ارتباط با ما در

طیبه سیاوشی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

مجوز بازدید از زندان فشافویه را دریافت می‌کنیم/ حقوق شهروندی و انسانی زندانیان باید رعایت شود

طیبه سیاوشی تاکید کرد: شرایط رفاهی زندانیان به حقوق شهروندی و حقوق بشر و حق انسانی آن‌ها بر می‌گردد و باید رعایت شود.

منتشر شده

جامعه ایرانی نماینده مردم تهران گفت: بحث مهم درباره زندان‌های کشور این است که حقوق زندانیان تا چه حدودی رعایت می‌شود، شرایط به چه صورت است و می‌توان چه کمکی به بهبود شرایط کرد.

وضعیت بسیاری زندان‌های کشور نابسامان است و از استانداردهای دنیا بسیار دور هستند. جمعیت زندانیان به‌اندازه‌ای است که زندان‌ها فضای کافی برای نگهداری آن‌ها را ندارند. در حال حاضر بخش عمده‌ای از زندان‌ها دچار مشکلات و معضلات عمده‌ای هستند که باید فکری به حال آن‌ها نیز کرد.

بسیاری از افرادی که به زندان‌های اوین و فشافویه انتقال پیدا کردند از اوضاع وخیم این زندان‌ها شکایت داشتند. اخیراً گزارشی از زندان فشافویه در شبکه های اجتماعی توسط فردی که برای مدتی کوتاه در این زندان بود منتشر شده است که عمق فاجعه جاکم بر زندان ها و به خصوص زندان های دور افتاده را به تصویر کشید. این گزارش از شرایط بد نگهداری زندانیان، امکانات کم، نبود سرویس بهداشتی و حتی آب آشامیدنی حکایت داشت.

یکی از مشکلات عمده این ندامتگاه، آب شرب آن است. کیفیت این آب در چند ماه گذشته نیز بدتر شده به‌نحوی‌که گفته می‌شود قابل آشامیدن نیست. این موضوع قابل‌قبول نیست که ۱۵ هزار انسان که به‌اندازه جمعیت یک شهر هستند، در چنین شرایطی زندگی کنند. به‌هرحال این افراد به هر دلیلی هم در زندان باشند، باید از حقوق قانونی یک زندانی برخوردار باشند.

طیبه سیاوشی عنایتی، نماینده مردم تهران در گفت‌وگو با جامعه ایرانی از نبود نظارت کافی بر روی زندان‌ فشافویه سخن به میان آورد و گفت: حدود یک ماه پیش گزارشاتی مبنی بر اینکه زندانیان فشافویه علی‌رغم اینکه خیلی از آنان بضاعت مالی ندارند آب را خریداری می‌کنند و قیمت این آب خیلی گران‌تر از بیرون از زندان به فروش می‌رسد. این موضوع را به مجمع نمایندگان تهران منعکس کردیم. مجمع نمایندگان تهران گزارش را بررسی خواهد کرد و به‌زودی مجوز بازدید میدانی از زندان فشافویه را دریافت خواهیم کرد.

مجلس خیلی سخت می‌تواند اجازه ورود به زندان‌های کشور را بگیرد

عضو کمیسیون فرهنگی در ادامه گفت: متاسفانه مجلس خیلی سخت می‌تواند اجازه ورود به زندان‌های کشور را بگیرد به‌طور مثال ما نمایندگان خانم مجلس تقاضای بازدید از زندان اوین را داشتیم و متأسفانه مجوز به ما داده نشد.

سیاوشی افزود: زندان فشافویه هم به همین ترتیب است اما شاید روال کار آسان‌تری در پیش داشته باشیم چون این زندان، سیاسی نیست ولی درهرحال باید منتظر ماند تا مراحل حقوقی و قانونی آن انجام شود.

متأسفانه در مقابل قوه قضاییه باید طوری برخورد کرد که تعامل حفظ شود

نماینده مردم تهران تأکید کرد: متأسفانه در مقابل قوه قضاییه باید طوری برخورد کرد که تعامل حفظ شود. ولی بحث این است که حقوق زندانیان تا چه حدودی رعایت می‌شود، شرایط به چه صورت است و می‌توان چه کمکی به بهبود شرایط کرد و در بودجه ۹۸ چه مواردی برای زندان‌ها لحاظ باید کرد که بازدید میدانی نمایندگان بیشتر از این زاویه خواهد بود تا شرایط رفاهی زندانیان را بتوان یک مقدار تغییر داد.

عده‌ای از نمایندگان درزمینهٔ امکانات زندان‌ها وارد بحث‌ و گفت‌وگو با قوه قضاییه شدند

طیبه سیاوشی عنایتی گفت: یک سری دوستان از این زاویه ورود پیدا می‌کنند که چرا شرایط به این صورت است و وارد بحث‌ و گفت‌وگو با قوه قضاییه شدند؛ یک عده هم دنبال این هستند که شرایط رفاهی را تغییر دهند منتهی پیگیری هر دو مورد برای زندانیان خیلی حائز اهمیت است.

این نماینده مجلس در پایان ضمن تأکید بر ضرورت رعایت حقوق بشر برای زندانیان، گفت: شرایط رفاهی زندانیان به حقوق شهروندی و حقوق بشر و حق انسانی آن‌ها برمی‌گردد و باید رعایت شود. منتهی باید دید که شرایط بازدید به چه صورت پیش خواهد رفت و درنهایت بعدازآن تصمیمات لازم را اتخاذ کرد.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.