ارتباط با ما در

نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی بررسی کردند

ربیعی می‌رود یا می‌ماند؟

پارسایی گفت: امیدواریم نمایندگان مجلس با چشم باز به استیضاح‌ها رای دهند یا حتی رای ندهند تا دیگر شاهد چند استیضاح گذشته که به جایگاه مجلس لطمه زده، نباشیم.

منتشر شده

جامعه ایرانی- استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حالی در هفته گذشته از سوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد که از آخرین استیضاح وی  پنج ماه بیشتر نمی گذرد.

ربیعی که یک بار در جریان معرفی کابینه دوازدهم از مجلس رأی اعتماد گرفت، یک بار هم در بهمن ماه سال ۹۶ موفق شد استیضاح را پشت سر بگذارد و بار دیگر رأی اعتماد نمایندگان به خود را جلب کند و حالا برای سومین بار باید این هفته پاسخگوی نمایندگان باشد تا بتواند بار دیگر شانس خود برای ماندن در قطار دولت دوازدهم را امتحان کند.

در حالی تنور استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سوی برخی نمایندگان داغ شده است که با مروری برمحورهایی که نمایندگان مجلس را برآن داشته تا ربیعی را در پنج سالی که بر صندلی وزرات کار تکیه زده مورد استیضاح قرار دهند یکسان بوده است. این نشان می‌دهد هیچ کدام از این طرح‌های سؤال و استیضاح تا به حال نتوانسته گره‌ای از مشکلات مردم را باز کند.

با توجه به وضعیت اقتصادی کشور انتظار می رفت تا وزرای اقتصادی مجلس در اولویت استیضاح قرار گیرند اما با اعلام وصول  استیضاح ربیعی در هفته گذشته بعد از پنج ماه از آخرین استیضاح وی این شائبه را در میان افکار عمومی مردم به وجود آورده این است که نمایندگان به جای فشار برای اصلاح وضع اقتصادی به دنبال اهداف پشت پرده هستند و صرفا این استیضاح ها برای کشاندن وزیر و همراهانشان به راهروهای مجلس و کمیسیون ها برای راضی نگه داشتن نمایندگان بوده است.

اما  در این بین نمایندگان مجلس امیدوارند نمایندگان مجلس با چشم باز به استیضاح‎ها رای دهند یا حتی رای ندهند تا دیگر شاهد چند استیضاح گذشته که به جایگاه مجلس لطمه زده، نباشند.

پارسایی: رای آگاهانه و هوشمندانه داده شود

بهرام پارسایی، عضو فراکسیون امید در گفت‌وگو با جامعه ایرانی درباره طرح استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: استیضاح وزرا حق قانونی نمایندگان مجلس است و نمایندگان مردم در خانه ملت تشخیص داده‌اند که باید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی استیضاح شود اما امیدوارم در صحن علنی مجلس به جای مباحث حاشیه‌ای مباحث کارشناسی مطرح و رایی که به وزیر داده می‌شود رای آگاهانه و هوشمندانه‌ای باشد.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی درباره اینکه با توجه به وصعیت اقتصادی کشور که در حال حاضر روزهای بحرانی را سپری می‌کند آیا اولویت استیضاح با وزرای اقتصادی از جمله وزیر اقتصاد نیست؟ افزود: شاید یکی از دلایلی که وزیر اقتصاد و امور دارایی از سوی نمایندگان مجلس استیضاح نمی‌شود این است که وزیر اقتصاد یک سال است که در سمت وزیر خدمت می کند و نمایندگان هنوز به وی فرصت می دهند تا طرح ها و برنامه های خود را اجرایی کند.

وی ادامه داد: اما وزرایی هستند که در دو دولت آقای روحانی حضور دارند و نمایندگان براساس اقدامات و عملکردی که داشتند آنها را ارزیابی و در برخی مواقع اقدام به استیضاح آنها می کنند.

پارسایی با تاکید بر ترمیم تیم اقتصادی دولت، افزود: با توجه به وضعیت بحرانی اقتصاد کشور باید بخشی از تیم اقتصادی دولت ترمیم شود اما باید به این نکته توجه داشت فقط دولت مقصر شرایط پیش آمده برای اقتصاد کشور نیست و مجلس نیز باید درموارد تغییر رویکرد دهد.

عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: در حال حاضر مسکوت ماندن ۴ لایحه در دولت در پیش زمینه پیوستن به FATF  از سال ۹۴ تاکنون در مجلس مطرح است که این موضوع خود چالشی است که در عدم برون رفت از مشکلات اقتصادی تاثیر بسزایی دارد. نمی‌توانیم بگوییم تنها دولت مقصر است.

