ارتباط با ما در

جلال میرزایی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

حساسیت‌ها کاهش یافته است، CFT در مجلس تصویب می‌شود

میرزایی درباره تصویب لایحه (CFT) در مجلس بیان کرد: با توجه به موضع نرم سخنگو شورای نگهبان و کاسته شدن از موضع مخالفان برخی نمایندگان و آشنا شدن آن‌ها با واقعیت‌ها به نظر می‌رسد که برای تصویب این لایحه مشکلی به وجود نیاید.

منتشر شده

جامعه ایرانی- جلال میرزایی گفت: حساسیت‌هایی که قبلاً درباره لایحه CFT وجود داشت، کمتر شده است و به دلیل آرام بودن شرایط راحت‌تر می‌توان با تکیه‌بر بحث‌های کارشناسی بررسی آن را پیش برد.

بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) با حواشی متعددی در مجلس روبرو شد به‌طوری‌که در همان ابتدای ورود رسیدگی به این لایحه، طومارهایی در صحن مجلس پخش شد و تعدادی از نمایندگان نیز پلاکاردهایی در دست داشتند که خواستار بررسی نشدن این لایحه بودند؛ درخواستی که به مسکوت ماندن دو ماهه بررسی آن منجر شد.

با پایان یافتن دوره دو ماهه «مسکوت ماندن لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم» (CFT)، حالا همه نگاه ها به سوی نمایندگان مجلس است که چه تصمیمی در خصوص این لایحه بحث‌برانگیز، به عنوان یکی از لوایح چهارگانه دولت می‌گیرند.

۲۰ خردادماه امسال بود که با پیشنهاد غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران و موافقت مجلس، بررسی لایحه الحاق بهCFT به مدت دو ماه در مجلس مسکوت ماند تا تکلیف مذاکرات برجامی با اروپایی‌ها به ویژه بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ (برجام) مشخص شده و معلوم شود که هم‌پیمانان آمریکا چه تضمینی برای اجرای برجام و تامین منافع ایران از این توافق پر سر و صدا می‌دهند.

از میان چهار لایحه حساس و بحث برانگیز دولت، تاکنون فقط لایحه «اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم» که قانونگذاری داخلی محسوب می‌شود به تایید شورای نگهبان رسیده است که روز گذشته سخنگوی شورای نگهبان خبر آن را اعلام کرد؛ لایحه «الحاق به کنوانسیون پالرمو» با ایرادات متعدد از جمله مغایرت با اصل ۱۱۰ قانون اساسی مواجه شده و به مجلس بازگشته و لایحه «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» نیز فعلا با ایراد شکلی مواجه شده تا پس از رفع ایراد شکلی، درباره محتوای آن نظر داده شود؛ تنها لایحه «الحاق به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم» CFT است که در مجلس متوقف مانده و حالا مهلت دو ماهه مسکوت ماندن آن پایان یافته و مجلسی‌ها بعد از تعطیلات هفته جاری صحن، باید در خصوص آن تصمیم بگیرند.

جلال میرزایی، نماینده مجلس شورای اسلامی در رابطه با تصمیم مجلس در خصوص لایحه CFT در گفت‌وگو با جامعه ایرانی گفت: لایحه CFT بار اول در کمیسیون امنیت ملی با همکاری کمیسیون قضایی مورد بررسی قرار گرفت، اکنون با توجه به اینکه ظاهراً شورای عالی اقتصادی که سران سه قوه هستند نسبت به این موضوع ورود پیداکرده‌اند، همچنین شرایطی که در جلسه اخیر مجمع FATF پیش آمد نمایندگان قطعاً تصمیم مقتضی دراین‌باره خواهند گرفت.

وی در ادامه اضافه کرد: حساسیت‌هایی که قبلاً درباره این لایحه وجود داشت، کمتر شده است و به دلیل آرام بودن شرایط راحت‌تر می‌توان با تکیه‌ بر بحث‌های کارشناسی بررسی آن را پیش برد. منتقدان یا مخالفان دولت لایحه فوق را سیاسی کرده بودند و موجی از مخالفت را مورد هدایت قرار می‌دادند و بحث کردن درباره تأثیرش بر منافع ملی را اجازه نمی‌دادند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی دراین‌باره یادآور شد: با توجه به شرایطی که در کشور موجود است و وضعیتی که بانک‌ها دچار آن هستند، به نظرمی‌رسد فضا برای طرح نگاه‌های کارشناسی مهیاتر شده است.

میرزایی درباره تصویب لایحه CFT در مجلس بیان کرد: با توجه به موضع نرم سخنگوی شورای نگهبان و کاسته شدن از موضع مخالفت برخی نمایندگان و آشنا شدن آن‌ها با واقعیت‌ها به نظر می‌رسد که برای تصویب این لایحه مشکلی به وجود نیاید.

وی درباره موارد تغییر یافته اظهار داشت: مواردی که اشاره شد و از آن برای مخالفت بهره بردند قرار گرفتن اطلاعات بانکی در اختیار دشمنان و حمایت از جنبش‌های اسلامی در منطقه بود که مسائل مهم‌تری نسبت به این موارد پیش‌آمده و امید می‌رود که با بحث کارشناسی بتوان به یک نتیجه منطقی دست‌یافت.

این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره تغییرات بر دو نکته مورداشاره گفت: نمایندگان مجلس از شرط صحبت کردند ولی برخی براین اعتقادند که پذیرش مشروط روال نیست و کسی نمی‌تواند با این کار در ارتباط با برخی موارد استثنا قائل شود و این اختیار از کشورها سلب شده است، اما به‌هرحال در کشور باید شرایط کلی را در نظر بگیریم و تجربه دیگر کشورها را موردتوجه قرار دهیم و با توجه به شرایط خودمان بحث کارشناسی انجام دهیم تا درنهایت به یک جمع‌بندی درست دست‌یابیم.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.