ارتباط با ما در

فرج الله رجبی عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

سیاست‌ وزارت راه، تعطیلی خطوط هوایی است

رجبی نماینده شیراز تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی اساسا معتقد به مدیریت در حوزه های مسئولیتی خود نیست.

منتشر شده

جامعه ایرانی – فرج‌الله رجبی عضو کمیسیون عمران مجلس و نماینده شیراز گفت: با توجه به گران‌ شدن قیمت بلیط هواپیما حتما خطوط هوایی تعطیل خواهند شد مگر اینکه قیمت ها را کاهش دهند تا تعادل در بازار عرضه و تقاضا ایجاد شود.

سازمان هواپیمایی طی بخش‌نامه‌ای نرخ جدید را برای هزینه‌های ارزی‌ ایرلاین‌ها ابلاغ کرد.به این ترتیب شرکت‌های هواپیمایی برای دریافت نرخ ارز راهی سامانه سنا شدند؛ سامانه‌ای که نرخ ارز آن برای ایرلاین‌ها در مرز ۹۰۰۰ تومان یعنی بیش از دو برابر رقم قبلی تعیین می‌شود.

درچنین شرایطی شرکت‌های هواپیمایی که بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی حدود ۶۰ درصد از هزینه‌های خود را با ارزهای خارجی انجام می‌دهند، چاره‌ای جز افزایش قیمت بلیت خود ندارند.

این افزایش قیمت بلیط که گاها تا دوبرابر قیمت قبلی خود رفت باعث شد که مسافرانی که قصد استفاده از ایرلاین های داخلی را داشتند عملا از تصمیم خود منصرف شده و ناوگان دیگری سفر خود را ادامه دهند که در نتیجه باعث بوجود آمدن صندلی‌های خالی در پرواز های داخلی شد و علاوه بر این موضوع سه شرکت کی.ال.ام،‌ برییتیش ایرویز و ایرفرانس نیز به دلیل کاهش قدرت خرید مردم به سرعت بازار هوایی ایران را ترک کردند.

تمامی این موارد باعث شد که در سفرهای هوایی ریزش مشتری فاحشی رخ دهد که عملا به فلج شدن فعالیت ایرلاین‌های داخلی منجر شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که دستور مسوولان وزرات راه و شهرسازی مبنی بر گرانفروشی بیشتر از تاثیر افزایش قیمت دلار بر روی بلیت‌ها بوده است.

اگر عرضه بیش از تقاضا باشد در ماه‌های آینده شرکت‌های هواپیمایی به سمت این می‌روند که خدمات خود را افزایش دهند و یا قیمت تمام شده را تا حد ممکن به کاهش برسانند.‌ تا دو سه ماه آینده مشخص خواهد شد که چند درصد از مردم توان خرید بلیت هواپیما با قیمت های واقعی را دارند.

فرج‌اله رجبی نماینده شیراز و عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی ضمن انتقاد از رویکرد افزایش قیمت بلیط توسط وزارت راه و شهرسازی این اقدام را عبث خواند و گفت: اگر افزایش قیمت بلیط کار درستی بود منجر به خالی شدن فرودگاه‌ها و صندلی پرواز ها نمی‌شد. در بازار باید توجه به عرضه و تقاضا داشت مسلما اگر در عرضه گرانی به وجود آید تقاضا کم خواهد شد و با این شرایط به وجود آمده خطوط هوایی تعطیل خواهند شد یا قیمت به حدی برساند که با تقاضا همخوانی داشته باشد.

مجلس با وزارت راه و شهرسازی مشکل دارد

رجبی از مشکلات وزارت راه و شهرسازی سخن به میان آورد و گفت: مجلس با وزارت راه و شهرسازی مشکل دارد زیرا که اساسا معتقد به مدیریت در حوزه‌های مسئولیتی خود نیست. آیا وزارت راه و شهرسازی نمی‌تواند با نگاه به وجه بین المللی کشور که باید حفظ شود مشکلات ارزی به وجود آمده برای ایرلاین های داخلی و خارجی را برطرف کند؟ جواب این سوال مسلما مثبت است.

