ارتباط با ما در

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفت‌وگو با جامعه ایرانی تشریح کرد:

راهکار ایجاد تعادل در بازار خودرو

دبیر انجمن خودروسازان ایران تاکید کرد: بیش از نود درصد ثبت نام کنندگان پیش فروش خودرو دلال هستند و پول سرگردان دارند و از این بازار منفعت بردند.

منتشر شده

جامعه ایرانی  نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: زمانی که سود سپرده‌ها را بانک‌ها کم کردند پول‌های سرگردان به سمت بازار‌های مختلف مانند بازار دلار و سکه و مسکن و خودرو آمد و چون بازار خودرو ارزبری دارد سیل این نقدینگی به این سمت سرازیر شد.

از اردیبهشت ماه قیمت خودروها در بازار روند صعودی پیدا کرده است به طوری که در هفته‌های اخیر شاهد رشد عجیب قیمت‌های خودرو در بازار هستیم. قیمت خودرو از زمانی روند افزایشی پیدا کرد که خودرو هم در کنار سکه و ارز به یک کالای سرمایه ای تبدیل شد. بر این اساس بسیاری از مردم و بالطبع دلالان به خودرو به عنوان یک کالایی با هدف حفظ سرمایه در برهه‌ای که ارزش پول ملی روز به روز کاهش پیدا می‌کند نگاه کردند.

این در حالی است که اساسا قیمت‌های فعلی خودروهای تولید داخل به هیچ وجه منطقی و توجیه‌پذیر نیست.

احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفت‌وگو با جامعه ایرانی درباره دلایل افزایش بی‌سابقه قیمت خودرو گفت: بالاخره قیمت هر کالایی را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند یعنی اگر عرضه زیاد شود قیمت پایین می‌آید و اگر عرضه کم شود قیمت افزایش پیدا خواهد کرد. بر عکس این اصل هم وجود دارد وقتی متقضایان هجوم برای خرید کالا می‌آورند قیمت افزایش پیدا خواهد کرد و اگر هم عقب نشسته و کم خریداری کنند یعنی تقاضا کم شود قیمت پایین خواهد آمد این یک اصل اقتصادی است و کسی منکر آن نیست.

نعمت بخش افزود: بنده در خرداد ماه یک نامه به وزیر صمت نوشتم که این اصل را برای ایشان یادآوری کردم و تذکر دادم که خودرو سازها در سال ۹۵ نسبت به ۹۴ چهل درصد افزایش تولید داشته‌اند؛ در سال ۹۶ نسبت به ۹۵ پانزده درصد و در دو ماه اول امسال نسبت به دو ماه اول سال گذشته هم ۳۱ درصد افزایش تولید داشته‌اند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران افزود: این نامه در حالی به آقای وزیر نوشته شد که این وضعیت از اردیبهشت ماه به وجود آمد و هرروز هم بدتر می‌شود. پس خودروساز تولید خود را کم نکرده است و این قصد را نداشت که عرضه را کم کند تا قیمتبالا برود. از طرفی زمانی که سود سپرده‌ها را بانک‌ها کمتر کردند پول‌های سرگردان به سمت بازارهای مختلف مثل بازار دلار و سکه و مسکن و خودرو که در آن ارزبری وجود دارد سرازیر شد.

چون بازار خودرو ارزبری دارد سیل این نقدینگی به سمت آن سرازیر شد

وی ادامه داد: چون بازار خودرو ارزبری دارد سیل این نقدینگی به سمت آن سرازیر شد و به محض اینکه یک سایت خودرو ساز برای پیش فروش باز شود، کسانی که از این بازار ذی نفع شدن و منفعت برده‌اند هجوم می‌آورند و پیش خرید می‌کنند. حدود یک ماه و نیم پیش بود که گروه بهمن تعداد ۲۷۰ دستگاه مزدا ۳ را می‌خواست به فروش برساند و حدود دویست و پنجاه هزار نفر به سایت مراجعه کردند که تقریبا به ازای هر هزار نفر یک نفر موفق به ثبت نام شد.

نعمت بخش در پاسخ به این سوال که با این شرایط راهکار کاهش قیمت خودرو چیست، گفت: تنها راه این است که از تجربه دهه هفتاد استفاده کنیم.که طبق نمودار در نامه‌ای که به آقای وزیر نوشته شد می‌توان از این تجربه استفاده کرد.

