ارتباط با ما در

در جلسه علنی امروز؛

مجلس اعتماد خود را از ربیعی پس گرفت

نمایندگان مجلس با ۱۲۹ رای موافق و ۱۱۱ رای مخالف به استیضاح علی ربیعی رای دادند.

منتشر شده

جامعه ایرانی– مجلس رای اعتماد خود را از علی ربیعی پس گرفت.

استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس مطرح شد و پس از توضیحات متقاضیان استیضاح و دفاعیات وزیر، این استیضاح به رای مجلس گذاشته شد.

نمایندگان مجلس با ۱۲۹ رای موافق و ۱۱۱ رای مخالف به استیضاح علی ربیعی رای دادند. بنابراین علی ربیعی از وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی می‌رود.

استیضاح وزیر کار؛ صحنه بگم بگم ربیعی و نمایندگان

استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجلس شورای اسلامی در حالی برگزار شد که نمایندگان علیه ربیعی و ربیعی علیه نمایندگان دست به افشاگری زدند و به نوعی با بگم بگم های خود یکدیگر را تهدید کردند.

مجلس شورای اسلامی از ابتدای جلسه علنی امروز (چهارشنبه) وارد بررسی استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شد که علی‌رغم اعلام اسامی متقاضیان استیضاح نماینده‌ای پشت تربیون برای بیان اظهاراتش حاضر نمی‌شد.

این موضوع باعث شد که رییس مجلس شورای اسلامی برای رسیدن به اجماع و تعیین تکلیف جمع‌بندی استیضاح‌کنندگان تنفس اعلام کند. بعد از تنفس ۳۰ دقیقه‌ای جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای استیضاح ربیعی با صحبت‌های علی رستمیان یکی از متقاضیان استیضاح آغاز شد.

رستمیان در موافقت با استیضاح وزیر تعاون:

به تنهایی استیضاح ربیعی را ادامه می‌دهم/ آقای وزیر، استاد تمام مظلومیت‌نمایی و جنگ‌های روانی هستید

نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس تاکید کرد: بنده به تنهایی حاضر شدم استیضاح ربیعی را ادامه بدهم و به شما بگویم کاری به کسانی که وظایف خود را انجام نمی‌دهند، ندارم.

مسعود رستمیان صبح امروز در موافقت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: اینجانب از طرف کمیسیون اجتماعی با حکم رئیس کمیسیون چند استان را به صورت پایلوت از نظر حمایتی مورد نظارت و بررسی قرار دادم. نظارت بنده قبل از سال جاری بود. وقتی به استان‌های لرستان و فارس رفتم مسائل و مشکلاتی را در بحث بهزیستی پی بردم و وقتی به اسناد و مدارک رسیدم آقای بندپی دستور داد، بنده را راه ندهند.وی ادامه داد: یکی از فرستادگان آقای بندپی گفت ۵۰۰ میلیون از طریق یک خیریه به شما می‌دهیم. ۲۰ میلیون را به آن خیریه بده و ۴۸۰ میلیون را خودت بردار. وقتی به استان لرستان رفتم کمک به خیریه‌ها را بررسی کردم. گزارش آن را به شما آقای رئیس مجلس و وزیر اطلاعات ارائه دادم. آقای بندپی پول را به خیریه‌ها را داده است. ۲۰ میلیون را خیریه‌ها برداشته و با مابقی پول‌ها، ماشین‌های توسان و گران‌قیمت خریداری شده است؛ پولی که بابت اطعام و ویلچر و کمک به فقرا است.این نماینده موافق استیضاح خطاب به ربیعی اظهار داشت: شما که اشک‌تان دم مشک‌تان است، اسم کارگر می‌آید گریه می‌کنید و اسم معلول می‌آید غش می‌کنید، شما باید با این اقدامات برخورد می‌کردید. شما حتی سر مبارک‌تان را بابت تاسف و تعجب تکان ندادید و گفتید این اتفاقات معمولی است.رستمیان افزود: آقای بندپی دو بار به استان لرستان رفته است؛ یک بار برای همایش کاری و بار دیگر حضور در یک مراسم. ایشان دختران بهزیستی را با لباس فاخر در منطقه الشتر می‌آورد و شاهانه پذیرایی می‌کنید. ۹۰۰ میلیون صرف همایش شاهانه آقای بندپی شد، همایشی که حتی شاهان اگر زنده بودند غبطه می‌خورند و آرزوی شرکت در آن را می‌کردند. کارگری که برایش اشک می‌ریزید و معلولی که ویلچر ندارد، کجای آن هستند؟وی با بیان اینکه من اشک‌های شما را باور ندارم و معتقدم این اشک‌ها تبلیغاتی است، تصریح کرد: کودکان و معلولان از این ۱۲ غذایی که در آن مراسم سرو شد، استفاده می‌کنند؟ یک کامیون یخچال‌دار را در منطقه الشتر عسل و گردو و… را درب منزل آقای بندپی تحویل می‌دهد. وقتی به شما گفتم، گریه کردید یا این گریه برای تلویزیون است؟این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه من دو استان را بررسی کردم، خاطرنشان کرد: ۸۰ درصد اشتغالات قرض‌الحسنه را به جوی آب ریخته و هیچ شغلی وجود نداشت. سفرهای خارجی و اروپایی اقای بندپی را بررسی کردید. یادتان هست در سفر به لرستان معاون شما، آقای منصوری گفتند ملکه‌های لرستان مریض است و باید از اروپا مکله بیاورد. من فکر می‌کنم آقای بندپی در سفر خارجی هم ماموریت می‌رود و هم ملکه رزد اروپایی می‌آورد.رستمیان اضافه کرد: شما این مسائل را بررسی کنید و از نمایندگان این شهر و استان تاییدیه بگیرید. اگر تایید نکردند من حاضرم محاکمه شوم. آقای ربیعی استاد تمام مظلومیت‌نمایی و جنگ‌های روانی هستید. در جلسه‌ای که در صندوق بازنشستگی گذاشتند سر به دوش من گذاشتید و گریه کردید و…..

وی با بیان اینکه بنده به تنهایی حاضر شدم استیضاح ربیعی را ادامه بدهم و به شما بگویم کاری به کسانی که وظایف خود را انجام نمی‌دهند، ندارم، ابراز داشت: امیرالمومنین (ع) حاکم بصره را به خاطر نشستن بر سر سفره اغنیا برکنار کرد. آیا شما به آقای بندپی حتی یک تذکر دادید؟ آقای لاریجانی من به آقای خدادادی عرض کردم استیضاح را در دستورکار کمیسیون قرار دهد ولی آقای خدادادی حاضر نشد. در جلسه‌ای اعلام آمادگی کرده و دعوت کردند ولی وزیر به ماموریت رفته است پس اینکه روندی که می‌گوید هیات رئیسه رعایت نکرده درست نیست و جنگ روانی است.

در ابتدای قرائت این نطق، نمایندگان نسبت به عدم حضور ربیعی در صحن مجلس اعتراض داشتند که لاریجانی با استناد به ماده ۲۲۹ آیین‌نامه مجلس گفت که ما به آقای ربیعی به خاطر تنفسی که داده شد خواستیم از صحن خارج شوند و عدم حضور ایشان هم می‌توان استیضاح را ادامه داد.

