ارتباط با ما در

سی ان ان مطرح کرد

تنگه هرمز نقطه انتقال ضربه ایران به سراسر جهان

سختی‌ها در حال ورود به ایران هستند و تنگه هرمز جایی است که آن‌ها می‌توانند این ضربه را به سایر نقاط جهان منتقل کنند.

منتشر شده

جامعه ایرانی– هنوز رزمایش دریایی ناگهانی ایران در تنگه استراتژیک هرمز طی هفته جاری یک معما است اما هیچ‌کس نسبت به آن بی‌تفاوت نیست.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از سی ان ان، این مانورهای نظامی معمولاً دیرتر برگزار می‌شوند و به‌صورت گسترده از سوی ایران تبلیغ می‌شوند. اما طی چند روز اخیر چنین نبوده است. تنها اطلاعاتی که درباره آن از سوی مقامات دفاعی آمریکا مطرح شده این است که از «حضور ده‌ها قایق کوچک» در یک «رزمایش نظامی گسترده» صحبت می‌کنند.

در طرف غربی این تنگه خلیج‌فارس قرار گرفته و در طرف شرقی آن خلیج عمان.

نیک رابرتسون، خبرنگار سی ان ان در ادامه می‌نویسد: این واقعیت که من توانستم روز جمعه سفر نادری به خلیج عمان داشته باشم و از آنجا ده‌ها نفت‌کش لنگر انداخته، ۱۰۰ نفت‌کش دیگر نیز در همان نزدیکی، و همگی منتظر هستند که از تنگه هرمز عبور کنند و محموله‌های باارزش مایع خود را بار بزنند و این نشان می‌دهد که متحدان آمریکا در منطقه می‌خواهند این ذخایر را منتقل کنند حتی اگر آمریکا در فاصله‌ای امن از ناوگان ایران قرار نگیرد.

تنگه هرمز دهه‌ها است که راه ایران برای بالا بردن پرچم خشمش بوده است. حمله به یکی از تانکرهای نفتی در این آب راهه باریک استراتژیک در سواحل جنوبی ایران می‌تواند قیمت جهانی مصرف‌کننده گاز را به اوج برساند.

آن‌ها دارای اهداف بالقوه زیادی هستند -۲۰ درصد نفت مبادله‌ای جهان از این تنگه عبور می‌کند- بنابراین  هرکسی که به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا پیشنهاد داد که به‌صورت یک‌جانبه از توافق هسته‌ای خارج شود تا مسیر ایران به سمت تسلیحات هسته‌ای را مسدود کند، بی‌تردید درباره تنگه هرمز هم به او یادآور شده است.

اگر آن‌ها چیزی نگفته‌اند یا ترامپ نشنیده، احتمالاً در شرایط فعلی بسیار در این مورد خواهد آموخت. تحریم‌هایی که پس از خروج وی از توافق علیه ایران اعمال شد، در آستانه اجرایی شدن است.

در حال حاضر ارزش ریال ایران در مقابل دلار ۲۵ درصد کاهش یافته است. روز دوشنبه تحریم‌های مجدد آمریکا علیه ایران آغاز می‌شود و ممنوعیت خرید دلار آمریکا، طلا و سایر فلزات با ارزش و در اوایل نوامبر با آغاز موج دوم تحریم‌ها، ممنوعیت خرید نفت، حمل‌ونقل و بنادر اجرایی می‌شود.

سختی‌ها در حال ورود به ایران هستند و تنگه هرمز جایی است که آن‌ها می‌توانند این ضربه را به سایر نقاط جهان منتقل کنند.

سال‌ها است که آمادگی‌های لازم در خلیج‌فارس در حال انجامت است. هر کسی در سن و سال ترامپ یا حتی ۳۰ سال جوان‌تر به‌خوبی «جنگ نفت‌کش‌ها» در دهه ۱۹۸۰ میلادی را به یاد دارد، زمانی که روابط با ایران آن‌قدر بد بود که ناوگان دریایی آمریکا نفت‌کش‌ها را در این تنگه اسکورت می‌کرد.

امارات با حمایت متحدان سعودی خود خط لوله نفتی ۲۲۰ مایلی ۴۸ اینچی را از خلیج‌فارس به سمت خلیج عمان احداث کردند که تنگه هرمز را دور می‌زد. این خط لوله شش سال پیش نهایی شد تا به تأمین امنیت نفتی شرکای این کشورها کمک شود.

خط لوله‌هایی هم به سمت دریای سرخ کشیده شده تا به‌عنوان مسیر پشتیبانی استفاده شوند. تا به اینجا همه‌چیز در حد حرف بوده، حتی از سوی مقامات و رئیس‌جمهور ایران که تهدید می‌کنند اگر نتوانند نفتشان را از طریق تنگه هرمز انتقال دهند، هیچ‌کس دیگری هم نخواهد توانست.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.