ارتباط با ما در

مشاور ارشد سه رئیس‌جمهور سابق آمریکا تشریح کرد

تحریم نفتی ایران چه سرنوشتی را برای ترامپ رقم می‌زند؟

نفت منفعت راهبردی حیاتی غرب در خلیج‌فارس است. بااین‌حال جنگ با ایران این منفعت را تضمین نمی‌کند، بلکه به مخاطره می‌اندازد.

منتشر شده

جامعه ایرانی– جنگ با ایران ریاست جمهوری ترامپ را محدود، تضعیف و احتمالاً نابود خواهد کرد، اما نومحافظه‌کارانی که هرگز طرفدار ترامپ نبودند و بیش از همه وی را تحقیر کرده‌اند را به نشاط خواهد آورد. بنابراین، چرا ترامپ باید چنین ایده‌ای را آلت دست قرار دهد؟

به گزارش جامعه ایرانی پت بیوکنن، صاحب‌نظر سیاسی محافظه‌کار، ستون نویس، سیاستمدار و مشاور ارشد سه رئیس‌جمهور آمریکا (ریچارد نیکسون، جرالد فورد و رونالد ریگان) طی یادداشتی برای تریبیون ریویو نوشت: نگاهی به افغانستان، عراق، لیبی، سوریه و یمن بیندازید، جنگ‌هایی که آمریکا به راه انداخته یا وارد آن‌ها شده، چه دستاوردی برای توجیه هزینه کردن جان و مال آمریکایی‌ها و مرگ و نابودی که در این منطقه شاهدش بودیم، داشته است؟ بزرگ‌ترین رقیب ما، یعنی چین چه لطمه‌ای از عدم ورود به این عرصه خورد؟

نفت منفعت راهبردی حیاتی غرب در خلیج‌فارس است. بااین‌حال جنگ با ایران این منفعت را تضمین نمی‌کند، بلکه به مخاطره می‌اندازد.

آیا میلیون‌ها ایرانی که به شرایط موجود اعتراض دارند از حملات هوایی و دریایی آمریکا به خاک کشورشان استقبال خواهند کرد؟ یا به دفاع از نظام و نیروهای مسلح خود، برای کشورشان جان خواهند داد؟

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در ماه جولای با مطرح کردن این هشدار که «آقای ترامپ، با دم شیر بازی نکنید» گفت: «جنگ با ایران مادر تمام جنگ‌ها است.» اما وی در ادامه افزود: «صلح با ایران هم مادر تمام صلح‌ها است». روحانی با بیان این مطلب، امکان حل‌وفصل صلح‌آمیز مسائل را کاملاً باز گذاشته است.

جواب با حروف بزرگ ترامپ اما عملاً دعوت به هیروشیما بود: «دیگر هیچ‌وقت ایالات‌متحده را تهدید نکن، وگرنه با عواقبی مواجه می‌شوی که مشابه آن قبلاً بر سر عده انگشت شماری در تاریخ آمده است.»

زمانی که ترامپ ناگهان تغییر جهت داد و از تمایلش برای مذاکره گفت، -«بدون هیچ پیش‌شرطی. آن‌ها می‌خواهند مذاکره کنند؟ من مذاکره خواهم کرد»- مایک پومپئو، وزیر خارجه امریکا صحبت‌های وی را نقض کرد: پیش از هرگونه دیدار، ایران باید رفتار خود با مردمش را تغییر دهد.

در حال حاضر که ترامپ از توافق هسته‌ای خارج شده و در حال اعمال مجدد تحریم‌ها است، اقتصاد ایران به سمت بدتر شدن می‌رود. ارز این کشور نیمی از ارزش خود را از دست داده است. تورم در حال رسیدن به سطح تورم ونزوئلا است. تحریم‌های جدید آمریکا طی ماه جاری و بار دیگر در ماه نوامبر اعمال خواهد شد. سرمایه‌گذاری‌های اصلی خارجی در حال لغو شدن هستند. متحدان آمریکا هم اگر به این روند تحریمی برای تحت فشار قرار دادن ایران نپیوندند با تحریم‌های ثانویه روبرو خواهند شد.

مقامات ایران تهدید کرده‌اند که اگر نفت کشورشان دیگر آزادانه در جریان نباشد، نفت اعراب هم احتمالاً امکان عبور از تنگه هرمز و رسیدن به آسیا و غرب را نخواهد داشت. هرگونه اقدامی در این زمینه منجر به انفجار قیمت نفت در سراسر جهان می‌شود و واکنش دریایی آمریکا برای بازگشایی تنگه را به دنبال خواهد داشت. و یک جنگ آغاز خواهد شد.

از میان چهار نفری که در مورد جنگ تصمیم خواهند گرفت، ترامپ، پومپئو و جان بولتون از تغییر رژیم صحبت کرده‌اند، درحالی‌که جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا چنین هدف استراتژیکی را اخیراً رد کرد.

هرگونه شلیک جنگی در حوزه خلیج‌فارس منجر به افزایش نرخ بیمه تانکرها، انقباض صادرات نفت و افزایش قیمت‌ها خواهد شد و ما را وارد رکود جهانی خواهد کرد که تنها یک شخص مسئول آن است: دونالد ترامپ.

اما این شرایط چه سودی برای جمهوری خواهان یا ترامپ در سال ۲۰۲۰ خواهد داشت؟

زمانی که شلیک‌ها و درگیری‌ها متوقف شد، آیا یک نظام لیبرال دموکرات در ایران به راه می‌افتد یا این کشور هم به سرنوشت مصر حسنی مبارک دچار می‌شود که نخست مذهبی‌های تندرو قدرت را به دست گرفتند و بعد مردان مسلح؟

اگر ما جنگی را با ایران آغاز کنیم، در صدر پنج جنگی که هنوز گرفتارشان هستیم، این حزب پیشنهاد خروج از جنگ را مطرح خواهد کرد و همان‌طور که همه به وعده ترامپ برای خارج کردن ما از جنگ‌های همیشگی در خاورمیانه گوش کردند، به وعده این حزب هم گوش خواهند کرد.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.