ارتباط با ما در

عبداله سامری نماینده خرمشهر در گفت‌وگو با جامعه ایرانی تشریح کرد

راهکار مقابله با غارت مواد غذایی توسط عراقی‌ها

منتشر شده

جامعه ایرانی  عبدالله سامری نماینده خرمشهر گفت: باید مانند عراقی‌ها تعرفه‌های وارداتی را برای عراق بیشتر کنیم و مجوز‌های ورود به کشور را برای شهروندان عراقی سخت‌گیرانه‌تر کنیم.

با افزایش نرخ ارز در ایران و کاهش ارزش پول ملی بازار محصولات ایرانی برای عراقی‌ها جذاب شده چراکه می‌توانند با نرخ‌های پایین‌تر مواد خوراکی را خریداری کنند و به همین دلیل اکنون عراقی‌ها بیش‌ازپیش در خوزستان و استان‌های مرزی مشغول خرید هستند.

فعالان اقتصادی معتقدند برخی از این مسافران که از مرز‌های غربی و شرقی وارد کشور می‌شوند نه‌تنها توریست نیستند، بلکه در طول چند ساعت تمام مواد خوراکی و کالا‌های اساسی شهر‌های مرز‌نشین را خریداری و از مرز خارج می‌کنند.

خروج مواد خوراکی بدین شکل از کشور نوعی غارت محسوب می‌شود و نه فرصتی برای صادرات. زیرا وقتی از استرالیا، برزیل و سایر کشورها به‌سختی دام با ارز آزاد وارد می‌شود به‌راحتی اجازه صادرات آنها با ریال ارزان‌قیمت از کشور خارج شود و در اختیار عراقی‌ها قرار گیرد. این در حالی است که عراق تعرفه واردات کالاهای ایرانی را به عراق ۳ برابر افزایش داده است.

عبدالله سامری نماینده خرمشهر و عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی ضمن انتقاد از مدیران و مسئولان حاکمیتی گفت: در رابطه با مرز شلمچه طرف عراقی علیه تجار و بازرگانان ایرانی تعرفه ورود کالا را بالابرده است و ما عملاً هیچ‌گونه برنامه‌ای نسبت به این قضیه نداریم.

مجلس در حال حاضر برنامه‌ای برای تعرفه‌ها نمی‌تواند داشته باشد

سامری افزود: مجلس در حال حاضر برنامه‌ای برای تعرفه‌ها نمی‌تواند داشته باشد زیرا تعرفه‌ها را غالباً وزارتخانه‌های مربوطه بالا می‌برند. باید هرچه سریع‌تر با عراقی‌ها مذاکره کنیم و جلسه‌ای بین وزرای مربوطه دو کشور برگزار کرد. قطعاً طرف عراقی مشکلی برای مذاکره ندارد اما متأسفانه وزرای ما خواب تشریف دارند و خبر از مشکلات و معضلات ورود عراقی‌ها و خرید کالاهای اساسی کشور را ندارند.

نماینده خرمشهر گفت: در جلسه که با وزیر امور خارجه کشور داشتیم در ارتباط با موضوع شلمچه صحبت‌های زیادی‌ شد و در این جلسه از وزیر امور خارجه خواستم زمانی برای ملاقات وزیر اقتصاد عراق تعیین کند تا خود شخصاً به بغداد سفر کنم و از نزدیک رایزنی در این مورد داشته باشم چون وزرای ما پیگیر این قضیه نیستند.

وی اضافه کرد: اگر بستر ملاقات با وزیر اقتصاد عراق محیا شود به ایشان خواهیم گفت که تعرفه‌های ایران برای ورود نیروهای شما، اتباع شما، شهروندان شما بسیار پایین است شما هم در مقابل ما این سیاست را اتخاذ نمایید؛ چه دلیلی دارد که تعرفه‌های واردات کالاهای ایران را سه برابر افزایش دادید؟

این عضو کمیسیون انرژی مجلس تأکید کرد: اگر فرصت ملاقات با وزیر اقتصاد عراق محیا نشود احتمال دارد طی هفته آینده خودمان دست‌به‌کار شویم. متأسفانه امروز وزیر اقتصاد نداریم و مسائل را باید فقط از طریق وزرای جهاد کشاورزی و صنعت و معدن پیگیری کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: کشور با ارز بالا دامی را که برای مصرف داخلی هست وارد می‌کند و با ریال ارزان‌قیمت به دست عراقی‌ها و سایر همسایگان خارج می‌کند که این موضوع فقط بی‌فکری و سو مدیریت مسئولان را نشان می‌دهد، مجلس به‌شدت پیگیر این جریان است.

باید مانند عراقی‌ها تعرفه‌های وارداتی و گمرکی را افزایش دهیم

وی گفت: اگر مذاکرات با عراقی‌ها جواب نداد باید مانند عراقی‌ها تعرفه‌های وارداتی و گمرکی را افزایش دهیم تا بیشتر از این ارزش پول ملی خود را کاهش ندهیم.

سامری نماینده خرمشهر ادامه داد: باید جلسه‌ای در شهر خرمشهر با اتاق بازرگانی، صنعت و معدن و تجارت و مدیرکل صنعت و معدن استان برگزار کنیم و راهکارهای مختلف را برای مقابله با این موضوع بررسی کنیم زیرا منطقه آزاد هستیم و مناطق آزاد درزمینهٔ صادرات توفیقات کمتری داشته‌اند.

سامری نماینده خرمشهر و عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان ضمن انتقاد از سو مدیریت مسئولین گفت: در حوزه تصمیم‌گیری ابتدا باید تمامی جوانب بررسی شود بعد با همفکری تمامی نهادها تصمیم اتخاذ شود ولی امروز این اصل رعایت نمی‌شود و بدون فکر کار انجام می‌دهیم و همه افراد را درگیر می‌کنیم مانند قضیه ثبت سفارش که پیش آمد و تمام  گمرکات را درگیر کرد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.