پاسخ محسنی بندپی به اتهامات رستمیان نماینده سلسله و دلفان:

عدم انتصاب فرد پیشنهادی رستمیان دلیل طرح این اتهامات بود

رییس سازمان بهزیستی گفت: فردی که آقای رستیمان به عنوان مدیر برای بهزیستی استان معرفی کرده بود فاقد شاخص‌های لازم بوده و در کمیته انتصابات رای لازم را کسب نکرد.

محسنی بندپی در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به اتهامات مطرح شده از سوی نماینده سلسله و دلفان  علیه سازمان بهزیستی گفت : علت این اتهامات این است که فردی که آقای رستیمان به عنوان مدیر برای بهزیستی استان معرفی کرده بود فاقد شاخص‌های لازم بوده و در کمیته انتصابات رای لازم را کسب نکرد.

وی گفت: میزان اشتغال تحقق یافته در استان لرستان بیش از برنامه مصوب است و عملکرد و اعداد و ارقام نشانگر تحقق اهداف مورد نظر و حتی بیش از برنامه‌های مصوب است.

بندپی اظهار داشت: بدون هیچ‌گونه تشریفاتی در استان لرستان و حتی حوزه انتخاباتی آقای رستمیان حضور یافتم و مشکلات را بررسی و برنامه‌ها را پیگیری کردم.

وی در پاسخ به اتهاماتی مبنی بر انجام سفرهای خارجی گفت: اینجانب در چارچوب ارایه خدمات جهوری اسلامی در قالب حمایت از معلولین که مصوبه مجلس هم هست در صحن سازمان ملل حضور یافتم و گزارش این دستاوردهای بزرگ را ارایه دادم آیا این سفر تشریفاتی است؟

بندپی ادامه داد: از ابتدای سال به شهادت نمایندگان استان سیستان و بلوچستان چندین بار در این استان برای پیگیری مسائل و مشکلات حوزه بهزیستی حضور یافتم و نمایندگان این استان می‌توانند در این خصوص اظهار نظر کنند که آیا این حضور تشریفاتی بوده است؟

همراهان ربیعی در جلسه استیضاح چه کسانی هستند؟

معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر ورزش و وزیر ارتباطات از همراهان ربیعی در جلسه استیضاح هستند.

آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به نمایندگی از هیات دولت در صحن علنی مجلس  و در جلسه استیضاح علی ربیعی حاضر شد.

دقایقی بعد اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور و مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان هم به جمع دولتمردان حاضر در جلسه استیضاح ربیعی اضافه شدند.

نماینده‌ها با آذری جهرمی در حال حرف زدن هستند و اعضای کابینه که در این جلسه حضور دارند سعی می‌کند جو را آرام کنند.

اکبری در موافقت با استیضاح وزیر کار: 

آقای ربیعی، عده‌ای بازنشسته و فرصت‌طلب اطراف شما را گرفته‌اند

یکی از موافقان استیضاح ربیعی گفت: آقای وزیر عده‌ای از افراد بازنشسته و فرصت‌طلب اطراف شما را گرفته‌اند و فرصت خدمت از جوانان را گرفتند و مجموعه وزارت کار را برای ثروت‌‌اندوزی خود و اقوام خود در نظر گرفتند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اکبری به عنوان موافق استیضاح علی ربیعی بیان کرد: همکاران عزیز امروز مجلس شورای اسلامی در برابر آزمونی بزرگ در مقابل ملت شریف ایران قرار گرفته است که به دور از حاشیه‌ها به وظیفه خود در مقابل ملت عمل کند تا بتواند جایگاهش را باز یابد. امروز سوال در اذهان عمومی مطرح است که مجلس در سه استیضاح قبلی به وظیفه خود عمل کرده است.

اکبری در انتقاد به حوزه اشتغال خطاب به وزیر کار گفت: به جای ایجاد اشتغال برای جوانان و فراهم‌سازی زمینه کار برای جوانان و رسیدگی به مطالبات کارگران بیشتر از آنان برای ابقای خود و سرپوش گذاشتن بر ضعف‌های عملکردی خود استفاده کرده امروز متاسفانه فساد در زیرمجموعه اقتصادی شما بیداد می‌کند. عده‌ای از افراد بازنشسته و فرصت‌طلب اطراف شما را گرفته‌اند و فرصت خدمت از جوانان را گرفتند و مجموعه وزارت کار را برای ثروت‌‌اندوزی خود و اقوام خود در نظر گرفتند.

وی ادامه داد: عدم واگذاری بنگاه‌های زیرمجموعه تامین اجتماعی به بخش خصوصی زمینه فساد این مجموعه را فراهم کرده است. خصوصی‌سازی باید به معنای واقعی عملیاتی شود نه اینکه وزیر کار را به عنوان شستا بشناسند. نمایندگان مجلس حق دارند به پول کارگرانی که در دست شماست، حساس باشند. طبیعتا توسعه بنگاه‌های اقتصادی باید همراه با سرازیر شدن پول‌های کلان به بخش‌های اشتغال‌زایی برای دهک‌های پایین جامعه باشد.

این نماینده در حوزه اجتماعی با انتقاد به عملکرد ربیعی بیان کرد: آسیب‌های اجتماعی در جامعه نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش هم یافته است. با توجه به آمار طلاق و بزه‌کاری داشته باشیم.

وی در ارتباط با تعاونی‌ها گفت: مدیریت جناب عالی باعث شده است که سهم تعاونی‌ها در اقتصاد بیش از ۲۰ درصد کاهش پیدا کند. در دوره وزارت جنابعالی ۳۰ درصد تعاونی‌ها تعطیل شده‌اند و استمرار وزارت شما باعث می‌شود که تعاونی‌ها به طور کلی از عرصه اقتصاد حذف شوند.

اکبری در خصوص اتفاق ابتدای مجلس که نمایندگان حاضر به صحبت نبودند، گفت: ما نمایندگان باید از خود سوال کنیم که امروز در چه وضعیتی قرار گرفته‌ایم. مجلسی که استیضاح در دستور کار آن قرار گرفته است چرا حاضر به صحبت نیست آیا با این چیزی از مجلس در ذهن مردم باقی می‌ماند؟ چه وضعیت مدیریتی است که هر روز جامعه ناتوان به لحاظ اجتماعی ناتوان‌تر می‌شود و رفاه برای مردم تبدیل به یک رویا شده است. کار و اشتغال برای جوانان ما سرابی بیش نیست. وزیری که آسیب‌های اجتماعی را نداند و نقشی در افزایش رفاه ملت نداشته باشد و کشور را به لحاظ نرخ بیکاری به بیکارترین کشورها بدل کرده باشد، در کجا می‌خواهد ایفای نقش کند چگونه می‌توانید بدون استیضاح کنار بروید.

اکبری خطاب به لاریجانی گفت: این وزرا و امثال آقای ربیعی چه بر سر مجلس آورده‌اند که تا بدین اندازه متزلزل در تصمیم‌گیری شده‌ایم؟ من دو دوره در مجلس بودم و هیچ دوره‌ای ندیدم که مجلس تا بدین حد در تصمیم‌گیری متزلزل شده باشد. امروز برای بازسازی چهره مجلس آزمون سختی را پیش رو داریم.

وی خطاب به ربیعی گفت: آیا بهتر نبود شما به جای لابی‌گری و امورات غیرحرفه‌ای وظایف وزارتخانه را انجام می‌دادید تا هر روز مجلس مجبور به استیضاح شما نباشد.