وی درپاسخ به این سوال که در افکار عمومی این موضوع مطرح است زمانی که نمایندگان درخواستی از ربیعی وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی دارند و درخواست مورد قبول قرار نمی گیرد، طرح استیضاح مطرح می شود؟ گفت: به نظر بنده کسانی که این موضوع را مطرح می کنند به طور یقین خود را در خطر می‌بینند. باید توجه داشت نمی‌توان نماینده مجلس را محروم کرد که وزیری را استیضاح نکند اما این اتهام هم وجود دارد که وزارتخانه‌ها با لابی‌هایی که انجام می‌دهند رای نمایندگان را خریداری می‌کنند و این مسائل حاشیه‌ای همواره وجود داشته است. امیدواریم نمایندگان مجلس با چشم باز به استیضاح‌ها رای دهند یا حتی رای ندهند تا دیگر شاهد چند استیضاح گذشته که به جایگاه مجلس لطمه زده، نباشیم.

پورمختار: هیچ چیزی قابل پیش بینی نیست

محمدعلی پورمختار عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی در پاسخ به این سوال که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور به نظر می‌رسید استیضاح وزاری  اقتصادی  در اولویت باشند اما استیضاح وزیر کار پیش از آنها اعلام وصول شد، آیا استیضاح وزیر کار رأی خواهد آورد؟ گفت: معلوم نیست چه اتفاقی خواهد افتاد و نمی‌توان در این مورد اظهارنظری کرد. اما باید به این نکته توجه داشت این طور نیست که وزیر اقتصاد تصمیم بگیرد و بعد همه مشکلات حل شود. مسائل به شخص بر نمی‌گردد باید نظارت قاطعی مخصوصا بر دستگاه‌های اقتصادی اعمال شود. به نظر من موضوع به خود شخص رئیس‌جمهور بر می‌گردد، باید در این اوضاع جنگ اقتصادی از مسئولان اجرایی برنامه بخواهد و آنها را مکلف به اجرا کند.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس افزود: گاهی نماینده‌ای اعتقاد به استیضاح ندارد یا استیضاح را اثربخش نمی‌داند یا تحت تأثیر لابی‌ها قرار گرفته است طبیعتا در چنین وضعیتی به استیضاح رأی نمی‌دهد. در کل مجلس قالب حزبی ندارد و فراکسیون‌ها نیز جای حزب را نمی‌توانند پر کنند بنابراین خیلی از نمایندگان در تصمیم گیری ها مستقل عمل می‌کنند.

وی ادامه داد: در این اوضاع فرد فرد نمایندگان باید به این نتیجه برسند که یک وزیر باید استیضاح شود یا نشود. به همین خاطر از الان هیچ چیزی قابل پیش بینی نیست.

کواکبیان :دلایل شخصی پشت استیضاح ربیعی است

مصطفی کواکبیان عضو فراکسیون امید مجلس نیز درباره استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام می کند که به هرحال استیضاح حق مجلس است اما خدا نکند که بحث‌های خصوصی و شخصی در کار باشد.

وی با بیان اینکه من در طرح استیضاح قبلی این وزیر برای حل مشکلات مردم از آقای ربیعی دفاع کردم، ابراز داشت: الان هم معتقدم آن‌هایی که بحث جدی در این استیضاح دارند، باید به تفاهم برسند. ممکن است برخی اغراض سیاسی هم داشته باشند اما این‌‌ها عقاید من است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با ایلنا با تاکید بر اینکه استیضاح سه حالت دارد، تصریح کرد: یک حالت استیضاح برای حل مشکلات و گرفتاری‌های مردم است که من حتما طرفدار این نوع استیضاح هستم. به عنوان مثال من در موضوع توسعه سیاسی، مردم را خیلی دارای مشکل می‌بینم و با کسی هم مساله شخصی ندارم.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس در تشریح نوع دوم استیضاح، اظهار کرد: این نوع استیضاح به دلیل اغراض سیاسی است یعنی افراد بخاطر خط و ربط و و جناح و حزب سیاسی مشکل دارند که این هم یک نوع است که به نظر من مرتبه و نوع دوم استیضاح‌ها است.

کواکبیان خاطرنشان کرد: نوع سوم استیضاح، مساله شخصی است یعنی اصلا حتی سیاسی هم نیست و مشکل مردم هم مطرح نیست. فرض کنید شخصی نزد وزیر رفته و وزیر کم محلی کرده یا جور دیگری برخورد کرده که مقصود آن فرد برآورده نشده است.

وی با تاکید بر اینکه انجام استیضاح به دلایل مسائل شخصی بدترین نوع سوال و استیضاح است، گفت: من فکر می‌کنم الان این نوع سوم بیشتر برای علی ربیعی مطرح است.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.