ارتباط با ما در

آقاپورعلیشاهی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

لازمه بهبود اقتصاد، افزایش اعتماد مردم به‌ نظام است

معصومه آقاپور علیشاهی نماینده شبستر تاکید کرد: مردم از اختلافات خسته شدند ما باید باهم مهربان باشیم و همدیگر را دوست داشته باشیم و به یکدیگراحترام بگذاریم و بدانیم که مردم در کنار مسئولین ایستادند و مسئولین برای مردم هستند نه مردم برای مسئولین.

منتشر شده

جامعه ایرانی آقاپور علیشاهی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: هر مدیر دیگری هم که جای مدیران فعلی بود حتی اگر عصای حضرت موسی را هم داشت نمی‌توانست مشکل صندوق‌های بازنشستگی را برطرف کند.

اقتصاد ما در برهه زمانی اخیر دچار نوسانات شدیدی شد که  به اعتقاد برخی از صاحب‌نظران این نوسانات ناشی از سوء مدیریت مسئولین اجرایی و مدیران دولتی است. این عده معتقدند دولت با افزایش نقدینگی و چاپ پول باعث افزایش تورم در کشور شد اما این نکته را نباید فراموش کرد که دولت برای حل کردن موضوع مطالبه مردم از مؤسسات مالی غیرمجاز نقدینگی را افزایش داد. در نقطه مقابل منتقدان دولت، عده‌ای هستند که می‌گویند دلواپسان آدرس غلطی در مورد شرایط اقتصادی فعلی می‌دهند و قصد فریب مردم را دارند و می‌گویند که مسئول تمامی این شرایط بحرانی دولت است.

به‌هرحال خروج آمریکا از برجام و دست داشتن مخالفان تندرو دولت در برهم زدن بازار اقتصادی، نقش عمده‌ای در نوسانات شدید اقتصادی داشت.

باید توجه کرد که این برهم زنندگان ثبات بازار اقتصادی که به تعبیری دولت پنهان نام‌گذاری می‌شوند باعث شروع اعتراضات مردمی شدند و جرقه این اعتراضات از مشهد زده شد. آن‌هایی که دلارهای کشور را در اربیل عراق و افغانستان به فروش گذاشتند.

کالاهای قاچاق دولت پنهان که مهدی کروبی از اسکله‌های نامرئی وارد کشور می شدند و به تعبیر محمود احمدی‌نژاد توسط برادران قاچاقچی؛ ضربه‌های شدیدی به اقتصاد کشور وارد کرد چراکه اقلام قاچاقی که از اسکله‌های جنوبی و شمالی و همین‌طور حتی از برخی فرودگاه‌ها وارد کشور می‌شود باعث کاهش و توقف تولید داخلی شد.

متأسفانه این سیکل معیوب همچنان ادامه دارد و رانت‌هایی که توسط دولت‌های موازی و پنهان داده می‌شود به تشدید بحران اقتصادی دامن زده است. از این رو اینکه تمام تقصیرات را بر عهده دولت گذاشته شود؛ منصفانه و کارشناسی نیست.

معصومه آقاپور علیشاهی نماینده شبستر و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی ضمن انتقاد از مقصر جلوه دادن دولت به‌عنوان مسبب نوسانات شدید اقتصادی کشور، گفت: امروز شرایط اقتصادی خاص را سپری می‌کنیم که عوامل زیادی باعث به وجود آمدن این بحران شد که این عوامل به دودسته قابل‌کنترل و غیرقابل‌کنترل تقسیم می‌شود. عوامل قابل‌کنترل یا به عبارتی داخلی؛ مدیریت‌ها هستند اما عوامل غیرقابل‌کنترل یا به‌اصطلاح خارجی رفتار بازار و شرایطی که در جامعه حاکم است.

نماینده مردم شبستر گفت: متأسفانه در بخش اقتصادی یک سری از جناح‌های سیاسی واردشده است که باعث صف‌آرایی‌ها و چنددستگی در سیاست‌های اقتصادی شد و بخش عمده‌ای از مشکلات کنونی را به وجود آورد.