نگهبان سلامی در موافقت با استیضاح وزیر کار:

آقای ربیعی، عده‌ای بازنشسته و فرصت‌طلب اطراف شما را گرفته‌اند

یکی از موافقان استیضاح ربیعی گفت: آقای وزیر عده‌ای از افراد بازنشسته و فرصت‌طلب اطراف شما را گرفته‌اند و فرصت خدمت از جوانان را گرفتند و مجموعه وزارت کار را برای ثروت‌‌اندوزی خود و اقوام خود در نظر گرفتند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نگهبان سلامی به عنوان موافق استیضاح علی ربیعی بیان کرد: همکاران عزیز امروز مجلس شورای اسلامی در برابر آزمونی بزرگ در مقابل ملت شریف ایران قرار گرفته است که به دور از حاشیه‌ها به وظیفه خود در مقابل ملت عمل کند تا بتواند جایگاهش را باز یابد. امروز سوال در اذهان عمومی مطرح است که مجلس در سه استیضاح قبلی به وظیفه خود عمل کرده است.

نگهبان سلامی در انتقاد به حوزه اشتغال خطاب به وزیر کار گفت: به جای ایجاد اشتغال برای جوانان و فراهم‌سازی زمینه کار برای جوانان و رسیدگی به مطالبات کارگران بیشتر از آنان برای ابقای خود و سرپوش گذاشتن بر ضعف‌های عملکردی خود استفاده کرده امروز متاسفانه فساد در زیرمجموعه اقتصادی شما بیداد می‌کند. عده‌ای از افراد بازنشسته و فرصت‌طلب اطراف شما را گرفته‌اند و فرصت خدمت از جوانان را گرفتند و مجموعه وزارت کار را برای ثروت‌‌اندوزی خود و اقوام خود در نظر گرفتند.

وی ادامه داد: عدم واگذاری بنگاه‌های زیرمجموعه تامین اجتماعی به بخش خصوصی زمینه فساد این مجموعه را فراهم کرده است. خصوصی‌سازی باید به معنای واقعی عملیاتی شود نه اینکه وزیر کار را به عنوان شستا بشناسند. نمایندگان مجلس حق دارند به پول کارگرانی که در دست شماست، حساس باشند. طبیعتا توسعه بنگاه‌های اقتصادی باید همراه با سرازیر شدن پول‌های کلان به بخش‌های اشتغال‌زایی برای دهک‌های پایین جامعه باشد.

این نماینده در حوزه اجتماعی با انتقاد به عملکرد ربیعی بیان کرد: آسیب‌های اجتماعی در جامعه نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش هم یافته است. با توجه به آمار طلاق و بزه‌کاری داشته باشیم.

وی در ارتباط با تعاونی‌ها گفت: مدیریت جناب عالی باعث شده است که سهم تعاونی‌ها در اقتصاد بیش از ۲۰ درصد کاهش پیدا کند. در دوره وزارت جنابعالی ۳۰ درصد تعاونی‌ها تعطیل شده‌اند و استمرار وزارت شما باعث می‌شود که تعاونی‌ها به طور کلی از عرصه اقتصاد حذف شوند.

نگهبان سلامی در خصوص اتفاق ابتدای مجلس که نمایندگان حاضر به صحبت نبودند، گفت: ما نمایندگان باید از خود سوال کنیم که امروز در چه وضعیتی قرار گرفته‌ایم. مجلسی که استیضاح در دستور کار آن قرار گرفته است چرا حاضر به صحبت نیست آیا با این چیزی از مجلس در ذهن مردم باقی می‌ماند؟ چه وضعیت مدیریتی است که هر روز جامعه ناتوان به لحاظ اجتماعی ناتوان‌تر می‌شود و رفاه برای مردم تبدیل به یک رویا شده است. کار و اشتغال برای جوانان ما سرابی بیش نیست. وزیری که آسیب‌های اجتماعی را نداند و نقشی در افزایش رفاه ملت نداشته باشد و کشور را به لحاظ نرخ بیکاری به بیکارترین کشورها بدل کرده باشد، در کجا می‌خواهد ایفای نقش کند چگونه می‌توانید بدون استیضاح کنار بروید.

نگهبان سلامی خطاب به لاریجانی گفت: این وزرا و امثال آقای ربیعی چه بر سر مجلس آورده‌اند که تا بدین اندازه متزلزل در تصمیم‌گیری شده‌ایم؟ من دو دوره در مجلس بودم و هیچ دوره‌ای ندیدم که مجلس تا بدین حد در تصمیم‌گیری متزلزل شده باشد. امروز برای بازسازی چهره مجلس آزمون سختی را پیش رو داریم.

وی خطاب به ربیعی گفت: آیا بهتر نبود شما به جای لابی‌گری و امورات غیرحرفه‌ای وظایف وزارتخانه را انجام می‌دادید تا هر روز مجلس مجبور به استیضاح شما نباشد.

تشنج در صحن علنی/ درگیری لفظی مقصودی با برخی از نمایندگان/ جلوگیری از درگیری فیزیکی با وساطت نمایندگان

صحن علنی مجلس برای لحظاتی متشنج شد که با تذکر علی لاریجانی این قئله ختم شد.

در جریان رسیدگی به استیضاح علی ربیعی پس از سخنان حسین مقصودی در موافقت با انجام این استیضاح پس از آنکه مقصودی جایگاه سخنرانی مجلس را ترک کرد و روی صندلی خود مستقر شد، درگیری لفظی در صحن پارلمان ایجاد شد.

در جریان این درگیری لفظی قاسم میرزایی‌نیکو با صدایی بلند خطاب به مقصودی مطالبی را بیان کرد اما محمدرضا تابش، محسن کوهکن و کریم حسین‌زاده سعی در آرام کردن مقصودی و تعدادی دیگر از نمایندگان از داشتند.

مقصودی نماینده سبزوار که در نطق خود تلویحا اتهاماتی را متوجه نمایندگان کرد، باعث شد درگیری لفظی بین او و نمایندگان به وجود آید و به گفته برخی نمایندگان مقصودی با ادا کردن یک کلمه زشت فضا را متشنج کرده است.

مقصودی قصد داشت میرزایی نیکو را مورد ضرب و شتم قرار دهد که با دخالت تابش و آمیر ابادی فراهانی و احسان قاضی زاده هشمی پایان یافت.

صحن علنی مجلس برای لحظاتی متشنج شد که علی لاریجانی هم تذکری داد و پس از آن صحن مجلس آرام شد.

نماینده کنگاور در مجلس شورای اسلامی:

حضورم پشت تریبون برای حفظ نظام است/ ربیعی اسامی افرادی که از وی مطالبه داشته‌اند، بیان کند

نماینده کنگاور در مجلس شورای اسلامی گفت: من از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌خواهم اسامی افرادی که از وی مطالبه داشته‌اند، تا او را استیضاح نکنند، بیان کنند؛ چرا که این موضوعات شایعه است.

 «حسن سلیمانی» نماینده حوزهٔ انتخابیهٔ کنگاور، صحنه، هرسین، بیستون و دینوردر مجلس شورای اسلامی که در جایگاه مخالف، در جلسه امروز استیضاح وزیر «علی ربیعی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: من اگر صحبت می‌کنم از باب تنویر افکار عمومی است؛ چرا مدت‌هاست در فضای مجازی اعلام می‌شود که نمایندگان مخالف وزیر مطالباتی از وی دارند.