عضو کمیسیون عمران مجلس اضافه کرد: پس نقش حاکمیتی که دائما از آن صحبت می‌کنیم کجاست؟ جای این نقش حاکمیتی اینجاست وزارت راه و شهرسازی باید به این موضوع ورود پیدا کرده و مدیریت کند و سعی کند طرف‌های ذینفع را سر یک میز نشانده و جمع بندی عادلانه ای داشته باشد تا فشار کمتری برروی مردم وارد شود و شرکت‌های داخلی هم ورشکستگی نجات پیدا کنند. این در حالی است که به نظر می‌رسد در حال حاضر سیاست وزارت راه و شهرسازی با رویکردی که پیش گرفته است به تعطیلی کشاندن خطوط هوایی است.

وی ضمن گلایه از عملکرد بی‌مسئولانه وزارت راه و شهرسازی گفت: متاسفانه ورود به این ماجرا برای مجلس غیر ممکن شده است زیرا که وزارت راه و شهرسازی رفتاری دارد که در مسائل خیلی پیچیده با یک پاسخ ساده از خود رفع مسئولیت و تکلیف می‌کند و این کار را برای نمایندگان مردم که پیگیر اوضاع نابسامان صنعت هوایی کشور هستند غیر ممکن می‌کند.

این عضو کمیسیون عمران با اشاره به اینکه این شرایط در زمانی اتفاق افتاد که هنوز بنزین سفید تحریم نشده است، افزود: اگر هر چیزی را به حال خود رها کنیم حتما به بدترین نقطه خواهد رسید؛ اصولا وقتی به امور حاکمیتی در حکومت اهمیت می‌دهیم شامل حال رفع مشکلات هم می‌شود. اگر در این شرایط که تحریم بنزین سفید اعمال نشده است بازار به این بی‌ثباتی رسیده باید بعد از اعمال تحریم منتظر شرایط بدتر از این هم باشیم.

خروج ایرلاین های بزرگ از ایران

رجبی ادامه داد: امروز فقط بحث اقتصادی مشکلات شرکت‌های هواپیمایی نیست بلکه بحث آبروی بین المللی کشور است. همین طور که می‌بینیم سه شرکت بزرگ بین المللی کی.ال.ام،‌ برییتیش ایرویز و ایرفرانس از کشور خارج شدند که خود چهره کشور را در عرصه بین المللی خراب می‌کند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: بحث تحریم در صنعت هوایی نمود بارزتری دارد ولی نباید از دوعامل تاثیرگذار دیگر که مدیریت و بروکراسی اداری است در این حوزه غافل شد. در بخش مدیریت کشور باید به این سوالات پاسخ داد که چه کردیم و چه می‌کنیم و نقش حضور ما در این جا چیست و در بحث بروکراسی اداری پیچیدگی‌های خود را دارد که فشار بر روی مجموع عملکرد در هر حوزه‌ای می‌آورد.

وزارت راه و شهرسازی امروز باید نقش مدیریتی خود را به درستی انجام دهد

وی اضافه کرد: وزارت راه و شهرسازی امروز باید نقش مدیریتی خود را برای حل مشکلات شرکت‌های هواپیمایی به درستی انجام دهد تا ماجرا تعدیل شود و تحت کنترل قرار گیرد و گرنه شرکت‌های هواپیمایی به زودی ورشکست خواهند شد.

رجبی در پاسخ به این سوال که راهکار مجلس برای حل مشکلات به وجود آمده درصنعت هوایی چیست،گفت: مجلس یک گام بعد از دولت است؛ ابتدا دولت باید تصویر روشنی از وضعیت فعلی خود دهد بعد مجلس در آن راستا می‌تواند بررسی‌های ممکن را انجام دهد.اینکه قرار است با تحریمی روبرو شویم که تمامی زیر ساخت‌های ما را مورد حمله قرار خواهد داد باید دید دولت چه راه مقابله‌ای برای آن درنظر گرفته است.

عضو کمیسیون عمران مجلس در پایان ضمن تاکید بر اینکه ابلاغیه سازمان هواپیمایی جواب نمی‌دهد و باید توافقی برای ادامه حیات ناوگان حیاتی ممکن شود گفت: بحث عرضه و تقاضا به سمتی در حال حرکت است که نشان از کاهش قیمت بلیط دارد منتهی وزرات راه و شهر سازی مدیریت نمی‌کند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.