نعمت بخش اضافه کرد: در دهه هفتاد زمان آقای رفسنجانی هم همین اتفاق افتاد و در واقع با این فرمول مشکل را حل کردیم. اگر اجازه دهند خودرو به حاشیه بازار فروش برود تمام این تقاضای کاذب و پول‌های دلالی کنار خواهد رفت. یعنی اگر گروه بهمن اعلام می‌کرد که پیش فروش مزدا ۳ را شروع کرده ولی زمانی که نوبت تحویل شد؛ بابت پول واریزی یک سود مشارکت خواهم داد ولی بازار را بررسی خواهیم کرد و هر چقدر که قیمت مزدا ۳ در بازار باشد؛ همان را مبنا قرار داده و مابقی را از خریدار خواهیم گرفت؛ مطمئن باشید بیش از نود و هشت درصد تقاضا کنار می‌رفت.

دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره به نامه‌ای که در همین راستا به وزیر صنعت و معدن نوشت گفت: بدین ترتیب خریداران خودرو به راحتی می‌توانند خرید کنند و سایت پیش فروش به این ترتیب سریع بسته نخواهد شد.

 

بیش از نود درصد ثبت‌نام کنندگان دلال هستند و پول سرگردان دارند

وی درباره اینکه با این حساب این شرایط به نفع خودرو ساز خواهد بود، گفت: به این سوال این طور باید پاسخ گفت که بیش از نود درصد ثبت نام کنندگان دلال هستند و پول سرگردان دارند و از این بازار منفعت بردند و موفق‌تر هستند تا یک فرد عادی که می‌خواهد ثبت نام کند چرا؟ برای اینکه فرد عادی که برای اولین بار می‌خواهد خودرو خرید کند به سایت خوروساز مراجعه می‌کند و می‌بیند سایت بسته است و دیگری ممکن است که هر سه سال یکبار بخواهد خودرو خود را عوض کند به سایت خورو ساز مراجع می‌کند و می‌بیند پیش فروش نمی‌شود ولی کسی که از این بازار منفعت برده مرتب سایت را چک می‌کند که کی ثبت نام می‌کنند. بدین ترتیب آن ‌هایی که مرتب تعقیب می‌کنند حتی به نظر می‌رسد که فرم‌های پیش خرید را هم قبلا پر کرده‌اند؛ به محض اینکه سایت باز می‌شود دکمه را می‌زنند و مبلغ پیش پرداخت را انتقال می‌دهند و راحت‌تر از فرد عادی که تجربه کمی دارد ثبت نام می‌کنند.

اگر اجازه داده شود که بازار خودرو در حاشیه فروش برود تمام تقاضای کاذب کنار خواهد رفت

نعمت بخش مطرح کرد:اگر اجازه داده شود که بازار خودرو در حاشیه فروش برود تمام تقاضای کاذب کنار خواهد رفت و خریدار واقعی ثبت نام انجام خواهد داد و در این صورت چون تقاضا کم می‌شود قیمت‌ها تعدیل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: حداقل این موضوع این است که به جای اینکه دلال این سود کلان را برداشت کند خود خودروساز سود را برداشت می‌کند البته سود برداشتی خودروساز به دلیل تعدیل شدن قیمت خودرو به مراتب اختلاف کمتری خواهد داشت. با این شرایط خودروساز از زیان دهی خارج می‌شود.

شرکت‌های خودروسازی سود آور نیستند

نعمت بخش ادامه داد: شرکت‌های خودروسازی سود آور نیستند و این در حالی است شورای رقابت برای مدت سه سال اجازه ۱۲ درصدی افزایش قیمت را به خودرو سازان داده است در صورتی که اقلام مصرفی طبق جدول زیر افزایش قیمت حدود هشتاد درصد داشته است. به همین خاطر شرکت خودروسازی ضرر کردند به طور مثال سایپا در مجمع عمومی خود ۱۷۰۰ میلیارد تومان زیان کرد و یا ایران خودرو برای هر سهم  ۶ ریال سود تقسیم کرد.

وی در پایان با اشاره به اینکه به جای بهره بردن دلال‌ها از سود فروش خودرو بهتر است کارخانه‌های خودروسازی ما سود برداشت کنند، گفت:وقتی سود فروش خودرو به جای جیب دلالان به داخل کارخانه وارد شود آن ها می‌توانند بدهی هزینه قطعه سازها  را پرداخت کنند و از تعطیلی آن‌ها جلوگیری و اشتغال موجود را حفظ نمایند. بدین ترتیب با تقویت بنیه مالی خودروسازها توسعه محصول در دستور کار قرار می‌گیرد و در پایان سال مالیات سود شرکت را به دولت پرداخت می‌کنند درحالی که هیچ کدام از دلالان مالیات سود بدون زحمت را به دولت پرداخت نمی‌کنند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.