وی افزود: من از آقای وزیر می‌خواهم اسامی افرادی که از وی مطالبه داشته‌اند بیان کنند. البته باید روشن شود آن عزیزی که استیضاح کنندگان مانع از صحبت کردن نمایندگان مخالف در جلسه امروز می‌شود به دنبال چیست و چه عاملی پشت این اقدام وی هست.  باید پاسخ دهند که چرا امروز عده‌ای وقت صحبت می‌گیرند، اما صحبت نمی‌کنند. هی می‌گویند آقا حرف نزن، آقا صحبت نکن.

سلیمانی با بیان اینکه حضورش پشت تریبون از باب حفظ نظام است، افزود: نمایندگان بر اساس یک تشخیص، یک حق و یک امکان وزیر را استیضاح می‌کنند. من از همین جا تمام شایعاتی را که می‌گویند ما در ازای انصراف از استیضاح مطالبه‌ای داشتیم را رد می‌کنم.

وی افزود: می‌گویند که مدیریت وزارتخانه ناتوان شده است و رضایتمندی ارباب‌ رجوع را نمی‌بینیم. این به این معناست که مدیران کل شما تلاشی در جهت جلب رضایتمندی ارباب رجوع نداشته‌اند.

سلیمانی با بیان اینکه عدم توجه به اشتغال جوانان از دیگر مسائلی است که در عناوین استیضاح مطرح شده است، افزود: باید ببینیم چند درصد از مدیران شما جوان و چند درصد پیر هستند و اساسا چه میزان در وزارتخانه شما به اشتغال جوانان توجه شده است.

این نماینده مخالف وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه به سهم ۲۵ درصدی بخش تعاون در اقتصاد توجهی نشده است، ‌گفت: شما باید پاسخ دهید که در دوره شما  میزان به سهم تعاون در اقتصاد رشد کرده است. مثلا بگویید زمانی که شما به وزارتخانه آمدید، تا به امروز آیا دو درصد، سه درصد یا چهار درصد بخش تعاون رشد کرده است؛ مصداقی بفرمایید!

سلیمانی با اشاره به عدم اجرایی کردن سند کار شایسته از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: قانون برای حفاظت کردن از کارگران شرایطی را تعیین کرده است. شما باید پاسخ دهید که در وزارت کار چه کرده‌اید آیا در وزارتخانه شما تشتت وجود دارد یا وحدت.

این نماینده مخالف وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی باید پاسخگو باشد که چه تسهیلاتی را در ارائه خدمت به بازنشستگان ارائه کرده است گفت:‌ باید مشخص شود که چقدر هزینه شده است و مصادیق آن چیست.

وی در ادامه با بیان اینکه به صورت شفاف اعلام نشده است که نسبت سود به سرمایه و دارایی در شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) چقدر است، گفت: اگر اینها مشخص شود می‌توانیم اثبات کارایی و بهره‌وری را در شستا دریابیم.

کمالی‌پور در موافقت با استیضاح ربیعی:

اگر دلسوز کشور هستید چرا از طریق شستا نقدینگی را جذب نکرده‌اید؟

نماینده جیرفت گفت: شما از اقتصاد آگاهید اگر شما دلسوز این کشور هستید چرا از طریق شستا نقدینگی را جذب نکرده‌اید چرا زمینه رونق اقتصادی را فراهم نکردید.

یحیی کمالی‌پور با عنوان موافق استیضاح بیان کرد: امروز نام من در لیست افرادی که باید سخنرانی کنند نبود آنچه باعث حضور من شد عملکرد نمایندگان در ابتدای جلسه بود.

وی خطاب به ربیعی بیان کرد: من معتقد هستم که وزارت عریض و طویل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نتوانسته است خواسته‌های به حق زیرمجموعه خود را که رضایتمندی بخش عظیمی از کشور است را برطرف کند و دغدغه آنها را از بین ببرد. امام فرمود اگر مجلس اصلاح بشود کشور اصلاح می‌شود. آنچه ما امروز شاهد آن هستیم باید نشان این اصلاح گری مجلس باشد.

نماینده جیرفت ادامه داد:‌ معاونین وزیر دو هفته گذشته به جنوب کرمان آمدند و فریاد استغاثه مردم را شنیدند امروز جنوب کرمان یک بخش و ده‌ها جنوب دیگر در استان‌های دیگر استان همین سرنوشت را دارند. در این شرایط حساس مجلس وظیفه مهم مطالبه حق مردم را دارند.

وی یکی از مطالبات به حق مردم را اشتغال‌زایی دانست و بیان کرد: وزیر کار نقش اساسی و مهمی در این حوزه دارد اما آنچه که شاهد آن هستیم فریاد فارغ التحصیلان و کارگران بیکار است. من سیاسی حرف نمی‌زنم و سیاسی عمل نمی‌کنم من امروز گریه‌های مردمم را می‌بینم لیسانسه‌ها و فوق‌لیسانسه‌هایی که حاضرند مستخدم شوند اما حتی برای مستخدمی هم متاسفانه جایی برای آنها پیدا نمی‌شود.

کمالی‌پور گفت: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و رسیدگی به معیشت آنان از جمله وظایف مهم این وزارتخانه است اما شما می‌دانید بخش اعظمی از اجتماع کنندگان در مقابل مجلس، سازمان برنامه و بودجه همین بازنشستگان هستند.

وی مهمترین مشکل کشور را حجم نقدینگی دانست و اظهار کرد: بخش مهمی از اقتصاد کشور در قالب شرکت‌های شستا در اختیار ربیعی است بخش مهمی از پتروشیمی‌ها در اختیار ربیعی است اخباری که تاکنون به دست نمایندگان رسیده است که بیان می‌کند وزارت کار توانسته است مقابل فساد این سازمان‌ها بایستد اما من به عنوان یک قاضی صحت و سقم این اطلاعات را تایید نمی‌کنم.

کمالی‌پور خطاب به ربیعی گفت: شما از اقتصاد آگاهید اگر شما دلسوز این کشور هستید چرا از طریق شستا نقدینگی را جذب نکرده‌اید چرا زمینه رونق اقتصادی را فراهم نکردید شما به طور مسقتیم مسئول کاهش حجم بیکاری هستید چرا برای کاهش این کاری نکردید؟

کمالی‌پور در موافقت با استیضاح ربیعی:

اگر دلسوز کشور هستید چرا از طریق شستا نقدینگی را جذب نکرده‌اید؟

نماینده جیرفت گفت: شما از اقتصاد آگاهید اگر شما دلسوز این کشور هستید چرا از طریق شستا نقدینگی را جذب نکرده‌اید چرا زمینه رونق اقتصادی را فراهم نکردید.

یحیی کمالی‌پور با عنوان موافق استیضاح بیان کرد: امروز نام من در لیست افرادی که باید سخنرانی کنند نبود آنچه باعث حضور من شد عملکرد نمایندگان در ابتدای جلسه بود.

وی خطاب به ربیعی بیان کرد: من معتقد هستم که وزارت عریض و طویل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نتوانسته است خواسته‌های به حق زیرمجموعه خود را که رضایتمندی بخش عظیمی از کشور است را برطرف کند و دغدغه آنها را از بین ببرد. امام فرمود اگر مجلس اصلاح بشود کشور اصلاح می‌شود. آنچه ما امروز شاهد آن هستیم باید نشان این اصلاح گری مجلس باشد.

