ارتباط با ما در

نیوزویک تشریح کرد

چرا چربی شکم خطرناک‌ترین نوع چربی است؟

افرادی که دارای ذخایر چربی بیشتر در اطراف باسن و ران‌ها هستند در مقایسه با کسانی که تجمع چربی بیشتری در اطراف میانه بدن دارند، با خطر کمتر ابتلا به بیماری‌های مزمنی چون دیابت و بیماری‌های قلبی مواجه هستند.

منتشر شده

جامعه ایرانی– ذخیره بیش از اندازه چربی منجر به بیماری‌های مزمن متفاوتی می‌شود. اما برخی نواحی ذخیره‌سازی چربی در بدن بدتر از دیگر نواحی هستند.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از نیوزویک، به طور کلی درصد چربی مطلق بدن زنان بیش از بدن مردان است. معمولا چربی در بدن زنان اطراف پاها، لگن و باسن، همچنین قفسه سینه و بازوها جمع می‌شود. زنان چربی زیرپوستی –چربی که زیر پوست بتوان با نیشگون حس کرد- بیشتری دارند، در حالی که مردان معمولا چربی احشایی بیشتری دارند که درون یا اطراف اندام‌های شکمی ذخیره می‌شوند.

افرادی که دارای ذخایر چربی بیشتر در اطراف باسن و ران‌ها هستند در مقایسه با کسانی که تجمع چربی بیشتری در اطراف میانه بدن دارند، با خطر کمتر ابتلا به بیماری‌های مزمنی چون دیابت و بیماری‌های قلبی مواجه هستند.

چرا چربی دور شکم خطرناک‌تر است؟

چربی مازاد اطراف شکم از نوع چربی زیرپوستی و همچنین از نوع چربی احشایی است که اطراف ارگان‌ها در حفره شکمی قرار دارد و تنها از طریق اسکن‌های پزشکی قابل رویت است. محققان دریافته‌اند که ذخیره بیش از حد چربی احشایی عامل خطر قابل توجهی برای عوارض جانبی متابولیک چاقی از جمله دیابت نوع ۲، کبد چرب و بیماری قلبی است.

سلول‌های چربی در یک شخص سالم می‌توانند رشد کنند و سلول‌های التهابی را به کار بگیرند و به کاهش التهاب کمک کنند و  خود را بازسازی کنند تا رشد سالم بدن ممکن شود. اما بافت چربی مازاد باعث می‌شود این مکانیسم‌ها به خوبی عمل نکنند. و بدن با چربی مازاد در برابر هورمون انسولین –که سطح قند بدن ما را حفظ می‌کند- مقاوم شود.

چربی احشایی سطح آدپیوکین –ماده شیمیایی که منجر به التهاب می‌شود- بیشتری ترشح می‌کند و اسیدهای چرب بیشتری را وارد جریان خون می‌کند. درحالیکه سلول‌های چربی در پاها و لایه‌های زیرپوستی چربی اطراف ناحیه میانی بدن، اسیدهای چربی را بجای وارد کردن در چرخه، در خود ذخیره می‌کنند.

این در حالی است که چربی اطراف لگن و پاها منفعل‌تر هستند و مواد شیمیایی کمتری را در بدن آزاد می‌کنند.

کاهش چربی از طریق رژیم غذایی سالم و ورزش بهترین نتیجه را برای سلامت بدن دارد و نشانه‌های ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.