ارتباط با ما در

حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در گفت‌وگو جامعه ایرانی تشریح کرد:

سایه سنگین تحریم‌ها روی بیمارستان‌‌ها

به گفته یک منبع آگاه بخش قلب بیمارستان میلاد به خاطر عدم تجهیزات عملا از کار افتاده و دیگر جوابگوی بیمارانی که از قشر کارگر و ضعیف هستند نیست. این منبع آگاه گفت: در برخی دیگر از بیمارستان‌ها مانند شهید رجایی بیماران اجازه ندارند بیش از دو بار در این مرکز دیالیز شوند.

منتشر شده

جامعه ایرانیبا تنگ‌تر شدن حلقه تحریم‌ها و نبود زیر ساخت‌های مناسب برای تولیدات دارویی و تجهیزات پزشکی همین طور و نبود تجهیزات بیمارستانی روزگار را برای بیماران و  خانواده‌هایشان سخت کرده است.

در هفته‌های گذشته واردات داروهای خارجی مورد نیاز کشور به سختی انجام می‌شود وتولیدات داخلی بی‌کیفیت باعث عدم تمایل بیماران به جایگزینی داروها و تجهیزات پزشکی خارجی با تولیدات داخلی شده است. این در حالی است که بیمارستان‌های کشور یکی پس از دیگری دچار مشکلات عدیده‌ای از جمله تعطیلی بخش‌های مختلف خود به خاطر نبود امکانات خواهند شد.

به گفته یک منبع آگاه، بخش جراحی بیمارستان میلاد به دلیل کمبود دارو و تجهیزات پزشکی دچار مشکل شده است. خروج یک سری از تجهزات اساسی مورد نیاز جراحی از لیست بیمه‌ها هم مزید بر علت شده است تا این مشکلات برای بیمارستان و بالطبع بیماران بیشتر شود.

این منبع آگاه گفت: بخشی از این مشکل و نارسایی مربوط به تحریم‌ها علیه ایران است و بخش دیگر  به زمان ریاست سعید مرتضوی رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی برمی‌گردد که با سو مدیریت خود عملا منابع تامین اجتماعی را با کمبودهایی جدی مواجه کرده است و ترکش آن اکنون به پیکره بزرگترین بیمارستان سازمان تامین اجتماعی اصابت کرده است.

ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو جامعه ایرانی ضمن تایید تاثیر تحریم‌ها بر واردات دارو و تجهیزات پزشکی گفت: البته بیمارستان میلاد زیر نظر سازمان تامین اجتماعی است ولی حتما بازرسی‌های لازم از آن به عمل خواهد آمد و مشکلات این بیمارستان برطرف خواهد شد.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه افزود: قیمت دارو و تجهیزات پزشکی در کشور نوسانات شدید نداشته و رشد قیمت مجموع سبد دارویی زیر نرخ تورم است. امروز داروی تولید داخل به خوبی تامین می‌شود و کمبودها دارویی کشور در حد استاندارد است و برابری با کمبود دارویی اکثر کشورهای جهان حتی کشورهای بسیار ثروتمند دارد.

حریرچی اضافه کرد: ۹۸ درصد داروی مصرفی کشور در داخل کشور تولید می شود و با تدابیر و اقدامات انجام شده و فعالیت شبانه روزی وزیر بهداشت و خدمتگزاران مردم در حوزه سلامت، هم اکنون کمبود دارو مطابق روال چهار سال گذشته و مشابه کشورهای غربی در حد یک الی ۱.۵ درصد کل داروی مصرفی کشور است.

بعضی داروهای خارجی خارج لیست دارویی وزارت بهداشت است

وی مطرح کرد: بعضی داروهای خارجی که تجویز می‌شود؛ خارج لیست دارویی وزارت بهداشت است و بیمه‌ها طبق مصوبه مجلس نمی‌توانند این داروها را تحت پوشش خود قرار دهند.از پزشکان درخواست می‌کنیم تجویز داروی خارجی انجام ندهند و مردم هم به داروی ایرانی اطمینان کنند و مصرف نمایند.

این سخنان سخنگوی وزارت بهداشت در حالی است که به گفته یک منبع آگاه بخش قلب بیمارستان میلاد به خاطر عدم تجهیزات عملا از کار افتاده و دیگر جوابگوی بیمارانی که از قشر کارگر و ضعیف هستند نیست. این منبع آگاه گفت: در برخی دیگر از بیمارستان‌ها مانند شهید رجایی بیماران اجازه ندارند بیش از دو بار در این مرکز دیالیز شوند.

هرچند حریرچی در این باره گفت: برای بیمارانی که به انجام دیالیز نیاز دارند،شرایط فراهم است و از این بابت هیچ نگرانی خاصی وجود ندارد وهیچ‌گونه کمبودی در دیالیز نداریم.

برخی از داروخانه‌ها از تحویل داروی مورد نیاز بیماران خودداری می‌کنند

اطمینان وزارت بهداشت در حالی است که مشاهدات میدانی از داروخانه‌ها حکایت از آن دارد که تحویل داروی مورد نیاز بیماران به سختی انجام می‌شود و در یک نمونه در داروخانه‌ای متصدی تحویل دارو بعد از گرفتن دفترچه بیمار با یک نگاه سر سری به سرعت می‌گوید: «این دارو را نداریم»که بیمار وقتی چنین جوابی دریافت کرد گفت: «دفترچه را به من تحویل دهید تا پیش پزشک خود رفته و به ایشان بگویم که داروخانه که معرفی کردید این دارو را ندارد.»

پس از آن وقتی چنین عکس العملی از بیمار سر زد متصدی تحویل دارو از بیمار خواست تا دوباره دفترچه را به او تحویل دهد و با نگاه اجمالی به دفترچه گفت: شاید از این نسخه در انبار مانده باشد و بدین ترتیب یک سوم داروی مورد نیاز بیمار را به او تحویل داد و گفت: این آخرین موجودی ما است.

این شرایطی است که این روزها در بسیاری از داروخانه‌ها حکم فرماست و آن چیزی نیست جز «احتکار دارویی». این موضوع بارها تکرار می شود و عملا هیچ واکنشی از طرف وزارتخانه بهداشت و یا تعزیرات حکومتی دیده نمی شود.

هر چند حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت این مسئله را رد کرده و  گفت: وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی، سازمان تعزیرات حکومتی به وظایف خود عمل می‌کنند و با متخلفان به شدت برخورد خواهد شد.

او در پایان گفت: از بیماران خواسته می‌شود کمبود اقلام داروخانه‌ها را به شماره ۱۹۰ اعلام کنند.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.