نماینده جیرفت ادامه داد:‌ معاونین وزیر دو هفته گذشته به جنوب کرمان آمدند و فریاد استغاثه مردم را شنیدند امروز جنوب کرمان یک بخش و ده‌ها جنوب دیگر در استان‌های دیگر استان همین سرنوشت را دارند. در این شرایط حساس مجلس وظیفه مهم مطالبه حق مردم را دارند.

وی یکی از مطالبات به حق مردم را اشتغال‌زایی دانست و بیان کرد: وزیر کار نقش اساسی و مهمی در این حوزه دارد اما آنچه که شاهد آن هستیم فریاد فارغ التحصیلان و کارگران بیکار است. من سیاسی حرف نمی‌زنم و سیاسی عمل نمی‌کنم من امروز گریه‌های مردمم را می‌بینم لیسانسه‌ها و فوق‌لیسانسه‌هایی که حاضرند مستخدم شوند اما حتی برای مستخدمی هم متاسفانه جایی برای آنها پیدا نمی‌شود.

کمالی‌پور گفت: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و رسیدگی به معیشت آنان از جمله وظایف مهم این وزارتخانه است اما شما می‌دانید بخش اعظمی از اجتماع کنندگان در مقابل مجلس، سازمان برنامه و بودجه همین بازنشستگان هستند.

وی مهمترین مشکل کشور را حجم نقدینگی دانست و اظهار کرد: بخش مهمی از اقتصاد کشور در قالب شرکت‌های شستا در اختیار ربیعی است بخش مهمی از پتروشیمی‌ها در اختیار ربیعی است اخباری که تاکنون به دست نمایندگان رسیده است که بیان می‌کند وزارت کار توانسته است مقابل فساد این سازمان‌ها بایستد اما من به عنوان یک قاضی صحت و سقم این اطلاعات را تایید نمی‌کنم.

کمالی‌پور خطاب به ربیعی گفت: شما از اقتصاد آگاهید اگر شما دلسوز این کشور هستید چرا از طریق شستا نقدینگی را جذب نکرده‌اید چرا زمینه رونق اقتصادی را فراهم نکردید شما به طور مسقتیم مسئول کاهش حجم بیکاری هستید چرا برای کاهش این کاری نکردید؟

جاسمی در موافقت با استیضاح وزیر کار:

رفت و آمدهای دیپلماتیک روزهای اخیر باعث خنثی شدن استیضاح شد

موافق استیضاح وزیر کار گفت: این شام و نهار و رفت و آمدهای دیپلماتیکی که این چند وقته داشند باعث خنثی شدن استیضاح شد. شان نمایندگان را حفظ کنید تا مردم نمایندگان شجاعی دارند.

قاسم جاسمی در موافقت با استیضاح علی ربیعی گفت: صبح خدمت دوستان در صحن رسیدم و حقیقتا دیدم و شنیدم که آقای قاضی‌زاده هاشمی عضو هیات رئیسه وقتی عنوان کردند بند اول دستور جلسه بررسی استیضاح علی ربیعی است، همه مخالف بودند.

وی افزود: بعد که نزدیک شدم به آقای ربیعی دیدم تعدادی از سینه چاکان نماینده به او قول می‌دهند شرایط را فراهم کردیم که شما نیافتید. من در جلسات قبل دیدم زمانی که صحبت وزرا تمام می‌شد، وزرا را در آغوش می‌گرفتند. من فکر می‌کنم ما وکیل الدوله نیستیم و نماینده ملت هستیم.

این نماینده مجلس گفت:‌ این در شأن نماینده نیستد جو امروز جو استیضاح نبود و جوی نبود که یک وزیر را بیاندازیم. با این منش ما نه تنها یک وزیر را نمی‌توانیم، استیضاح کنیم بلکه یک کارمند اداری را هم نمی‌توانیم جابه جا کنیم. با توجه به اهمیت بخش تعاون و شرایط جاری کشور و آسیب‌پذیری اقشار کشور یکی از جاهایی که به عنوان بخش مردمی مهم است ،تعاون است

وی یادآور شد: آقای ربیعی شما وزیر بیکارها هستید. هشت میلیون بیکار داریم پدر مملکت را آمار غلط در آورده است. اینهایی که کف خیابان می‌آیند؛ همه از خوشی‌شان است! و بخش رفاه اجتماعی و وضعیت مردم آنقدر خوب است که مشکلی ندارند. رفاه اجتماعی تا زیر گلوی آن‌ها آمده است.

جاسمی تاکید کرد: مشکلات کشور را وارونه نشان می‌دهند این مشکل کشوری مثل آمریکا و اروپا هست کشور ما مدینه فاضله است و هیچ مشکلی وجود ندارد. صبح اجازه نمی‌دادند صحبت کنیم و تعدادی داشتند معامله می‌کردند و این شام و نهار و رفت و آمدهای دیپلماتیکی که این چند وقته داشند باعث خنثی شدن استیضاح شد. شان نمایندگان را حفظ کنید تا مردم نمایندگان شجاعی دارند

خادمی در موافقت با استیضاح وزیر کار:

اگر انقلاب نبود ما خواب این مسئولیت‌ها را نمی‌دیدیم/ همه بدبختی‌های مردم بر گردن دولت است

نماینده ایذه و باغملک گفت: اگر انقلاب نبود ما خواب این مسئولیت‌ها را نمی‌دهیم شما باید پاسخ دهید که برای ارتقای رفاه مردم چه کردید. چه وضعیتی است که هر کس در ایران انتخاب می‌شود، وضعیت مردم بدتر می‌شود اما در کشورهای دیگر وقتی کسی سمتی می‌گیرد، کشور توسعه پیدا می‌کند.

هداست‌الله خادمی در موافقت با استیضاح ربیعی با بیان اینکه نمایندگان در تبریز، مشهد و شهرهای بزرگ استیضاح وزیر کار را امضا نکرده‌اند، گفت: مردم به امید اینها به لیست‌ها رای دادند اما مجلس اقدامی نکرد و تعطیل شد.

وی بابیان اینکه ایران هشت درصد منابع دنیا و یک درصد از جمعیت دنیا را دارد، گفت:‌ نباید با این منابع مملکت ما چنین وضعیتی داشته باشد. شماها چهل سال است که در این کشور مسئولیت دارید باید بدانید که اگر انقلاب نبود ما خواب این مسئولیت‌ها را نمی‌دهیم شما باید پاسخ دهید که برای ارتقای رفاه مردم چه کردید. چه وضعیتی است که هر کس در ایران انتخاب می‌شود، وضعیت مردم بدتر می‌شود اما در کشورهای دیگر وقتی کسی سمتی می‌گیرد، کشور توسعه پیدا می‌کند.

خادمی افزود: وضعیت رفاه مردم بر اثر اقدامات شما بدتر شده است. آقای ربیعی با عدد و ارقام بفرمایید که سطح رفاه مردم چقدر بالا رفته است.

نماینده ایذه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید پاسخ دهیم در خصوص کار و اشتغال مردم و جوانان چه تحولاتی ایجاد شده است، گفت: به جز ریزش شغل اتفاق دیگری نیفتاده است.

