اقدام به خرید داروهایی از قبیل مسکن‌ها، آنتی بیوتیک‌ها ، ویتامین‌ها و… کنند و به قولی در خانه این داروها را انبار کنند، جالب اینجاست که ممکن است به هیچ عنوان هم این داروها استفاده نشوند، این در حالی است که همین خریدهای بی‌مورد، خود عاملی می‌شود در جهت کمبود دارو در کشور که تبعات جبران ناپذیری را هم به دنبال خواهد داشت.
دبیرانجمن داروخانه داران کشور در این باره به «ایران» می‌گوید: روز جمعه در همایش انجمن داروسازان اعلام شد که در این برهه از اقتصاد کشور باید با مردم سازگاری داشت و در امر درمان نگرانی آنان را کاهش داد خوشبختانه هم‌اکنون به هیچ عنوان مشکل دارویی نداریم و در خصوص برخی داروهای کمیاب هم جای نگرانی نیست زیرا کسری‌ها ثبت و سفارش داده شده و بزودی‌ مشکل تأمین این نوع دارو‌ها بر طرف خواهد شد.
دکترکمال مقدم در ادامه با اشاره به این که به ۵۰۰ داروخانه در خصوص نگران نکردن مردم توضیح داده شد، می‌افزاید: رفتارهای برخی داروخانه‌ها که با ایجاد نگرانی زمینه خرید بیشتر مردم را فراهم می‌کنند، تبعات منفی زیادی در جامعه به دنبال دارد. به گفته او به میزان کافی برای تولید دارو، مواد اولیه در بازار وجود دارد، در خصوص داروهای خارجی هم ثبت نام جهت تهیه دارو از خارج از کشور انجام شده و با ارز ۴۲۰۰ تومانی بزودی وارد کشور می‌شوند.

نظارت بر رفتار داروخانه ها

او در زمینه نحوه برخورد با داروخانه دارهایی که موجب نگرانی می‌شوند تا بتوانند فروش خود را بالا ببرند، توضیح می‌دهد: بحث نظارت بر عملکرد داروخانه داران به عهده سه دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و دانشگاه علوم پزشکی تهران است. در استان تهران، معاونت غذا و دارو و مدیرکل نظارت بر امور داروها، عهده دار برخورد با متخلفان هستند. در وزارتخانه هم بخشی به نام امور داروخانه‌ها وجود دارد که در صورت شکایت شهروندان در این رابطه و وجود هرگونه مشکل، با متخلفین امر برخورد شده و به مسأله رسیدگی خواهد شد. او در ادامه می‌افزاید: در صورتی که وزارتخانه یا دانشگاه رسیدگی را به انجمن داروخانه داران ارجاع دهد ما هم وارد عمل می‌شویم و دکترداروساز یا تکنیسین داروساز را مواخذه و با آنها برخورد می‌کنیم.

ورود هر سه قوه در حوزه تأمین دارو

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو هم با اشاره به این که بالغ بر ۹۸ درصد از اقلام دارویی در کشور توزیع مناسبی دارد به «ایران »می‌گوید: در زمینه ۲ درصد باقیمانده هم به‌صورت مقطعی با کسری مواجه هستیم، در بهترین شرایط در بازارهای دارویی دنیا همیشه ۳۰ تا ۴۰ قلم داروی کمیاب یا نایاب وجود دارد. در حال حاضر در کشور ما هم حدود ۵۰ تا ۶۰ قلم کمبود دارو وجود دارد که در قالب واردات فوریتی یا تولید داخل در حال مرتفع شدن هستند، البته فهرست داروهای کمیاب به صورت مقطعی و سیال است و با توجه به واردات، از فهرست خارج می‌شوند و به جای آنها ممکن است داروهای دیگری جایگزین شود.
به گفته او، در حال حاضر در حوزه دارو با توجه به آمار‌های موجود بحرانی وجود ندارد و با توجه به دستور مستقیم رئیس جمهوری مبنی بر حمایت همه جانبه در این خصوص، پیش‌بینی می‌کنم که تا هفته‌های آتی مشکلات موجود هم رفع شود. او درباره داروخانه‌هایی که مردم را به خرید بیشتر تشویق می‌کنند و به نوعی به نگرانی‌های موجود در سطح جامعه دامن می‌زنند، می‌گوید: به هیچ عنوان حتی نزدیک به بحران دارویی نیستیم، چون از قبل پیش‌بینی‌های لازم در این باره شده بود، از آن جایی که هر سه قوه در این حوزه وارد عمل شده‌اند هیچ نگرانی‌ای بابت کمبود دارو وجود ندارد و با افراد سودجو برخورد عاجل و شدید می‌شود تا مورد عبرت افراد متخلف قرار گیرند.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.