ارتباط با ما در

تایم مطرح کرد

کتاب‌های صوتی بهترند یا کتاب‌های چاپی؟

شما می‌توانید جدیدترین کتاب‌ها را حین تمیز کردن خانه یا رفت‌وآمد گوش کنید. اما آیا گوش کردن به کتاب واقعاً همانند خواندن آن است؟

منتشر شده

جامعه ایرانی– حتی افرادی که عاشق کتاب هستند هم با چالش یافتن فرصتی برای مطالعه مواجه می‌شوند. به همین دلیل بسیاری از آن‌ها به کتاب‌های صوتی روی می‌آورند، یک جایگزین مناسب برای روش قدیمی مطالعه.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از تایم، شما می‌توانید جدیدترین کتاب‌ها را حین تمیز کردن خانه یا رفت‌وآمد گوش کنید. اما آیا گوش کردن به کتاب واقعاً همانند خواندن آن است؟

بث روگوسکی، استادیار آموزش دانشگاه بلومبرگ پنسیلوانیا می‌گوید: «من طرفدار کتاب‌های صوتی بودم اما همیشه آن‌ها را نوعی تقلب می‌دانستم.»

روگوسکی در مطالعه ۲۰۱۶ خود فرضیاتش را به آزمایش گذاشت. یک گروه در مطالعه او به بخشی از کتاب شکست‌ناپذیر گوش کردند و گروه دوم همان بخش را از روی کتاب الکترونیکی مطالعه کردند. او از گروه سوم هم خواست که به طور هم‌زمان کتاب را گوش کنند و بخوانند. پس‌ازآن، از همه شرکت‌کنندگان آزمونی گرفته شد تا مشخص شود هر گروه چه میزان از مطلب را جذب کرده‌اند. روگوسکی می‌گوید: «ما دریافتیم هیچ تفاوت قابل‌توجهی در درک افراد پس از مطالعه، گوش کردن یا مطالعه و گوش کردن هم‌زمان وجود نداشت.»

شماره یک به کتاب صوتی تعلق می‌گیرد؟ شاید. اما روگوسکی در این تحقیقات بجای کتاب‌های کاغذی سنتی، از کتاب‌های الکترونیکی استفاده کرده و شواهدی وجود دارد دال بر اینکه مطالعه از روی صفحه‌نمایش در مقایسه با مطالعه از روی صفحات پرینت گرفته شده، یادگیری و درک مطالب را کاهش می‌دهد. بنابراین این امکان وجود دارد که اگر در این تحقیقات کتاب‌های سنتی کاغذی هم ارزیابی می‌شد، احتمال روش قدیمی مطالعه در صدر قرار می‌گرفت.

اگر متعجب هستید که چرا کتاب‌های چاپی ممکن است بهتر از مطالعه از روی صفحه‌نمایش باشند، جواب این است که چون در مطالعه از روی صفحه‌نمایش نمی‌توانید ارزیابی کنید که تا کجا پیشرفته‌اید. این واقعیت که متون چاپی باعث می‌شوند فرد بهتر جای متن در صفحات را به یاد آورد نیز از جمله دلایل برتری آن نسبت به متون الکترونیک است.

تمامی این موارد  را می‌توان به بحث کتاب‌های صوتی در برابر کتاب‌های کاغذی نیز تعمیم داد چراکه کتاب‌های صوتی نیز همانند کتاب‌های الکترونیکی فضای مطالعاتی که کتاب‌های چاپی دارند را در اختیار خواننده قرار نمی‌دهند.

مسئله دیگر اینکه وقتی از روی کتاب چاپی مطالعه می‌کنید، یافتن بخشی که می‌خواندید و ادامه دادن آن بسیار آسان‌تر از درگیری‌های همین مسئله در هنگام گوش دادن به کتاب صوتی است.

ضمن اینکه اگر برای سرگرمی مطالعه می‌کنید یا به کتاب صوتی گوش می‌دهید – نه برای کار یا یادگیری- تفاوت میان کتاب‌های صوتی و کتاب‌های چاپی مطمئناً اندک است.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.