ارتباط با ما در

نیویورک تایمز تشریح کرد

ترامپ برای مقابله با تهران در شورای امنیت چه برنامه‌ای دارد؟

ترامپ با استفاده از امتیاز ریاست خود قصد دارد بر ایران و فعالیت‌های آن در خاورمیانه متمرکز شود. دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند نگرانی‌شان این است که چنین اقدامی با توجه به نارضایتی از تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای ایران، تنها باعث برجسته شدن شکاف غرب شود.

منتشر شده

جامعه ایرانی– سه هفته دیگر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بر صندلی تکیه خواهد زد که برایش بسیار لذت‌بخش است: صندلی که در پس یک میز جلا داده شده قرار دارد. او کسانی که اطرافش نشسته‌اند را مورد خطاب قرار خواهد داد، به آنهایی که دوستشان دارد پاداش خواهد داد و به آنهایی که ناراحتش کردند بی‌اعتنا خواهد بود.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از نیویورک تایمز، این احیای برنامه تلویزیونی «کارآموز» – برنامه تلویزیونی واقعی آمریکایی که به میزبانی املاک و مستغلات ترامپ برگزار می‌شد و او در ۱۴ فصل اول مجری آن بود اما در پی نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری از آن کناره گرفت و آرنولد را جانشین خود کرد- یا حتی نشستی در کابینه ترامپ نیست. آقای ترامپ ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل که هر ماه به یک کشور اختصاص دارد را بر عهده خواهد گرفت. همین مسئله باعث نگرانی بسیاری در داخل و خارج از دولت آمریکا شده، آنها نگرانند که رئیس‌جمهورشان وضع مسخره و مضحک برنامه تلویزیونی واقعی خود را به عرصه جهانی بیاورد.

ترامپ با استفاده از امتیاز ریاست خود قصد دارد بر ایران و فعالیت‌های آن در خاورمیانه متمرکز شود. دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند نگرانی‌شان این است که چنین اقدامی با توجه به نارضایتی از تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای ایران، تنها باعث برجسته شدن شکاف غرب شود.

انتخاب موضوع ترامپ باعث مخالفت‌هایی از سوی روسیه که گفته تمرکز نشست باید به طور کامل بر توافق هسته‌ای و خروج ترامپ از آن باشد و ایران که ترامپ را متهم به سوءاستفاده از ریاست شورا برای بدگویی درمورد یک کشور کرده، شده است.

مخالفت‌ها تنها محدود به خارجی‌ها نیست. در وزارت خارجه، شورای امنیت ملی و ماموریت آمریکا برای سازمان ملل، به طور خصوصی تردیدهایی درمورد ریاست ترامپ بر بحثی پیچیده با رهبران خارجی که به شدت با روش رسیدگی او به توافق هسته‌ای مخالف بودند، شکل گرفته است.

مقامات آمریکایی این بحث را مطرح کرده‌اند که این نشست را با توجه به حوزه  گسترده‌تری از مسائل یا زمینه‌های مختلف برای کاهش خطر انحراف جلسه برگزار کنند اما مشخص نیست که ترامپ پذیرای این پیشنهاد باشد.

ترامپ از اینکه ریاست انحصاری‌ترین شاخه سازمان ملل در امور صلح و امنیت جهانی را بر عهده گرفته، هیجان‌زده است و به نظر می‌رسد آماده لرزه انداختن به کلوپی است که آخرین باری که آمریکا ریاستش را بر عهده داشت –به مسئولیت باراک اوباما در سال ۲۰۱۴- موضوع انتخابی –مبارزه با تروریست خارجی- مورد پذیرش و استقبال تمامی اعضا قرار گرفت.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز چهارشنبه ترامپ را متهم کرد که از این جلسه برای مقصر جلوه دادن ایران برای ترس‌هایی که آمریکا و مشتریانش در سراسر خاورمیانه ایجاد کرده، استفاده کند. وی متذکر شد که تنها قطعنامه فعلی شواری امنیت درباره ایران، توافق هسته‌ای است.

بر اساس قوانین شورای امنیت ظریف یا حتی حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران می‌توانند در این نشست شرکت کنند و ممکن است مورد خطاب ترامپ قرار بگیرند. مقامات دولت ترامپ می‌گویند غیرمحتمل است که روحانی در این نشست شرکت کند، با این حال او در مجمع عمومی شرکت خواهد کرد.

به گفته این مقامات حتی اگر او در این جلسه شرکت کند، احتمالا ترامپ نشست را پیش از آنکه نوبت سخنرانی ایران برسد، ترک خواهد کرد. و اگر این چنین شود احتمالا ترامپ جای خود را به سفیر آمریکا در سازمان ملل، نیکی هیلی خواهد داد.

هیلی در اینباره گفت: آقای ترامپ مصمم است که از قرار گرفتن ایران در مسیر نظم بین المللی اطمینان حاصل شود. با این حال ما شاهد فعالیت ایران در حوزه‌هایی هستیم که کمکی نمی‌کند، چه در لبنان باشد، چه در یمن یا سوریه.

برخی مقامات ریسک‌های حضور ترامپ در این نشست را مهم نمی‌دانند. پروتکل دیپلماتیک تقریبا تضمین می‌کند که این نشست براساس مجموعه‌ای از سخنرانی‌های چارچوب‌بندی شده برگزار خواهد شد نه بحث آزادی که ترامپ طی آن بتواند وراجی کند یا به رهبران سایر کشورها حمله کند.

برای رئیس‌جمهوری که در روزهای اجرای برنامه تلویزیونی واقعی خود مخالفان را با جمله ساده «تو اخراجی» خاموش کرده بود، سوال این است که اگر نمایندگان ایران و روسیه نخواهند ساکت باشند، او چه واکنشی خواهد داشت؟

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.