شرایط موجود محصول سیاست‌های بیست سال گذشته است

آقا پور تأکید کرد: در رابطه با عوامل قابل‌کنترل که مدیریتی هستند نتوانستیم استراتژی خاصی را طرح‌ریزی کنیم؛ از طرفی هم یک سری شرایط وجود داشت که محصول سیاست‌های بیست سال گذشته بود؛ اما امروز بحث صندوق‌های بازنشستگی؛ سپرده‌گذاری، سازمان‌های تأمین اجتماعی بدهی‌های که دولت به صندوق‌ها دارد و نمی‌تواند پرداخت کند و پروژه‌های نیمه‌تمام و… عواملی هستند که بین سال ۹۶ تا ۹۷ موضوع نوسانات اقتصادی را تشدید کردند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: در برخی عوامل داخلی ۱۰ تا ۳۰ درصد مدیریت تأثیرگذار است مانند بدهی‌های سال ۸۹ صندوق بازنشستگی و بانک‌ها که پرداخت نشد و هرروز حجم این بدهی‌ها  به علت رکود اقتصادی اضافه شد؛ هر مدیر دیگری هم که جای مدیران فعلی بود حتی اگر عصای حضرت موسی را هم داشت نمی‌توانست مشکل صندوق‌های بازنشستگی را برطرف کند، باید دنبال یک سری راه‌حل برای این موضوع باشیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در بحث ورودی به سازمان تأمین اجتماعی در بهترین شرایط روال این است که ۲۰ نفر واردشده و ۱ نفر بازنشسته شود اما هر روز شاهد این هستیم که این شرایط کمتر می‌شود؛ سال گذشته ۶ نفر وارد می‌شدند که ۱ نفر آن‌ها بازنشستگی می‌گرفت اما جدیداً این آمار به ۴ نفر رسیده است یعنی از نقطه سربه‌سر هم گذر کرده است که نشانه خوبی نیست.

اقتصاد سیاسی و سیاست اقتصادی

این عضو اصلاح‌طلب کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: متأسفانه در کشورهای درحال‌توسعه علی‌الخصوص ایران اقتصاد سیاسی داریم  ولی در کشورهای توسعه‌یافته سیاست اقتصادی دارند؛ این دو واژه خیلی تفاوت باهم دارند. سیاست هرروز دستخوش تغییرات است درحالی‌که اقتصاد نمی‌تواند از این تغییرات داشته باشد و باید ثبات و پایداری خود را حفظ کند.

آقاپور علیشاهی ادامه داد: پس عملاً اقتصاد نمی‌تواند منطبق بر سیاست باشد؛ وقتی‌که یک مؤلفه‌ای به اقتصاد تحمیل می‌شود؛ خورد خواهد شد و تا بخواهد خود را بازسازی کند بین دو تا پنج سال طول خواهد کشید تا به شرایط قبل از اعمال تحمیل مؤلفه برگردد. در اقتصاد سیاسی وضع به همین‌گونه است و در این نوع اقتصاد شاهد نوسانات الکترو کاردیو گرافی یا همان نوسانات شدید هستیم که باعث تخریب تمامی زیرساخت‌های آن کشور می‌شود. این موضوع نه‌فقط در ایران رخ می‌دهد بلکه در ونزوئلا و کشورهای آفریقایی که اقتصاد سیاسی دارند در حال وقوع است.

وی افزود: اما در کشورهای توسعه‌یافته از سیاست اقتصادی استفاده می‌کنند که یک نمودار منظم دارد با شیب ملایم که سیاست بر اساس آن تعیین می‌شود به خاطر همین هیچ‌وقت آن شتاب‌های اقتصاد سیاسی را ندارد و قاعدتاً عوامل خارجی نمی‌تواند بر این نوع اقتصاد لطمه وارد کند به‌طور مثال در اقتصاد سیاسی کشور وقتی ترامپ از برجام خارج می‌شود به‌یک‌باره تمام شرکت‌هایی که طی این دو سال وارد بازار ایران شدند از کشور خارج و باعث تخریب تمام زیرساخت‌های اقتصادی می‌شوند.

عراق تعرفه ورود کالاهای ایرانی را به کشورش سه برابر کرد

آقاپور علیشاهی گفت: وقتی‌که یک‌باره کشور عراق تعرفه ورود کالاهای ایرانی را به کشورش سه برابر می‌کند و یا وقتی‌که یک‌باره فروش نفت دچار تزلزل می‌شود مسلماً زیرساخت‌های اقتصادی آسیب می‌بیند.

