ارتباط با ما در

افشار سلیمانی، سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان در گفت‌وگو با جامعه ایرانی مطرح کرد:

مذاکره ایران و آمریکا؛ شاید شهریور

سلیمانی تأکید کرد: مذاکره احتمالا در حاشیه مذاکرات نیویورک که شهریورماه است، محقق می شود. ایران می‌تواند نظراتی که اکنون به‌عنوان شروط مطرح می‌کند را در پای میز مذاکره بر زبان آورد و بر آن‌ها اصرار ورزد.

منتشر شده

جامعه ایرانی_  سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان گفت: تاریخ کشور نشان داده که دیر مذاکره کردن خسارت‌های هنگفتی به کشور زده است بنابراین شروع مذاکره و عدم فرار از آن در راستای اهداف منافع ملی و با اتکا به مؤلفه‌های قدرت باید انجام شود.

پس‌ازآنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا دوازده شرط را برای انجام مذاکره با ایران تعیین کرده بود در دیدار با نخست‌وزیر ایتالیا از علاقه خود به انجام مذاکره با ایران بدون هیچ پیش‌شرطی صحبت کرد.

بدون شک صداقتی در این اظهارنظر رئیس‌جمهور آمریکا که بلافاصله وزیر امور خارجه دولت او چند پیش‌شرط را مطرح کرد، دیده نمی‌شود، اما این احتمال وجود دارد که از آن برای بازی در زمین کشورهای اروپایی که آمریکا را به دلیل خروج از برجام موردنقد قراردادند، بهره‌برداری کند.

ترامپ برای اثبات حقانیت ادعاهای خود نیاز دارد تا افکار عمومی کشور خود و سایر جهان را با خود همراه سازد که شاید بهترین راه آن امتناع ایران از انجام مذاکرات باشد.

افشار سلیمانی، سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان در رابطه با مذاکره ایران و آمریکا در گفت‌وگو با جامعه ایرانی گفت: درصورتی‌که بپذیریم مواضع سیاست خارجی ایران را مرکز دیپلماسی کشور اداره می‌کند بر اساس سخنان سخنگوی وزارت امور خارجه و آقای ظریف، ایران پیشنهاد برای انجام این مذاکرات را به‌طور کامل رد نشده است، اما حاضر نیستند آن را در فضایی که مورد تهدید قرار می‌گیرند، انجام دهند.

وی در ادامه ابراز کرد: یک رسانه کویتی مطلبی را به انتشار درآورده بود که عمان در این رابطه دست به میانجیگری می‌زند، البته مورد تائید قرار نگرفت، ولی ممکن است صحت داشته باشد درگذشته هم مشاهده کردیم که تکذیب‌ها درست نبوده و خبرهایی از این دست صحت داشته است.

این سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان دراین‌باره تأکید کرد: مسئله بین ایران و آمریکا به سمت مذاکره می‌رود و برای آن احتمالاً تمهیداتی اندیشیده خواهد شد تا شرایط بالانس شود. منهای اعلام مواضع ازهر دو کشور، به‌طور نمونه عقب‌نشینی از ۸۵ کیلومتری جولان در سوریه که یکی از درخواست‌های اسرائیل است و از آن‌طرف صحبت‌های اخیر ترامپ نشان می‌دهد هر دو طرف در حال نزدیک شدن به مذاکره هستند.

سلیمانی در ادامه اظهار داشت: درست است که آمریکا نظام سلطه‌گر است و نظام بین‌الملل هم عدالت محور نیست، اما ایران هم در شرایط مساعدی قرار ندارد. زمانی که کشورهایی مانند چین و روسیه زورشان به آمریکا نمی‌رسد و با حفظ عزت خود دست به معامله می‌زنند ایران که از آن‌ها ضعیف‌تر است هم نمی‌تواند این بار را به منزل برساند.

وی در این خصوص تصریح کرد: اکنون‌که صدای تحریم، اقتصاد ایران را به‌هم‌ریخته (سهم سوء مدیریت داخلی هم نباید نادیده گرفته شود) و وضعیت دلار و طلا نگران‌کننده است با محقق شدن تحریم‌ها شرایط سخت‌تر خواهد شد. تمام این موارد نشان می‌دهد که مذاکره انجام می‌شود، ولی همیشه ازآنجاکه مقوله آمریکا در داخل ایران به‌عنوان یک کارت سیاسی برای جناح‌های کشور مورداستفاده ابزاری قرار می‌گیرد، منافع ملی از این ناحیه ضربه خورده است.

این سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان دراین‌باره که در صورت حاضر نشدن ایران پای میز مذاکره زمینه استفاده ترامپ در دنیا فراهم می‌شود، توضیح داد: ترامپ توپ را در زمین ایران انداخته است و بهتر بود که مذاکره با آمریکا به اینجا نمی‌رسید.

وی در ادامه گفت: برخی می‌گویند ایران در شرایط حاضر در موضع ضعف قرار دارد، براین اعتقادم یکسری کارهای منطقه‌ای در دست ایران قرار دارد که نشان می‌دهد بر اساس تصور عده‌ای کشور خیلی هم ضعیف نیست، اما چه تضمینی وجود دارد که چند ماه دیگر وضعیت ایران در همین موضع قوت قرار داشته باشد.

سلیمانی در ادامه اضافه کرد: شرایط ایران حتماً بدتر خواهد شد تاریخ کشور نشان داده است که دیر مذاکره کردن خسارت‌های هنگفتی به کشور زده است بنابراین شروع مذاکره و عدم فرار از آن در راستای اهداف منافع ملی و با اتکا به مؤلفه‌های قدرت است.

وی در این خصوص تأکید کرد: مذاکره احتمالا در حاشیه مذاکرات نیویورک که شهریورماه است، محقق می‌شود. ایران می‌تواند نظراتی که اکنون به‌عنوان شروط مطرح می‌کند را در پای میز مذاکره بر زبان آورد و بر آن‌ها اصرار ورزد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.