وی افزود: با این اقدامات و با این بی‌توجهی‌ها ریشه این نظام زده می‌شود. همه مسئولیت‌ها و همه بدبختی‌های مردم بر گردن دولت است.

خادمی با طرح این پرسش از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که چرا وی دست بر روی همه چیز گذاشته است، گفت:‌ آقای ربیعی چرا دست روی پتروشیمی‌ها گذاشته‌اید؟ چه کاری با پتروشیمی‌ها دارید چرا به آنها سوخت مجانی می‌دهید اینها باید برای ما روشن شود.

خادمی با بیان اینکه تعاونی‌های کشور در همه شهرستان‌ها تعطیل شده‌اند، گفت: چرا اینقدر به تعاونی‌ها بی‌توجهی شده است و نقش آنها در اقتصاد جدی گرفته نمی‌شود.

خادمی با بیان اینکه مردم فارغ از قومیت‌هایشان از وزیر کار مطالبه دارند، گفت: آقای وزیر قوم‌گرایی و طایفه‌گرایی را گسترش ندهید ما کاری به اینها نداریم چه کرد باشیم چه لر باشیم چه کرد باشیم از شما مطالبه داریم ما وزیر می‌خواهیم ما مدیر می‌خواهیم.

خادمی تصریح کرد: صندوق بازنشستگی کشوری در ورشکستگی است. بیمه روستایی وجود ندارد. این نمایندگان اگر به استیضاح امروز رای ندهید یعنی وضعیت مملکت عالی است یعنی افسردگی و بیکاری در میان جوانان ما وجود ند ارد یعنی اینکه ما در بیکاری جوانان شریک هستیم.

نماینده ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بعضی از دوستان تلاش کردند سیستم مدیریت سخنرانان استیضاح امروز را بر هم بریزند گفت: این درست نیست که بیاییم وقت بگیریم و صحبت نکنیم.

وی در پایان تاکید کرد: ما اگر بهترین نفرات را هم بیاوریم و در دولت بگذاریم توسعه پیدا نمی‌کنیم چون زیرساخت‌های آن را نداریم.

ربیعی در جلسه استیضاح:

آیا متلاشی کردن تیم وزرات کار موجب افزایش اشتغال و ارتقاء رفاه مردم می‌شود؟

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: آیا متلاشی کردن تیم علمی و حرفه‌ای وزرات رفاه موجب افزایش اشتغال و ارتقا رفاه و کاهش اسیب های اجتماعی و حفاظت از مردم می‌شود ؟ تحریک مجلس به حیثیتی بودن انداختن وزیر – تیتر می‌زنند ابروی مجلس در خطر است.

 علی ربیعی در ابتدای صحبت‌های خود در جلسه استیضاح عنوان کرد: نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، هیئت رئیسه محترم؛ این‌جانب همواره طرح سؤال و پاسخ‌گویی را حق نمایندگان دانسته‌ام و هر زمان هر کمیسیونی مرا فراخواند وظیفه خود دانستم که حاضر شوم.  اکنون نیز اولین وزیر در تاریخ پارلمان هستم که در یکسال سه بار برای اخذ رای اعتماد به مجلس می‌آیم تا پاسخ‌گو باشم و مسرورم که هربار مورد اعتماد مجدد مجلس قرار گرفتم. رویکرد استیضاح‌کنندگان اگر تحقق پاسخ‌گویی باشد، من اکنون این‌جا حاضرم و علی‌رغم آن‌که فرصت حضور در کمیسیون نیافتم، اما به هر حال جلسه استیضاح امروز برقرار است.

وی با بیان اینکه مجلس تحت تأثیر فضای ماه‌های اخیر در اقتصاد و جامعه ایران می‌خواهد به جامعه نشان دهد که نسبت به مسائل مردم بی‌تفاوت نیست. این‌جاست که قبل از آغاز بحث لازم می‌دانم سوگند نمایندگان مجلس به قانون اساسی و وجدان بیدار آنها را به داوری بگیرم .

ربیعی با اشاره به تکراری بودن سوالات گفت: کمتر از شش ماه قبل برای سؤالاتی که ۹۰ درصد آن‌ها مشابه همین سؤالات بود به مجلس آمدم و رأی اعتماد گرفتم.  تقاضا دارم در طول جلسه استیضاح عنایت فرمایید که در شرایط اقتصادی و اجتماعی ماه‌های بعد از استیضاح اسفند ۹۶ که از قضا اوضاع اقتصادی اجتماعی کشور پیچیده تر شده و چالش های جدیدی پیش روی کشور قرار گرفته است ، آیا طرح استیضاح با همان محورها و مفاد ۶ ماه قبل کمکی به حل مسایل کشور می کند ؟

وزیر کار درباره مسئولیت وزراتخانه در بروز مسائل جدید کشور گفت:  نمایندگان محترم برای رأی دادن در این جلسه، منصفانه و عادلانه قضاوت کنند که اولاً، آیا واقعاً وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مقصر مسائلی است که در سؤالات استیضاح‌کنندگان آمده است؟ و ثانیاً آیا وزیر تعاون مسئول چالش هایی که روح وروان جامعه را ازرده است؟ اتفاقا این وزراتخانه پیشرو در پیش بینی حوادث ، حفاطت اجتماعی از مردم ، دارای برنامه و عملکرد ارامش بخش برای جامعه بوده است .

وی ادامه داد: شما را ارجاع می‌دهم به بیانیه‌های حمایتی تشکل های رانندگان ، کامیون داران ، کارگران ، بازنشستگان ، مستمری بگیران .

ربیعی خاطرنشان کرد: نمایندگان محترم، من درایت کارشناسی و قدرت قضاوت و وجدان شما را به داوری فرامی‌خوانمتا به این واقعیت توجه داشته باشند که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارتخانه‌ای اجتماعی با گسترده‌ترین گروه مخاطب از اقشار ضعیف و نیازمند حمایت اجتماعی است که در شرایط فعلی کشور و بالاخص رفتن به سوی تحریم‌ها ، ضرورت حمایت اجتماعی بیشتر از این گروه‌ها بیشتر وجود دارد و نباید کارکرد و عملکرد و برنامه و سیاست‌های تحت اجرا در این وزراتخانه دچار تزلزل و آسیب شود .

وی افزود: دقت کنید که حتی اگر وزیر رفاه امروز تغییر یابد جامعه درست پنج ماه بعد، در همه آن عرصه‌هایی که امروز وزیر به خاطرش استیضاح می‌شود، پرسش خواهد کرد ایا بهبودهای اساسی صورت گرفت است . ایا دستاورد متفاوتی بدست امده است ؟ آیا ساختارها تغییر یافته اند و اصلاح شده اند؟ آیا متلاشی کردن تیم علمی و حرفه ای وزرات رفاه موجب افزایش اشتغال و ارتقا رفاه و کاهش اسیب های اجتماعی و حفاظت از مردم می شود ؟ تحریک مجلس به حیثیتی بودن انداختن وزیر – تیتر می زنند ابروی مجلس در خطر است.

نماینده رباط کریم و بهارستان مطرح کرد:

آقای ربیعی آیا پسر شما در دوبی شرکت دارد؟

نوروزی افزود: شنیده‌ایم که پسر حضرتعالی با پسر آقای تقی‌زاده در دبی شرکت دارند که واسطه آن آقای عبدالناصر موسوی الجزایری است. این در شرایطی است که ده‌ها هولدینگ زیر دست شماست. لطفا بیایید و توضیح دهید که آیا پسر شما در دوبی شرکت دارد؟ اگر ندارد توضیح دهید تا ما حرف‌های بعدی شما را گوش دهیم.

