ارتباط با ما در

قاسم محبعلی، مدیرکل اسبق خاورمیانه وزارت خارجه در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

ایران می‌تواند در مذاکرات سوریه به روسیه اعتماد کند؟

محبعلی اظهار داشت: بحث اعتماد در روابط بین‌الملل بحثی صوری به‌حساب می‌آید و واقعی نیست. هیچ دولت یا بازیگر بین‌المللی به یکدیگر اعتماد ندارند و ابزار قدرتی که در اختیاردارند طرف مقابل را مجاب می‌کند تا به خواسته‌های طرف مقابل یا تعهدات خود پایبند باشد.

منتشر شده

جامعه ایرانی- قاسم محبعلی، مدیرکل اسبق خاورمیانه وزارت خارجه گفت: روس‌ها در سوریه علاوه بر اینکه دست بالا رادارند یک سیاست چندوجهی را هم دنبال می‌کنند که یکی از وجوه آن همکاری با ایران و ترکیه است و از سوی دیگر با طرف‌هایی مانند آمریکا نیز در حال ارتباط و رایزنی هستند.

نشست سه‌جانبه روسای جمهوری ترکیه، روسیه و ایران روز جمعه در تهران برگزار خواهد شد. پیش از تهران، آنکارا میزبان جلسه فوق بود که با صدور یک بیانیه به کار خود پایان داد. نکته موردتوجه در این گردهمایی‌ها حضور سه کشوری است که یکی از آن‌ها هم در این نشست‌ها حاضر می‌شود وهم اینکه با کشورهای مقابل آن به گفت‌وگو می‌پردازد.

روسیه که یکی از کشورهای حاضر در این جلسه است علاوه بر حضور درنشست آنکارا و تهران (روز جمعه) در همین رابطه با آمریکا و اسرائیل هم به مذاکره می‌پردازد. این در حالی است که آمریکا و اسرائیل بر خروج ایران از سوریه تأکید فروان دارد و ایران هم برای حضور این کشور داخل خاک سوریه دلیلی نمی‌بیند، بنابراین به نظر می‌رسد که بازهم برای اعتماد به کشور روسیه از سوی ایران باید با دیده تردید نگاه کرد.

قاسم محبعلی، مدیرکل اسبق خاورمیانه وزارت خارجه در گفت‌وگو با جامعه ایرانی درباره چگونگی قرار گرفتن مذاکره برای سوریه از سوی سه کشور ترکیه، ایران و روسیه و مذاکره روسیه با آمریکا و اسرائیل درباره سوریه و خروج ایران از این کشور در کنار یکدیگر گفت: روس‌ها در سوریه علاوه بر اینکه دست بالا رادارند یک سیاست چندوجهی را هم دنبال می‌کنند که یکی از وجوه آن همکاری با ایران و ترکیه است و از سوی دیگر با طرف‌هایی مانند آمریکا نیز در حال ارتباط و رایزنی هستند، همچنین با سایر بازیگران منطقه‌ای مانند عربستان و اسرائیل نیز درباره آینده سوریه به گفت‌وگو می‌پردازند.

وی دراین‌باره اضافه کرد: شیوه روس‌ها در حالی چنین است که درصحنه میدانی سوریه دو کشور ایران و ترکیه حضور دارند و در حال حاضر قضیه ادلب مهم‌ترین مسئله‌ای است که باید تکلیف آن مشخص شود، بنابراین فعال شدن مجدد مذاکرات سه‌جانبه ایران- ترکیه و روسیه طبیعی است.

مدیرکل اسبق خاورمیانه وزارت خارجه یادآور شد: موضوعات بعدی در رابطه با آینده سوریه و شرق این کشور، مسئله کردها، حضور آمریکایی‌ها در جنوب سوریه و ساختار آینده سوریه مسائلی است که طرف‌های مختلفی دارد که روس‌ها مشغول رایزنی با آن‌ها هستند.

محبعلی دراین‌باره که آیا این کشورها توانایی حذف آمریکا از صحنه سوریه رادارند، بیان کرد: ممکن است حذف آمریکا نظر ایران یا ترکیه باشد ولی باید دستاوردهای هرکدام از این کارها را سنجید یعنی هر طرف دنبال دستاورد خود از قضیه تحولات میدانی است. بدین معنا که روس‌ها هدف‌های بزرگ‌تری از سوریه را دنبال می‌کنند، بنابراین در چارچوب همان اهداف وارد مذاکره می‌شوند، کشور ترکیه هم به همین منوال پیش می‌رود.

وی درباره اعتماد به کشور روسیه درباره سوریه افزود: بحث اعتماد در روابط بین‌الملل موضوع اصلی به‌حساب نمی‌آید. مسئله چگونگی استفاده هرکسی از ابزار خود است و از طرف مقابل با استفاده از آن‌ها امتیاز می‌گیرند، بنابراین باید دید که ایران و ترکیه چه ابزارهایی را مورداستفاده قرار می‌دهند.

مدیرکل اسبق خاورمیانه وزارت خارجه گفت: روسیه نسبت به ایران و ترکیه بازیگر بزرگ‌تری در میدان بین‌المللی محسوب می‌شود. ایران و ترکیه بازیگر منطقه‌ای هستند، البته هر سه کشور ابزار خود رادارند.

محبعلی در این رابطه اظهار داشت: بحث اعتماد در روابط بین‌الملل بحثی صوری به‌حساب می‌آید و واقعی نیست. هیچ دولت یا بازیگر بین‌المللی به یکدیگر اعتماد ندارند و ابزار قدرتی که در اختیاردارند طرف مقابل را مجاب می‌کند تا به خواسته‌های طرف مقابل یا تعهدات خود پایبند باشد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.