نماینده مردم شبستر ادامه داد: امروز اگر ۵۰۰ هزار بشکه صادرات داشته باشیم رشد اقتصادی ما نیم درصد می‌شود درحالی‌که در بودجه  ۹۷ سه و نیم تا چهار درصد رشد اقتصادی در نظر گرفته‌شده است خب این چه تأثیری می‌گذارد؟ تغییر و اثر آن در کاهش دوسوم ارزش پولی کشور قابل‌مشاهده است. اگر صادرات نفت کشور یک‌میلیون بشکه کاهش پیدا کند دیگر نمی‌توان دولت را مقصر دانست؛ هرکسی به‌جای روحانی هم بود نمی‌توانست کاری برای اقتصاد کند، اقتصاد هر کشوری یک‌مهره از پازل جهانی است.

نماینده شبستر گفت: اقتصاد پشت پرده که به‌اشتباه از آن دولت پنهان یاد می‌کنند همان عوامل داخلی است که غیرقابل‌کنترل هستند که این عوامل همان صف‌آرایی جناحین است و یک سری افراد طی سال‌های گذشته حجم نقدینگی بالایی در اختیار گرفتند که اگر بخواهیم این افراد را گروه‌بندی کنیم می‌توان به آن‌ها شبه دولت بگوییم که این حجم نقدینگی باعث می‌شود این شبه دولت شکل بگیرد و نقدینگی خود را به هر سمتی از مؤلفه‌های اقتصادی سوق دهند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ مسلماً زیرساخت‌ها را تخریب می‌کند.

علیشاهی افزود: کاری که باید انجام داد این است شرایطی را فراهم کنیم که حجم نقدینگی به مسیرهای درست هدایت شود. در شرایط فعلی حجم نقدینگی می‌تواند به سمت بازار سرمایه و مسکن باشد که این‌یک مُسکن موقت است و بعدازآن استراتژی میان‌مدت در نظرگیریم و بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط ایجاد کنیم و زمینه ورود این بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط را به چرخه تولید را فراهم کنیم.

تولید واقعی افزایش یابد

نماینده مردم شبستر اضافه کرد: یکی دیگر از کارهایی که باید انجام دهیم افزایش تولید واقعی و از همه مهم‌تر سهم تولید کشور در بازار جهانی است. حال اگر شرایطی به وجود آمد که ارزش پولی ما کاهش پیدا کرد نباید بازارهای کشورهای همسایه را از دست دهیم و از این بازارها غافل شویم و اگر بازاریابی خوبی داشته باشیم می‌توانیم کم‌کم زیرساخت‌های اقتصادی خردشده خود را ترمیم کنیم و این بازارها در شرایط بعد از تحریم همچنان در دست ما باقی خواهد ماند اما لازمه تمامی موارد این است که اعتماد مردم را نسبت به‌نظام افزایش دهیم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد: جای مسئولین و مردم باید عوض شود مردم باید تصمیم سازی کنند تا مسئولان اجرا نمایند. مسئولین باید مردم را باید به‌عنوان ولی‌نعمت خود حساب کنند و تا زمانی که فرمان دار مردم نباشند به نتیجه نخواهیم رسید. کسانی که چاشنی باروت اختلاف مردم و مسئولین هستند حتماً در ستون پنجم دشمن کار می‌کنند این را باید قبول کرد.

نماینده مردم شبستر تأکید کرد: مردم از اختلافات خسته شدند ما باید باهم مهربان باشیم و همدیگر را دوست داشته باشیم و به یکدیگر احترام بگذاریم و بدانیم که مردم در کنار مسئولین ایستادند و مسئولین برای مردم هستند نه مردم برای مسئولین.

باید تمام مسئولین کشور متوجه شوند که دوره اقتصاد سیاسی سر آمده است

این عضو اصلاح‌طلب کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان گفت:  متأسفانه این وسط افرادی هستند که به دنبال خودگرایی و رابطه بازی و رانت است و ژن‌های خوب و برتر باید از سمت‌های خود کناره‌گیری کنند و به‌جای تمامی این‌ها نخبگان واقعی در کشور حاکم شوند نه افراد رانتی متأسفانه افراد رانتی لباس نخبگان را می‌پوشند و باورشان می‌شود که نخبه هستند درحالی‌که این‌طور نیست. باید تمام مسئولین کشور متوجه شوند که دوره اقتصاد سیاسی سر آمده است.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.