حسن نوروزی (نماینده رباط کریم و بهارستان) در مقام منتقد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه استیضاح گفت: جناب آقای ربیعی نور چشم من، صندوق بازنشستگی کشوری تامین اجتماعی خدمات درمانی بخش‌های تعاون، کار و رفاه همه بحث‌هایی هستند که زیر نظر شماست و شما مسوول رسیدگی به آن هستید.

وی افزود: بحث بیمارستان‌های تامین اجتماعی با ده‌ها کاری که شما دارید تا چه اندازه قابل رسیدگی است؟

نوروزی با بیان اینکه شما در رابطه با کار و تعاون و تعاونی‌ها برای مردم چه کردید، گفت:‌ ده‌ها تعاونی در حوزه انتخابی من برهم ریختند. آیا به ادارات خود فرموده‌اید که رسیدگی کنند؟

نوروزی افزود: شنیده‌ایم که پسر حضرتعالی با پسر آقای تقی‌زاده در دبی شرکت دارند که واسطه آن آقای عبدالناصر موسوی الجزایری است. این در شرایطی است که ده‌ها هولدینگ زیر دست شماست. لطفا بیایید و توضیح دهید که آیا پسر شما در دوبی شرکت دارد؟ اگر ندارد توضیح دهید تا ما حرف‌های بعدی شما را گوش دهیم.

نوروزی می‌گویند که شما منافقین را دعوت به تظاهرات کردید، گفت: این چه حرفی است که می‌زنید؟ من خودم زمان طاغوت در زندان بودم و از این به بعد هم تا آخرین قطره خون خود می‌جنگم.

وی با بیان اینکه می‌گویند که بالا رفتن قیمت دلار به آقای ربیعی ربطی ندارد، گفت:‌ آقای ربیعی شما در پتروشیمی‌های خود تولیداتی داشتید که آن را به خارج صادر کردید و ارز به دست آمده از آن را به بازار برنگرداندید که این باعث گرانی دلار شده است.

چنارانی در موافقت با استیضاح ربیعی:

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان چه شد؟/ وزارت کار، جمهوری اسلامی را به خاک سیاه می‌نشاند

چنارانی گفت: قرار بود در دولت شما همسان‌سازی حقوق بازنشستگان انجام شود. آقای ربیعی چه شد؟ قرار بود مدیریت شستا بهبود یابد؟ قرار بود ۶۰ درصد هزینه شستا به تامین اجتماعی داده شود اما امروز تنها ۱۰ درصد داده می‌شود.

هاجر چنارانی (نماینده نیشابور و فیروزه) گفت: این اولین باری است که استیضاحی به‌طور جدی در مجلس شکل گرفته است. از ابتدای انقلاب، اصلاح‌طلب و اصولگرا با هم بوده‌ایم. ۸ سال در مقابل ۵۷ کشور در جنگ بودیم. اکنون باید آنچه که مقام معظم رهبری گفته‌اند باشیم؛ ما باید اصولگرایانی اصلاح‌طلب باشیم. نمایندگان باید این را بدانند که اینجا ملت است نه خانه دولت. آنچه امروز از بدنه اصولگرایی و اصلاح‌طلبی منفک شده، منفع‌طلبانی هستند که هیچ‌کدام از آنها نیستند. بعد از چهل سال ما باید پاسخگوی خون شهدا و تمام کسانی که برای این نظام زحمت کشیدند باشیم. صندلی‌های مجلس ماحصل خون شهدا است و ما باید بتوانیم بگوییم که با انقلاب چه کرده‌ایم.

وی افزود: قالیبافی را دیدم که یک روز که به سر کار نرفت بیمه‌اش قطع شد. امروز صندوق فولاد از جمله فولاد خراسان یک ریال هم برای فرهنگ کشور خرج نمی‌کند. امروز شما نمایندگان نقطه امید مردم هستید. دولت از لحاظ اقتصادی تعطیل است.

نماینده نیشابور ادامه داد: قرار بود در دولت شما همسان‌سازی حقوق بازنشستگان انجام شود. آقای ربیعی چه شد؟ قرار بود مدیریت شستا بهبود یابد؟ قرار بود ۶۰ درصد هزینه شستا به تامین اجتماعی داده شود اما امروز تنها ۱۰ درصد داده می‌شود.

چنارانی گفت: در حوزه مدیریتی شما شخصی است که ۲۷ سمت دارد. معاون فرهنگی و اجتماعی شما سرپرست صندوق بازنشستگان، مدیرکل دفتر وزارتی است و در جاهای دیگر سهم دارد. در بحث روابط کار و کارگری عدم امنیت شغلی بسیار حاد است امروز ۹۸ درصد قراردادهای کار کارگران موقت است. از کارگر چک سفید امضا گرفته می‌شود؟

وی تاکید کرد: در تشکل خانه کارگر همه چیز سیاسی است. تشکل‌های کارگری باید نماینده کارگران باشند و نباید در خدمت اهداف خانه کارگر باشند. آقای ربیعی به کجا می‌برید سکان وزارت کار را؟ این وزارتخانه جمهوری اسلامی را به خاک سیاه می‌نشاند.

چنارانی گفت: آقای ربیعی، آیا می‌دانستید در شستا واردات موبایل انجام می‌شود. اگر نمی‌دانستید وای بر شما و اگر می‌دانستید خیانت کردید. از نمایندگان مجلس می‌خواهم که نمایندگان مردم باشند نه نمایندگان دولت.

پزشکیان:

حداقل کاری که می‌توانیم انجام دهیم گریه کردن برای مردم است/ رای دادن به ربیعی به معنای باج‌گیری نیست

نایب رئیس مجلس تاکید کرد: وزیری که گریه می‌کند به این معناست که خود را برای مردم نمی‌گیرد و مردم را تحویل می‌گیرد. من معتقدم وزیر ما و نماینده ما باید با مردم باشند و اگر نتوانستند مشکل مردم را حل کنند حداقل برای او گریه کنند.

 مسعود پزشکیان در حمایت از علی ربیعی در جلسه استیضاح گفت: نمایندگان مجلس ما به خداوند اعتقاد داریم، چرا تهمت می‌زنید. استیضاح حق نمایندگان است. با این تهمت‌ها اعتبار مجلس از بین می‌رود. اینکه می‌گویید یک عده پول گرفتند که در دفاع از ربیعی حرف بزنند، نارواست. زندگی من کاملا عیان و مشخص است. در نتیجه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای من کافی است.

وی افزود: من در دولت خاتمی وزیر بودم. در آن زمان هم اعتصابات کارگری وجود داشت. در زمان دولت احمدی‌نژاد مقابل وزارت کار به طور مداوم اعتراض و اعتصابات کارگری وجود داشت. در این وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور در این بالا و پایین شدن دلار و ارز کارگران ما می‌گویند که ما وزیر کار را قبول داریم.

مسعود پزشکیان با بیان اینکه من به ربیعی رای دادم به خاطر شاخص خودم و به دنبال پول و قدرت نیستم، افزود: می‌گویند وزیر مداوم گریه می‌کند، وزیری که گریه می‌کند به این معناست که خود را برای مردم نمی‌گیرد و مردم را تحویل می‌گیرد. من معتقدم وزیر ما و نماینده ما باید با مردم باشند و اگر نتوانستند مشکل مردم را حل کنند حداقل برای او گریه کنند. ما نتوانستیم مشکلات این مردم را حل کنیم. همه باهم نتوانستیم این مشکل را حل کنیم حداقل کاری که می‌توانیم بکنیم این است که برای این مردم گریه کنیم. وزیر این کار را که می‌کند اگر آن کار دیگر را نمی‌تواند انجام دهد.

وی ادامه داد: مگر پول و یا بودجه خاصی که در اختیار او قرار گرفته است که مشکلات را حل نکرده است. به من گفتند که تو نائب رئیس هستی و نباید صحبت کنی، ولی من از آنچه که می‌فهمم دفاع خواهم کرد. خوشایند دیگران برای من اهمیتی ندارد. در شرایطی که کسی دیگر را اگر بیاوریم به نفع مملکت نیست استیضاح وزیر کار نامعقولی است. اگر من رای مثبت به ربیعی دادم به معنای باج‌گیری نیست.

وی صحبت کردن نمایندگان با یکدیگر در مورد استیضاح وزیر را حق وزرا دانست و بیان کرد: اینکه یک عده را این را لابی‌گری دانسته و خلاف عرف مجلس می‌دانند ناحق است، وزیر حق دارد که از خود دفاع کند.

نماینده مردم اسدآباد مطرح کرد:

اگر امروز می‌گوییم ربیعی نباشد، دلیل داریم/برنامه‌های اشتعال در دیوان عدالت اداری ابطال می‌شود

رنجبرزاده خطاب به ربیعی گفت: آقای ربیعی شما صندوق‌های بیمه‌ای را تضعیف کردید. آمار شما از وضعیت آنها کذایی است. شما باید پاسخگو باشید که برای اجرای سند ملی کار شایسته چه کردید؟ قانون تکالیف خود را در این بخش مشخص کرده است. اقدامات شما همچنین موجب تضعیف گفتمان سه‌جانبه‌گرایی شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اکبر رنجبرزاده (نماینده اسدآباد در مجلس شورای) که در جایگاه مخالف وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صحبت می‌کرد، گفت: جناب آقای وزیر ماندگاری در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به چه قیمتی؟ چرا روزنه‌های فساد را به سمت مجلس هدایت می‌کنید؟ شما مسیری می‌روید که نمایندگان مجلس را به چالش می‌برد.

رنجبرزاده افزود: آقای ربیعی مسئولیت چیست که اینقدر تلاش می‌کنید به هر قیمتی آن را حفظ کنید و در وزارتخانه بمانید؟ اگر امروز می‌گوییم آقای ربیعی شما دیگر نباشید برای آن دلیل ندارید. شما در پایان سال ۹۶ تنها ۳۰۰ هزار شغل واقعی ایجاد کردید که این یعنی از یک میلیون شغلی که وعده داده بودید، تنها ۳۰ درصد آن محقق شده است.

وی افزود: آقای ربیعی لازم است که به حوزه‌های خود سرکشی کنید و اتاق‌های فکر خود را وارسی کنید.

نماینده اسدآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دو ساعت کار در هفته شغل محسوب نمی‌شود، گفت: دو ساعت کار پول رفت و آ‌مد جوانان را هم فراهم نمی‌کند چه برسد به اینکه بخواهد برای آنها شغل باشد. آقای ربیعی شما جامعه بیکاران را آنقدر گسترش دادید که حالا واقعا می‌توانید ادعا کنید که وزیران بیکاران هستید. امروز تنها ۳۰ درصد از اشتغال کشور در ا ختیار شماست.

رنجبرزاده افزود: بخش عمده‌ای از بحران‌های اقتصادی کشور بر گردن شماست شما باید پاسخگوی اشتغال کارگران باشید. ما نمایندگان چشم‌های خود را با خاک پای کارگران سرمه می‌گیریم.

وی با بیان اینکه شما دائم می‌گویید به من پول بیشتر و سرمایه بیشتر ندادند، گفت: آقای ربیعی پول مساوی اشتغال نیست. از ۱۵ آیتم موثر در ایجاد اشتغال آخرین آیتم آن پول است. اشتغال در درجه اول برنامه، اندیشه و نظم می‌خواهد.

نماینده اسدآباد افزود: شما سه برنامه اشتغال‌زایی داشتید: طرح استاد – شاگردی، مهارت و کارورزی. یکی از آنها در دیوان عدالت اداری ابطال شد و دیگری هم در حال ابطال است. تمام کسانی که در طرح‌های شما اشتغال پیدا کردند به هزار نفر هم نمی‌رسند.

وی تصریح کرد: این در شرایطی است که همین‌ها هم باید دستمزد ۲۰۰ هزار تومانی برای شما کار کند.

نماینده اسدآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگانا مجلس دغدغه ملت دارند و با خون شهدا پیمان بسته‌اند تا نگذارند در کشور چنین مصیبت‌هایی پیش بیاید، گفت: ما نمی‌گذاریم که در دولت وزیر ضعیف حضور داشته باشد. وزیر ضعیف دولت را تضعیف می‌کند و دولت ضعیف نظام را ضعیف‌ می‌کند.

رنجبرزاده تصریح کرد: آقای ربیعی شما ۳۰۰ درصد از منابع اقتصادی کشور را در اختیار دارید با آن چه کردید. همین حالا کل درآمد شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در سال ۹۶، دو هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است. این در شرایطی است که سال ۹۲ درآمدهای شستا ۲۶۰۰ میلیارد تومان است. این یعنی گرفتاری و بحران در صندوق‌های وابسته به سازمان تامین اجتماعی این صندوق‌ها به خطر افتاده است. اشتغال را هم با خود به بحران کشانده‌اند.

نماینده اسدآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آقای ربیعی برای اشتغال آژیر پوچ نکشید، گفت: هزینه‌های وزارتخانه شما ۲۰۰ درصد رشد داشته است. منابع شما ۸۸ هزار میلیارد تومان و مصارف شما اندکی بیشتر بوده است این به چه معنی است؟ کارگران ما به چه امید داشته باشند؟ ما وقتی اینها را می‌شنویم قلب ما به درد می‌آید. شما باید پاسخگو باشید.

وی خطاب به ربیعی گفت: آقای ربیعی شما صندوق‌های بیمه‌ای را تضعیف کردید. آمار شما از وضعیت آنها کذایی است. شما باید پاسخگو باشید که برای اجرای سند ملی کار شایسته چه کردید؟ قانون تکالیف خود را در این بخش مشخص کرده است. اقدامات شما همچنین موجب تضعیف گفتمان سه‌جانبه‌گرایی شده است.

رنجبرزاده افزود: آقای ربیعی کارگر کسی نیست که من و شما دست به سر و رویش بکشیم کارگر همان‌هایی هستند که در اصناف کارگری و تشکل‌ها حضور دارند و مطالبه‌گری می‌کنند. اینها بارها به نزد ما آمدند و گفتند که با اقدامات شما مخالف هستند.

رنجبرزاده با بیان اینکه ۳۰ درصد از اقتصاد مقاومتی در دستان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده است و حالا آقای ربیعی می‌گوید به ما ربطی ندارد، گفت: من تاکید می‌کنم که متولی اشتغال شما هستید.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.